סיקור מקיף

ארכאולוגית מהאוניברסיטה העברית חשפה חומה מימי הממלכה המאוחדת

מדובר בקטע באורך 70 מ' ובגובה 6 מ' של חומת ירושלים מן המאה העשירית לפנה"ס. הקטע נמצא בדרום הר הבית

ד"ר אילת מזר וקטע החומר מימי בית ראשון שחשפה. צילום: ששון תירם
ד"ר אילת מזר וקטע החומר מימי בית ראשון שחשפה. צילום: ששון תירם

צוות ארכאולוגים בראשות ד"ר אילת מזר מהאוניברסיטה העברית חשף קטע באורך 70 מ' ובגובה 6 מ' של חומת ירושלים מן המאה העשירית לפנה"ס. בקטע החומה שנחשף בדרום הר הבית משולבים מבנים שונים ובהם: בית שער פנימי שדרכו נכנסו אל הרובע המלכותי של העיר, מבנה ממלכתי סמוך לבית השער, ומגדל פינה החולש על קטע ניכר של תוואי הקדרון. קטע החומה נחשף במהלך החפירות שהסתיימו לאחרונה, שקיים המכון לארכאולוגיה באוניברסיטה העברית בשיתוף רשות העתיקות, רשות הטבע והגנים והחברה לפיתוח מזרח ירושלים.

"מאפייני החומה שנחשפה תואמים חומות ושערי עיר אחרים שנתגלו מתקופת הבית הראשון", אומרת ד"ר אילת מזר. "ממצא זה יחד עם תיארוך כלי החרס שנמצאו באזור החומה מאפשרים לייחס את זמן בנייתה לשלב מתקדם של המאה העשירית לפנה"ס". לדבריה, ניתן לשייך את הממצאים לתקופת הממלכה המאוחדת ולהציע במידה רבה של סבירות שהחומה שנחשפה היא החומה שבנה שלמה המלך בירושלים. "זו הפעם הראשונה שבה מתגלה מבנה העשוי לעלות בקנה אחד עם תיאורי הבנייה של שלמה המלך בירושלים" מציינת ד"ר מזר.

החומה שנחשפה מעידה על יכולת שלטונית, ועוצמתה ומאפייני הבנייה הממלכתית שלה מעידים על ביצוע ברמה הנדסית גבוהה. היא נבנתה לאורך השוליים המזרחיים של שטח העופל המשתרע במרכז הגבעה המזרחית של ירושלים, בין עיר דוד להר הבית. החומה עוברת במקום אסטרטגי גבוה, במרום המדרון המערבי התלול של אפיק נחל הקדרון.

חזית בית השער שנחשף בקטע החומה, נישא לגובה 6 מ'. בית השער בנוי בצורה אופיינית לבתי שער מתקופת הבית הראשון, כדוגמת מגידו, באר שבע ואשדוד. לשער תכנית סימטרית של ארבעה חדרים קטנים זהים, שניים מכל צד של המעבר המרכזי של בית השער. בדומה לבתי שער אחרים גם בחזית השער שנחשף נבנה מגדל גדול ששטחו 18X24 מ' לערך אשר נועד להגן על פתח הכניסה אל העיר. המגדל שוכן כיום מתחת לפני הכביש ועל קיומו ניתן ללמוד מהעדויות ומהשרטוטים של צ'ארלס וורן שחפר במקום ב-1867. "חלק מתאי השער שימשו לשמירה וחלקם שימשו למסחר," מסבירה ד"ר מזר, "בחצר המגדל התקיימה פעילות ציבורית ענפה והיא היוותה מקום מפגש ומקום להתכנסויות, למסחר, לפולחן, לעריכת משפטים ולעסקאות".

סמוך לבית השער נחשף גם מבנה ציבורי ממלכתי שמור. שברי כלי החרס שנמצאו מתחת לרצפות המבנה מעידים שנבנה במאה העשירית לפנה"ס. על גבי הרצפות התגלו בתוך שרידי שריפה עזה שהתרחשה במקום, קנקנים בגובה של כ-1.15 מ' שנשברו ונשרפו בחדרים אשר שימשו מחסנים בקומת הקרקע של המבנה. על אחד הקנקנים נמצאה כתובת עברית חרותה: "לשר האו…". "הקנקנים שנמצאו הם הגדולים ביותר שהתגלו אי פעם בירושלים" אומרת ד"ר מזר ומוסיפה כי "הכתובת שנמצאה על אחד מהם מציינת את השתייכות הקנקנים לאחד משרי הממלכה, ככל הנראה שר האופים שהיה אחראי על אפיית הלחם בחצר המלוכה".

בסמוך לשברי החרס התגלו גם צלמיות פולחן וטביעות של חותמות על גבי ידיות של קנקנים שעליהם כתובת "למלך" המעידה על שייכותם למנגנון האדמיניסטרטיבי הממלכתי. נוסף לכך, עשרות טביעות חותם שהשתמרו על גבי טין צרוף עם עיטורים ושמות עבריים מעידים על אופיו הממלכתי של המבנה. רובם המכריע של הממצאים הזעירים מן החפירה התגלו במהלך סינון רטוב שבוצע באמצעות פרויקט סינון העפר מהר הבית בניהול ד"ר גבריאל ברקאי ויצחק צויג ובחסות רשות הטבע והגנים ועמותת אלע"ד.

