ההתחממות הגלובלית מפעילה לחץ כבד על צמחיית ההרים באירופה

פסגת הר מטרהורן כפי שנראית מהיישוב צרמאט. מתוך ויקיפדיה

מחקר פן-אירופי שפורסם ב-Science מראה כי צמחי ההרים ברחבי היבשת עולים לגבהים טופוגרפיים גדולים יותר ודוחקים את צמחי הפסגות.

התופעה מתבטאת בעליית צמחים אל ראשי ההרים כאשר צמחים מבתי גידול נמוכיםיותר טופוגרפית עולים במעלה ההר. מהמחקר עולה כי התזוזה כלפי מעלה עלולה לגרום לירידה במגוון המינים.

המאמר מתבסס על סקרים מפורטים של 66 פסגות הרים מבוזרים מצפון אירופה ועד הים התיכון בדרום. קבוצת מחקר בינלאומית, בראשות האקדמיה האוסטרית למדעים של אוניברסיטת וינה, מיפתה את כל מיני הצמחים באזורי המחקר בשנים 2001-2008 באמצעות הליכים סטנדרטיים. את המחקר ריכזו הרלד פאולי, מייקל גוטפריד, סטפן דולינגר וגיאורג גרבר.

גידול במספר המינים נמצא רק על פסגות צפון ומרכז אירופה. לעומת זאת, מספר המינים קפא על שמריו או ירד כמעט בכל האתרים באזור הים התיכון. הרלד פאולי מ”יוזמת מחקר עולמי תצפית בסביבות האלפים” (GLORIA), אשר ריכז את המחקר, אמר: “התוצאות שלנו מראות ירידה במספר המינים באתרי הים התיכון וירידה זו מדאיגה כי מדובר בהרים שגדלים בהם סוגי צמחים ייחודיים מאוד וחלק גדול מהמינים מופיעים רק שם ולא בשום מקום אחר על פני כדור הארץ.”

“באשר לעליה במספר מיני הצמחים בפסגות ההרים בצפון אירופה, מדובר במינים הנפוצים יותר בגבהים נמוכים, והדבר יהווה תחרות על הצמחים הנדירים אוהבי הקור החיים בפסגות.” לעומת זאת, בפסגות ההרים באיזור הים התיכון יש כתמים של בתי גידול אלפיניים, כמו איים הפזורים על פני ים של שפלה חמה יותר. איזורים אלה חשופים לעונה יבשה בקיץ. בגבהים נשמרת רטיבות מהשלג היורד בחורף ובאביב. מי הפשרת השלגים חיוניים לאספקת מים לצמחי ההרים במהלך העונה הצחיחה.

הרלד פאולי הוסיף: “אבדן המינים היה בולט בעיקר בפסגות נמוכות יותר, כאשר הצמחים צפויים לסבול ממחסור במים מוקדם יותר מאשר אלו שחיים על הפסגות הגבוהות והמושלגות. התחממות האקלים והירידה במשקעים באיזור הים התיכון בעשורים האחרונים מתואמת עם התבנית של ירידה במספר המינים. בנוסף, חלק גדול של איזור הים התיכון צפוי להיות אפילו מיובש בעשורים הקרובים.” (והיה מי שהסביר זאת בפשטות כי רומא תקבל בעוד כחמישים שנה משקעים בקנה המידה של באר שבע כיום”).

גיאורג גרבר, יו”ר GLORIA, אמר: “ההשפעות של שינוי האקלים, אם באמצעות ההתחממות הישירה ואם בשילוב עם לחץ מוגבר של בצורת, עשויים לאיים על צמחים אלפיניים לא רק ביבשת אירופה, אלא גם ברמה העולמית. מספר צמחי ההר עשויים למצוא בתי גידול חלופיים קרים אי שם בשטח הררי סלעי. חיוני לעקוב אחר השפעות אקולוגיות שוטפות על מגוון הצמחים האלפיניים”.

לידיעה שהוציאו החוקרים מאוניברסיטת וינה

נעשה מאמץ ציני וערמומי מצד סקטורים מסוימים ובעלי עניין להתקיף את המדע של האקלים

1. מעניין. אם כך, תיתכן שיכבה המוכיחה את הכחדת הדינוזאורים על ידי עננת אבק, שכיסתה את הארץ מפגיעת מטאור( במידה והקרח לא נמס מאז).

2. קרח נערם בקטבים תוך כדי סופות שלג.
    במידה ומטאוריט לפני מליון שנה נפל בקוטב, הוא יגרום להמסה מקומית בגלל החום הרב שיווצר, ישקע עמוק בתוך הקרח ואם היו חיידקים, הם ישמרו עד שיחשפו על ידי האדם או המסת שלגים.
    כיום מדענים קודחים בקרח במקומות שונים בקוטב ומוציאים גלילים בקוטר של כ 15 ס”מ ובאורך של מספר מטרים. אנליזה של הגלילים בעומקים שונים מוכיחה אירועים אטמוספריים שהיו בעבר כגון התפרצויות הרי געש, מטאוריטים וכדומה.

3. מישהו יודע באיזו צורה נבנה הקרח בקטבים? האם הוא נבנה בשכבות? האם חיידקים או אבק יתקעו בקרח או שהתהליך ידמה לתמיסת מלח במים שקופאים למים מתוקים? יש דרך למצוא בקרח שכבות אבק שיעידו על פגיעת מטאור בתקופת ההכחדה?

4. ישראלי,
    האם כוונתך היא שאולי יש סכנה, או שצריך לנצל את ההזדמנות כדי לחקור את העבר?

5. שלום לכולם

האם המדענים והרופאים לקחו לתשומת ליבם שיש דבר שדורש בירור כבר עכשיו
    כאשר הקרחונים נמסים במהירות הם תומנים בתוכם סודות מהעבר
    אוייר מלפני מיליוני שנה ואפילו חיידקים שהשתמרו וכעת משתחררים לאוויר ואפילו חיידקים שלא ידענו על קיומם אולי חיידק שחיסל את כול אוכלוסיית הדיינוזרואים.
    יש לחקור ולהוריד גששית כמו שבודקים בכוכב לכת את מבני האטמוספירה יש להבין ולגלות כבר עכשיו מה הסוד הטמון מתחת לכול הקרחונים .

6. גיא, לא מסכים איתך, יש פה ענין של חקיקה בין לאומית, כמו שאסרו את השימוש ב CFC, הפריאונים למיניהם ואת השימוש בחומרים הנדיפים VOC, וחקיקות כגון REACH ו ROHS ודירקטיבות אחרות תקני ISO 14001 והגבלות על תכנוני מערכות אלקטרוניות וברמות ההספק המירבי המותר כך ניתן לבצע בתחום הדלק והאנרגיה.
    ברגע שהמדינה והתעשייה מקבלות על עצמן את ההתחייבות ליישום החוקים כדי למכור או להשתייך למשפחת המדינות המפותחות אזי הכל אפשרי

7. כל עוד לא כורתים והורסים בכוח אז מדובר בסוג של אבולוציה, ואם התנאים ישתנו ונחזור לגלות זנים “שנכחדו” מה יגידו אז?
    לכל מי שמצפה שהעולם ישנה את דרכיו בנוגע לאנרגיה זה פשוט לא יקרה עד שהנפט יהיה יקר מדי או שנמצא פתרון זול יותר.

