סיקור מקיף

אוצר זהב בן 1,400 שנה ובו דגם מנורת שבעת הקנים התגלה בירושלים

האוצר היה ארוז בשני תיקי בד שנועדו לשני שימושים שונים: האחד הכיל עשרות מטבעות זהב וחפצים נוספים שנועדו לסחר ולקניה, והשני הכיל מדליון זהב ששימש למעשה כקישוט לספר תורה.

מדליון זהב עם דגם רקוע של מנורת שבעת הקנים, שופר וספר תורה, התגלה כחלק מאוצר חפצי זהב וכסף בחפירות הארכיאולוגיות של האוניברסיטה העברית בעופל שלמרגלות הר הבית, המנוהלות ע"י ד"ר אילת מזר מהאוניברסיטה. צילום: האוניברסיטה העברית, ספטמבר 2013
מדליון זהב עם דגם רקוע של מנורת שבעת הקנים, שופר וספר תורה, התגלה כחלק מאוצר חפצי זהב וכסף בחפירות הארכיאולוגיות של האוניברסיטה העברית בעופל שלמרגלות הר הבית, המנוהלות ע"י ד"ר אילת מזר מהאוניברסיטה. צילום: האוניברסיטה העברית, ספטמבר 2013

אוצר חפצי זהב וכסף ובו מדליון זהב עם דגם רקוע של מנורת שבעת הקנים, שופר וספר תורה, התגלה בחפירות הארכיאולוגיות של האוניברסיטה העברית בעופל שלמרגלות הר הבית, המנוהלות ע"י ד"ר אילת מזר מהאוניברסיטה. האוצר התגלה כשהוא טמון ברצפת גיר של מבנה מן התקופה הביזנטית, הנמצא כ-50 מטרים בלבד מדרום לכותל הדרומי של הר הבית.

האוצר היה ארוז בשני תיקי בד שנועדו לשני שימושים שונים: האחד הכיל עשרות מטבעות זהב וחפצים נוספים שנועדו לסחר ולקניה, והשני הכיל מדליון זהב ששימש למעשה כקישוט לספר תורה. התיק שהכיל את הקישוטים הוטמן עמוק יותר ברצפה ונשמר ללא פגע בעוד שתכולת התיק השני, שכנראה לא הספיקו להחביאו היטב, התפזרה בסמוך למטמון התיק הראשון. זו הפעם הראשונה שמתגלים קישוטים לספר תורה מזמן כל כך קדום. עד כה נדמה היה שקישוטי ספר תורה הם נוהג מאוחר יחסית, מימי הביניים, אך כעת מתברר שזה מנהג קדום שהיה נהוג כבר בתקופה הביזנטית.

החפירות בעופל שמדרום לכותל הדרומי של הר הבית החלו באפריל השנה ונמשכו עד סוף יולי. החפירות בראשות ד"ר אילת מזר, נערכות מטעם המכון לארכיאולוגיה של האוניברסיטה העברית. פרויקט החפירות מתקיים בשיתוף עם רשות העתיקות, המבצעת את עבודות השימור והכשרת השטח לביקורי קהל, עם רשות הטבע והגנים, ששטח החפירה מהווה חלק מגן לאומי סובב חומות ירושלים שבאחריותה ועם החברה לפיתוח מזרח ירושלים, המנהלת את הגן הלאומי בעופל.

מפעל חפירות העופל, פרסומם והכשרת האתר לקבלת קהל ממומן זו העונה השלישית בנדיבותם של דניאל מינץ ומרדית ברקמן מניו-יורק. כמו כן משתתפים בחפירה בקביעות סטודנטים מאמבסדור קולג' באוקלהומה המסייעים גם בפרסום שוטף של הממצאים באתר החפירות.

מטבעות זהב מתוך האוצר בן 1,400 השנים שהתגלה בירושלים. צילום: האוניברסיטה העברית
מטבעות זהב מתוך האוצר בן 1,400 השנים שהתגלה בירושלים. צילום: האוניברסיטה העברית

לדברי ד"ר אילת מזר: "זוהי תגלית עוצרת נשימה שרק פעם בחיים זוכים לה. אחרי הכל לא בכל יום מגלים למרגלות הר הבית מנורת שבעה קנים מזהב".

ד"ר מזר מוסיפה כי מעולם לא התגלה בחפירות מדליון זהב כזה ומדהימה לא פחות הופעתו של ספר התורה כסמל לצד מנורת שבעת הקנים "בעשרות דוגמאות, ובכללן רצפות של בתי כנסת עתיקים מופיע דגם מנורת שבעת הקנים כשמשני צדדיו סמלי השופר, ארבעת המינים, מחתה או אמפורה (כלי חרס). במדליון הזהב מהעופל מופיע באופן נדיר סמל ספר התורה, שככל הנראה מבטא את השימוש שנעשה במדליון הזהב לקישוט ספר תורה בבית כנסת".

האוצר מכיל בנוסף לקישוטי ספר התורה גם שלושים ושישה מטבעות זהב שזמנם משתרע על כ-250 שנה, מימי הקיסר קונסטנטיוס השני באמצע המאה הרביעית לספירה ועד ימי הקיסר מאוריציוס ששלט עד שנת 602 לספירה.

לדעת החוקרים, נראה שהאוצר הובא לירושלים על ידי שליחי קהילה יהודית, ככל הנראה מחוץ לישראל, שהגיעו אל העיר לאחר שנכבשה בידי הפרסים בשנת 614 לספירה. הפרסים הבטיחו ליהודים שיוכלו לשוב ולבנות את ירושלים כעיר יהודית ובכך עוררו תקוות גדולות, במיוחד לאחר מאות השנים שבהן נאסר על היהודים להתיישב בעיר. לאחר זמן קצר נחלש כוחם של הפרסים שהפרו את הבטחתם ואיפשרו לנוצרים לרדוף ולגרש את היהודים מן העיר. סביר להניח שאוצר המנורה שהתגלה בחפירות ננטש על ידי אותם היהודים שהופתעו מבגידת הפרסים ונאלצו לברוח על נפשם מרדיפות הנוצרים.

לדברי ד"ר מזר, גילוי אוצר המנורה בחפירות העופל, במרחק של מטרים ספורים בלבד מדרום לשער המשולש שבכותל הדרומי של הר הבית, מבטא וממחיש את הכמיהה הבלתי פוסקת של העם היהודי לדורותיו לגאולה ולתחייה במולדתו. "כארכיאולוגית ישראלית וכיהודיה אני חשה את העוצמה ומודה על הזכות הגדולה שנפלה בחלקנו לחשוף את האוצר הנדיר הזה."


סרטון של האוניברסיטה העברית המתאר את הממצאים וההקשר שלהם

עוד בנושא באתר הידען

 

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

18 תגובות

  1. ל"החתול של שרדינגר", לפי חז"ל והיסטוריונים יוניים וגם לפי יוסיפוב פלביוס, התגיירו האדומים והיטורים, בימי בית 2 בערך 90% מהעם היה גרים רומאים מכול הממלכה, מהאיים היווניים ומאסיה הקטנה,כלומר הגנום השמי של בית 1, טושטש לגמרי ובכול זאת רבי ישמעאל במשנה נגעים ב' א' תיאר את הצבע של היהודים כאשכרוע, גזע עץ חום, רבי מאיר ידוע שהיה גר ועוד הרבה תנאים אחרים. אברהם אבינו הגיע מ"אור כשדים", אזור דרום עירק, היסטוריונים טוענים שהאזור יושב בתקופת עובייד, ע"י נדידה של דרום ערבים שהתחיל להיות פורה יותר בתקופה ההיא בערך 6500 לפנה"ס.
    גיורים נוספים הם בפרס, טענה שמאות אלפים התגיירו אחרי נס פורים, בעירק בממלכת חדייב, הלני המלכה הידועה וכול שכבת האצולה, גם חלק מהעם נמשך אחריה.
    בקשר ליהודי תימן, רק האצולה התגיירה, ויש ספק אם זה גיור מלא, מכיוון שהם לקחו את האל העברי במושגים פוליטיים ולא טקסיים, הם לקחו רק אספקט אחד באלוהי הישראל "הרחמן", מכיוון שנמשכו לרעיון המרכזי של ה"רחמים" באלוהי העברים, יש גם ראיה שהם הסתכלו חיצונית על שבטי היהודים מכתובת שגילה הארכאולוג הידוע גלאזר, שעוררה עניין רב בעולם המדע, ומתחילה במלים אלה: "ברך ותברך שם רחמנן דבשמין ויסראל ואלההמו רב יהד" וכו' ז.א.: "יבורך ויתברך שם הרחמן, אשר בשמים, וישראל ואלוהיהם, אדון יהודה" וכו', כלומר האלוה "הרחמן" מקבל כבוד, מול אלוהי ישראל המלאים.
    במרוקו, יש עדויות של המלכה "דהיה אל כהינה" שגיירה את שבטי הברברים, שעטנז של פניקים, ונדלים וילידים מצפון אפריקה.
    בקשר ליהודי אשכנז, היה גיור ברומא עצמה של העם הפשוט, בהמשך, אין תיעוד, אבל לגבי הכוזרים, יש את סיפרו של ריה"ל, למרות שיש גם אחריו סיפורים על כפרים שלמים שהתגיירו מהחסידויות ממזרח אירופה, בקשר למרכז ומערב אירופה, אין מספיק ידע