בין המגדל הגדול בחזית השער לבין הבניין הממלכתי נחשף קטע ממגדל הפינה באורך 8 מ' ובגובה 6 מ'. המגדל בנוי מאבני גזית שהארוכה בהן באורך 2.4 מ'. ממזרח לבניין הממלכתי התגלה בחפירה קטע נוסף של החומה המשתרע לאורך 35 מטרים. קטע זה השתמר לגובה של כ-5 מ' והוא ממשיך את תוואי החומה בקו ישר ומקיף את העופל לכיוון צפון מזרח.

"תוואי החומה, מאפייניה ותיארוכה עשויים לעלות בקנה אחד עם המסופר במקרא על המלך שלמה שבנה בעזרת הפיניקים, הבנאים המהוללים, את בית המקדש ואת מכלול המבנים של ארמונו החדש והקיף אותם בחומה שכנראה התחברה אל החומה הישנה של עיר דוד" אומרת ד"ר מזר ומפנה לפרק ג' בספר מלכים א' שבו נכתב: "…עד כלתו לבנות את ביתו ואת בית ה' ואת חומת ירושלים סביב".

החפירות שנערכו בשלושת החודשים האחרונים, התקיימו בתמיכת תרומה נדיבה של הזוג דניאל מינץ ומרדית ברגמן מניו יורק המגלים עניין בארכאולוגיה מקראית. תרומתם נועדה להשלמת החפירות ועיבוד הממצאים ולהכשרת האתר לביקורי קהל בתוך הגן הארכאולוגי של העופל והפארק הלאומי סובב חומות ירושלים. בחפירות השתתפו סטודנטים לארכאולוגיה מהאוניברסיטה העברית, פועלים בשכר וסטודנטים מתנדבים מאוקלהומה.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

15 תגובות

  1. אני מרגיש מקופח, הרי גם אני בניתי ודרך אגב גם אבי אסא, שהיה איש צבא מהולל ומלך יותר מ-40 שנה ותתפלו אפילו בני בנה ואף היטב בכך.

    הד"ר אילת הולכת בדרכי חוקרי המאה היט' וזאת למרות שמאז עברו יותר ממאה שנים.

  2. נו באמת….כל כמה שנים הם מגלים משהו שלכאורה שייך למאה ה10 ,יוצאים בהצהרות שהנה הנה-מצאו הוכחה לנכונות הסיפור המקראי-ואחרי כמה זמן הכל מתמוסס ומתברר שלא כך הדבר.
    ירושליים נידחת מדי מישראל מכדי ליהיות מרכז שלטון אפקטיבי לממלכה שרובה בצפון.

  3. למזלנו כיום יש מדע שיכול להפריך תאוריות שהן ללא ביסוס, לשאלתך האם העם היהודי היה קיים לפני 2800 שנה, התשובה הינה לא בחרסים או בכתובות שעדיין לא נמצאו, אלא בקוד הגנטי שלך, לייתר דיוק של משפחת הכוהנים, כבר ידוע מזה זמן מה, שהכוהנים נושאים שינוי גנטי שאינו דומה לשאר האוכלוסיה, בחישוב שנערך על אותו שינוי בגן, החוקרים הגיעו שאב המשפחה היה חי לפני 106 דורות שזה כ3000 שנה לקריאה מפורטת יותר הנה הלינק.
    http://www.qsubs.org/index.php?showtopic=9170

  4. ליודעי דבר

    אתה יוצא מנקודת מוצא שהעם הזה היה קיים לפני 2800 שנה. ראשית – מעבר לכתוב בתנ"ך, שליהווי ידוע כי נערך, נכתב ונחתם ממגמתיות מסויימת, מאין לך הביטחון הכה מופרז שמדובר על עם, נאמר כמו המסופוטמי או המצרי להבדיל.
    זאת ועוד, אם הכתוב במקרא מקובל עליך כאמת לאמיתה, מכיוון שמדובר על חומר כתוב, האם תקבל גם את כל דברי הנאצה שנכתבו על היהודים בכתבים הלניסטיים ורומיים כתורה מסיני, או שמא רק המקרא מקודש והשאר מאושפת וראוי להיזרק לפח ההיסטוריה. בעיה, הלא כן?

  5. ליודעי דבר
    שלא יודעים היטב – מכתבי אל עמארנה לא מזכירים את ישראל. לישראל אין זרע מוזכר בכתובת מרנפתח 1208.
    ובכל מקרה, ארכיאולוגיה לאומנית זה עסק ביש.

  6. לחזי ולחיליק
    חובה להתיחס לארכיאולוגיה כאל כל מדע אחר. כיוון שאין כתובות, ממצאים מהמאה העשירית – עד כמה שניתן לדייק בתיארוך חרסים – אפשר לשייכם לפחות לחמישה מלכים ירושלמיים, שעדיין לא היו כלל יהודים, אף על פי שהיו מיהודה.
    ושום ממצא ארכיאולוגי לא ייתן למדינת ישראל איזשהי חזקה על הארץ שלא תיתן מדיניות נבונה.

  7. לד"ר יחיעם שורק:
    יש עובדה אחת – עם ישראל חי וקיים כבר יותר מ-2800 שנה ולמרות הכל אנחנו כאן היום בציון שבירתה ירושלים.
    יתכן וסיפורי המקרא מלווים בהעצמה של ארועים שהתרחשו וחלקם אולי נלקח מאגדות שהסתובבו במזה"ת,
    אבל ללא ספק עם ישראל היה כאן גם לפני 2800 שנה – את העם הזה היה צריך להנהיג,העם הזה היה צריך להלחם,העם הזה היה צריך לכלכל עצמו ויש לא מעט עדויות לשם ישראל מכתובים של עמי האזור הקדמונים (למשל תעודות תל-עמרנה – "לישראל אין זרע").

    ישראל היתה כנראה מדינה קטנה וחלשה ואולי גם חסרת חשיבות ועל כן אין הרבה כתובים ממקורות אחרים שמתייחסים למלכי ישראל.
    אבל לחלוטין לא הייתי פוסל את קיומם של דוד ושלמה – כל עוד אין הוכחה שלא היו קיימים.

  8. אין ספק שההיסטוריה נחשפת מתחת לבית ומתחת לרגלים, כאן חיו אבותינו גם בלי שנראה איזה שהוא חרסון עם כתובת מלאה אפי' של שר האוצר.
    אין לי כלום עם עמותת אלעד, אבל כיהודי (לא מאמין במיוחד!) נראה לי שהם עושים עבודת קודש להוכחת בעלותינו על הארץ הקטנטונת שנשארה לנו שאלו שבידם חצי עולם רוצים לגוזלה מאיתנו ללא שום הצדקה!

  9. הכתובת לשר האו..צר כנראה שייכת לתקופת הגזרות הכלכליות של ביבי כשהיה שר האוצר !!

  10. קשה להמעיט בחשיבות הגילוי החדש…

    חומה בממדים שמדובר עליהם בכתבה,
    ובמיוחד באיכות החומר והבניה שלה,
    יכולה היתה להתבצע רק ע"י מלכים בסדר גודל של דוד ושלמה,
    כפי שהמקרא מתאר אותם.

    אין חשיבות רבה להזכרת שמות הבונים את החומה,
    שכנראה היו מובנים מאליהם באותו הזמן…

  11. נכון לעכשיו ברור שירושלים היתה עיר מפתח בתקופה המיוחסת למלכים דוד ושלמה וירדה מגדולתה זמן קצר אחר כך, ושרידי השריפה הגדולה אולי יכולים להעיד על כך. היא עלתה שוב לגדולה (יחסית) בעקבות חורבן הממלכה הצפונית והגירה מאסיבית של ישראלים בימי המלכים חזקיהו ומנשה.
    להוציא כתובת תל דן, בה כתוב "ביתדוד" אך סביר שהיא לא מתייחסת למלך בשם דוד אלא לשושלת מלכים, אין שום עדות חוץ-מקראית למלכים היהודים הגדולים דוד ושלמה. המקדש בירושלים נקרא "מקדש שלמה", אך אין זה בהכרח על שם בונהו. יתכן בכלל כי הוא קרוי על שם האמונה ששררה בעיר, "שלם", שעל שמה גם נקראה העיר.

  12. עיר דוד פירושו בית דוד, ולא עיר. התנך מספר שדוד "לכד" את מצודת ציון, שהפך שמה לעיר דוד. והשם ציון ככל הנראה אינו ממוצא עברי אלא חורי או חיתי, במשמעות מצודה.
    ויחיעם שורק צודק, הקישור האוטומטי של אילת מזר והעמותה הלאומנית אלעד לדברי התנך מוקדם מידי, עד שלא ימצאו כתובות.

  13. צר לי לקלקל את המסיבה, אך הקבוצה העונה לשם אלע"ד (אל עיר דויד) מבקשת כבר שנים רבות למצוא הקשרים ארכיאולוגיים בין המימצאים שנחשפים בירושלים, והם אינם מעטים, ועל כך יש לברך, לבין הכתוב במקרא. כל מימצא מיד מקבל איזשהו אישור מן הכתוב במקרא, אך במטותא מכם, יש לבסס ולאשש את הדברים בהתאם לחוקיות המדעית. לא נמצאה כל כתובת המשוייכת לדויד, לשלמה או למלכים אחרים בירושלים, וזה לכשעצמו מעורר סימני שאלה רבים. הכתובת "לשר האו…" יכולה להתפרש לכמה כיוונים ואין בה כדי להצביע באופן חותך להשתייכות ממלכתית-מלכותית כלשהי, מה עוד, ואם אנו פוסעים אחר שבילי הסמנטיקה המקראית, ראוי יותר לחפש את הביטוי "על" או שם ממש בעל תפקיד כלשהו.
    המימצאים מרשימים, אך טרם נמצא ההקשר המדעי לכיתוב המקראי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן