סיקור מקיף

ממצאים ראשונים: פקודת הפעלה לחיישן שהוזנה למחשב גרמה להתרסקות בראשית.

הפקודה, להפעלת חיישן המודד את המהירות והתאוצה של החללית, הובילה לשרשרת תגובות שבמהלכן כובה המנוע הראשי ונמנעה הפעלתו הרציפה. כך אומר מנכ”ל SpaceIL עידו ענתבי בשיחת ועידה עם עיתונאים

מימין: מנכ:ל SpaceIL ד"ר עידו ענתבי, יו"ר העמותה מוריס קאהן ומנהל מפעל חלל בתעשיה האווירית עופר דורון, על רקע חדר הבקרה דקות לאחר ההתרסקות. צילום מסך משידור האירוע בערוץ היוטיוב של SpaceIL
מימין: מנכ”ל SpaceIL ד”ר עידו ענתבי, יו”ר העמותה מוריס קאהן ומנהל מפעל חלל בתעשיה האווירית עופר דורון, על רקע חדר הבקרה דקות לאחר ההתרסקות. צילום מסך משידור האירוע בערוץ היוטיוב של SpaceIL

מממצאים ראשוניים עולה כי פקודה שבהוזנה למחשב החללית במהלך הנחיתה הובילה לשרשרת תגובות שבמהלכן כובה המנוע הראשי של החללית בראשית ונמנעה הפעלתו הרציפה.

בשיחת ועידה עם עיתונאים בבוקר (ד’) אמר מנכ”ל SpaceIL ד”ר עידו ענתבי. “מיד לאחר האירוע התחלנו בתחקיר, זה חלק מתרבות של לימוד והפקת לקחים, שקיפות מול כולם. סיימנו את השלב הראשון של התחקיר והשלב הראשון מתמקד בהבנת העובדות ורצף האירועים. נכנסנו ונסינו להבין מה קרה. עשינו זאת בעזרת הטלמטריה שהגיעה מהחללית ופה זה היה קצת מורכב. קיבלנו את הטלמטריה דרך שני ערוצי תקשורת שפעלו במהלך הנחיתה גם דרך JPL וגם דרך SSE. היו לנו הרבה הפסקות תקשורת והיינו צריכים לחבר בין הדברים (הכוונה למזג את האותות שהגיעו דרך שני הערוצים לרצף זמן אחד א.ב) הצוותים עבדו על זה בצורה אינטנסיבית והצליחו לחבר את הדברים ואנחנו רואים את התמונה בצורה סבירה בהחלט.

“החללית תפקדה כמצופה עד תחילת האירוע בצורה אוטונומית לחלוטין. האירוע התחיל כשקיבלנו הודעת כשל של רכיב IMU2’רכיב שמודד תאוצות. למעשה זו הפעם הראשונה שהרכיב הזה העביר לנו הודעה כזו במהלך המשימה. לאחר שזה קרה נשלחה מחדר הבקרה פקודת הפעלה. פקודת ההפעלה הזו היא שגרמה לשרשרת אירועים שבהם היתה הפסקת המנוע הראשי והעדר יכולת להחזירו לפעולה רציפה בגלל תקלה שהיתה בקופסת הממשקים האלקטרוניים שלנו. כאשר אי אפשר להפעיל את המנוע הראשי, החללית לא יכולה לבצע נחיתה רכה כפי שתוכננה בצורה אוטונומית ובזה נגזר גורלה של המשימה.” הוסיף ענתבי.

צוות SpaceIL והתעשייה האוירית ממשיך בתחקור ההנדסי ובפרטי האירוע והמשימה כולה. בשבועות הקרובים יפורסמו הממצאים הסופיים של התחקיר.

יו”ר SpaceIL” מוריס קאהן: “אני גאה בצוות המהנדסים של SpaceIL והתעשייה האווירית על עבודתם המופלעה ומסירותם. מקרים כאלו הם חלק בלתי נפרד מפרויקט כל כך מסובך וחלוצי. מה שחשוב כעת הוא להפיק לקחים באופן מיטבי, להסתכל על טעויות באומץ ולהמשיך קדימה. זה המסר שלנו לעם ישראל וזו הרוח של בראשית”.
מ- SpaceIL והתעשייה האווירית נמסר באשר לבראשית 2: “בראשית 2 יצאה לדרך, מוריס קאהן וצוות המשימה שהקים כבר ביצעו מספר פגישות בנושא ונמצאים במהלכים לתכנון מתווה הפרויקט, הכולל בשלבים אלו השלמת התחקיר על אירועי בראשית 1, גיבוש התקציב, קביעת לוחות זמנים, גיוס משאבים, כוח אדם וכל הנדרש למימוש הפרויקט. כאמור אנו מקווים כי תוך שנתיים נוכל להגיע להשלמתו.

סרטון הקלטת השידור החי מאירועי הנחיתה, התקלה מדווחת בדקות 33-39.

עוד בנושא באתר הידען

6 תגובות

  1. בתמליל של השיחות בחדר הבקרה (ראו בכתבה העוקבת לזו הנוכחית, שגם אותה פרסם אבי בליזובסקי באתר “הידען”) נשמעה בבירור ההוראה שלא להפעיל את IMU1 ואחטי כמה דקות שוב אמרו שלא לנפעיל את IMU2. לידיעתכם, IMU הם שני הסנסורים של נתאוצה והמהירות של “בראשית”.
    האם בכוונה הייתה הנחייה שלא להפעיל את שני החיישנים החשובים ביותר לנחיתה, או שמישהו הפעיל אותם בטעות בצורה לא נכונה, ולכן היתה צורך לבצע Reset מחדר הבקרה?

  2. מעולם לא ראיתי הסבר פחות ברור מזה. מה זאת אומרת “בגלל תקלה שהיתה בקופסת הממשקים האלקטרוניים שלנו”? לא צריך לזלזל באינטליגנציה של הציבור ולפשט מושגים. תגיד פשוט מה קרה.

  3. האם נשלחה פקודה מחדר הבקרה על ידי המפעיל. אם כן מה הייתה הפקודה ומה מטרתה ?
    האם גורם ההתרסקות הייתה הפקודה ?
    מה היה הכשל במד התאוצה ?

  4. ייתכן כי חיישן התאוצה השתגע בגלל שיכשוך של הדלק? או סתם התקלקל בזמן הנחיתה, 15 דקות מתוך מעל חודש של תנועה???

  5. “לאחר שזה קרה נשלחה מחדר הבקרה פקודת הפעלה.”
    אז זו הייתה טעות אנוש או שהפקודה הנ”ל הייתה ממוחשבת ואוטומטית?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.