8. הגידול בפחמן דו חמצני בגלל שימוש האדם בטכנולוגיות תעשייתיות צורכות תוצרי מאובנים, באטמוספירה זו עובדה. יחד עם זאת, התפרצות הר געש באיטליה, איסלנד ואחרים שהיו בעבר שווי ערך לשנות שימוש של האדם בטכנולוגיה.
    כמובן החינוך לאנרגיה ירוקה והשאיפה לא לזהם את כדור הארץ היא מאד חשובה גם מבחינה ערכית וגם מבחינה מעשית וחשוב מאד שהאנושות תציב לה מטרה לקצץ ברמות הזיהום הפחמני וכמובן בזיהומים אחרים כמו שקיות ניילונים, שפכי רעלים לנחלים וזבל תעשייתי למזבלות מטמוני קרקע.

תשובה קצת טכנית לאפשרות של “יצור מחדש” שהעלתה.

תמיד, לדעתי בתחום הגנום ובכלל, המדע יגלה ויתייחס תמיד לחומרים או לחלקיקים או לאנרגיות
    שמורכבים ממשהו אחר בדומה ל”אבני יסוד” זה כמו לשחזר בניין ולא יודעים מהם המרכיבים שממנו עשויים חומרי הבניין המשמשים לחיבור ולהדבקת הלבנים.

אבי, ברוח קלילה..
    בשונה מאשר בפסיקה, בחיפוש אחר אותו חלקיק ראשוני, יסודי , בכלכלת ובניהול העולם,
    הוא התגלה, שמו המדעי “in” והמסה שלו גדלה ללא גבולות,בחזקת אין סוף., הוא מכונה גם, אינטרס.

10. לנקודה,

וואו. הפכת את המדע לדת שהתפילה אליה היא ההתנשאות.
    מזכיר לי שכבר בשנות השישים אמרו שעוד 20 שנה כל האנרגיה של האנושות תהיה אנרגיית היתוך, ולכן אפשר לעשות היום ככל העולה על רוחנו.

ובפרט, אין לך מושג על מה אתה מדבר. כיום אין למדע מושג מה עושים רוב האלמנטים בגנום ויש הבנה חלקית ביותר של איך פועלות מערכות אקולוגיות. בפרט, מדובר על מערכות מסובכות בצורה שקשה להעלות על הדעת. אתה באמת חושב שנוכל תוך כמה עשרות שנים לחקות את פעילותן של מיליארדי שנות אבולוציה?

11. תהיה צנוע, האדם לא יוכל לשחזר את כל הנישות האקולוגיות שייעלמו, עם הנדסה גנטית מתוחכמת ככל שתהיה.
    באשר לצריכת האנרגיה, צריך להתחיל לבנות רק מערכות אנרגיה חלופית מעתה והלאה כדי לא להגדיל את הפליטות. אז יהיה מספיק לכולם. פשוט אלו שצועקים שצריך להביא אנרגיה מכל הבא ליד, פחם, אנרגיה גרעינית וכו’ טוענים במקביל שהאנרגיה החלופית היא בדיחה, כלומר הם עובדים עבור אינטרסים של אלי הנפט הקיימים במקום לומר שצריך אנרגיה, לא חשוב איזה.
    מזכיר את העליהום שעושים בארה”ב על השברולט וולט, רק בגלל שהיא פוגעת בנימי נפשם של האחים קוץ’ שמממנים את כל הפוליטיקאים במפלגה הרפובליקנית. פתאום הם מתעלמים מכך שהסיבסוד של המכונית הוא החלטה של הנשיא בוש שנה לפני שאובמה בכלל נבחר], כשאף אחד עוד לא ידע מי זה אובמה.

עם ההנדסה הגנטית שעומדת בפתח, כל אותם יצורים שחיים היום הם כטיפה בים ממה שהמדע יהיה מסוגל לייצר בעוד מספר עשרות שנים. הכחדת מינים כזו או אחרת היא חסרת משמעות.

אם רוצים להילחם בייצור האנרגיה יש לעשות זאת ישירות. טענת התחממות לא תועיל הרבה, חוץ מכמה כנסים, הפגנות ומסעות פוליטיים לא ייצא מזה שום דבר משמעותי.
    צריכת האנרגיה פר אדם עולה, וגם מספר בני האדם גדל.