  2. לא ברור מדוע התגובה שלי דווקא ממתינה. בכל מקרה

    "מוכן לעשות"
    מה שכתבתי לך בקצרה זה שהשם סובלני גם כלפי שמאלנים. ולא צריך ישר להרוג אותם חוץ מזה שאסור להרוג. לקלל אותם מותר. תתיעץ עם הרב שלך מה לעשות. יש את השמאלנים שיגנו עליו אבל ההגנה שלהם כוללת מאמץ של אצבעות ומקלדת ככה שאין לך מה לדאוג. להם יש ובגלח זה הם מפחדים ממך אבל מכאן ועד להרוג זה. כבר מעבר למה שהשם מוכן לקבל. תסביר להם במילים יפות ובשכל מה מצפה להם בעולם הבא ואם לא ישתכנעו אז השם כבר ידאג שהם ישלמו על כך בעולם הזה. הנה תראה לאבי כבר יש קרחת מרוב ספקנות. זאת התחלה של סימן מן השם. בעזרת השם וחתימה טובה.

  3. מוכן לעשות את העבודה השחורה,
    אתה מספיק גבר להצהיר זאת במשטרה או שאתה רק חכם בפורום בו אתה מרגיש מוגן אלא שלאבי יש את ה- IP ואת המייל שלך. עדיין מספיק גבר?

  4. הקדוש ברוך הוא,הוא תמיד קיים,הוא לא נברא,הוא תמיד קיים(אולי אפשר לומר שה' ברא את עצמו ולפניו לא הייתה שום בריה,בכדי לסבר את האוזן)לה' אין התחלה וסוף,עד שה' לא ברא נבראים,לא היה דבר כזה נברא,ה' ברא את הבריה הזו,בתוך הבריה הזו,ה' ברא שמש,וירח,ויום ולילה,שהם זמן,בתוך הזמן הזה,הוא ברא אותנו,הוא ברא אותנו כי הוא טוב,ודרך הטוב להטיב,לכן ברא נבראים להטיב עמהם,אך אנו בני האדם במעשינו הרעים הבאנו עלינו רעות שונות,וכולנו חטאנו לה',הקדוש ברוך הוא,ברא אותנו בני האדם,אף על פי,שידע שבני אדם רבים ימרדו בו,שרבים יעשו נגד רצונו,איזה עוד מלך עושה כן?אף אחד.כשבני האדם חוטאים למלך בשר ודם,אותו מלך טובח בהם והורג בהם באותו רגע,אך אין מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא כן,כשחוטאים לו בני האדם,הוא נותן להם חיים,ועושה איתם ניסים רבים בשעה שחוטאים לו,בשעה שעושים נגד רצונו,ונותן לבריות זמן רב בכדי לתקן מעשיהם הרעים,עד שמגיע העונש.וגם אין אנו יודעים מעשינו הרעים שעשינו בגלגולים קודמים,ועוד כשאנו חוטאים לה',אנו חוטאים ליד ה' ממש,שמלא כל הארץ כבודו,ואיזה מלך ישב בשקט בשעה שעושים נגד רצונו לידו?אף אחד.אין מלך כמו הקב"ה,שהוא רחמן כגודלו.ועוד ה' מקבל בחזרה את כל מי שחטא לו,ומהכל אפשר לשוב בתשובה,לשוב לה',לא משנה במה חטא האדם,שאין דבר העומד בפני התשובה.וה' אוהב כל יהודי ויהודיה,ואפילו לא עושים רצונו,ה' עדיין אוהב אותם מאוד.

    מצווה גדולה,לומר בכוונה(ואפשר לומר פעם אחר פעם ברציפות,כמו פרקי תהלים והלכות).
    בורא עולם,אילו פינו,של כל הנבראים(1)שבראת(2),ושתברא(3),ושלא תברא(4),מלא ברכות כגודלך(5),זה עדיין לא יספיק להודות לך ולברך אותך מלך העולם,על אפס קצהו של דבר אחד שעשית עם בריה אחת:

    ובורא עולם,אילו פינו,של כל הנבראים שבראת,ושתברא,ושלא תברא,מלא שירה כגודלך,ולשוננו רינה כגודלך,ושפתותינו שבח כגודלך,עדיין זה לא יספיק להודות לך מלך העולם,על אפס קצהו של דבר אחד שעשית עם בריה אחת:

    ובורא עולם,קדוש אתה כגודלך,וטהור אתה כגודלך,וברוך אתה כגודלך,ומהולל אתה כגודלך,ומשובח אתה כגודלך,ומפואר אתה כגודלך,וטוב אתה כגודלך,וחסיד אתה כגודלך:

    וברוך,אתה בורא עולם,ושמך(6)הגדול והקדוש,תמיד,ביותר מכל הברכות,וביותר מכל התשבחות,ונחמות,והילולים,ופארים,והודאות,ושירות,וזמירות,ורינות,ותהילות,שנכתבו ושנאמרו,ושיכתבו ושיאמרו,ושלא יכתבו ושלא יאמרו(7),לעולמי עולמים,לנצח נצחים,לעד,
    ובורא עולם,ברוך אתה,תמיד,בברכות האלו כגודלך,וגם אם לא נברך אותך בברכות האלו,אתה ברוך בהם תמיד,ואתה ברוך בהם יותר ממספר כל הנבראים שבראת,ושתברא,ושלא תברא,לעולמי עולמים,לנצח נצחים,לעד:

    1-חלק מהנבראים הם,מלאכים,שרפים,אופנים,חיות הקודש,שמש,ירח,כוכבים,רוחות,בני אדם,חיות,צמחים,כל גרגיר אבק-בריה בפני עצמה היא,כל גרגיר חול-בריה בפני עצמה היא,כל טיפת גשם-בריה בפני עצמה היא,וכו'.
    2-עד עתה.
    3-אם תברא בעתיד.
    4-שהרי אתה יכול לברוא ללא הפסקה.
    5-העולם נמצא בתוך ה',ה' פינה מקום בתוך עצמו וברא את כל הבריה הזו,היכן שמסתיימת הבריה הזו,כל מה שיש אחרי זה מסביב זה ה',ואין סוף לגודלו של ה',מה הוא אין לו סוף,כך גם הוא ברוך ומהולל וכו' ללא סוף.
    6- שם שנאמר בסיני,ושאר שמותיו של ה'.
    7-ה' יודע אלו ברכות יש עוד.
    (נוסח מספר 30 מתוך 30)
    (אין זכויות שמורות,מצווה להדפיס,לצלם,להעתיק,ומצווה להפיץ לזיכוי הרבים)

  5. שגיא
    מצאו בתוך המקדש שלדים של פלסטינוזארוסים מלפני כ 70 מיליון שנה. שזה עובדה מדעית ורעיה לכך שהעם הפלסטיני היה פה תמיד. לרוע המזל צבא הכיבוש לקח את השלדים מידיהם של ילדים פלסטינאים תמימים מיד אחרי שלקח את אבריהם להשתלות בישראל. אכן הכיבוש משחית

  6. שאלת תם
    כיצד נראו היהודים בתקופת המקרא ? האם נראו כערבים ? אחרי הכל מוצאנו מעירק (אברהם) מצרים (בני ישראל) וארץ ישראל.
    כיצד זאת שיהודים בתפוצות שינו תוך כ 40 דורות את מראם כולל צבע עורם בהתאם לאוכלוסיה והאזור בו גרו ?
    הרי היהדות וודאי היהדות לפני 100 שנה ויותר , היתה דת סגורה שלא ראתה בעין יפה התבוללות

  7. זהו המקום הנכון לגלות ממצא כזה, ביזנטיים, פרסים, מוסלמים, לא משנה. ירושלים רק שלנו.
    תודה וברכות לאילת מזר ולארכאולוגים של האוניברסיטה העברית – בירושלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן