עדות לשימוש באש מלפני מיליון שנה

הקבוצה בראשות חוקרים מאונ’ טורונטו והאוניברסיטה העברית גילו את הממצאים במערה בדרום אפריקה שבה היתה נוכחות של בני מין הומו ארקטוס לפני מיליון שנים

החלק התחתון של מערת וונדרוורק  בדרום אפריקה שהחפירה בה חשפה שרידי מדורות בנות מילון שנה. צילום: אוניברסיטת טורונטו והאוניברסיטה העברית
החלק התחתון של מערת וונדרוורק בדרום אפריקה שהחפירה בה חשפה שרידי מדורות בנות מילון שנה. צילום: אוניברסיטת טורונטו והאוניברסיטה העברית

צוות בינלאומי של חוקרים בראשות חוקרים מאוניברסיטת טורונטו ומהאוניברסיטה העברית בירושלים זיהו את העדות המוקדמת ביותר לשימוש באש בידי מיני אדם קדמונים. עקבות מיקרוסקופיות של אפר עץ שרוף, לצד עצמות בעלי חיים וכלי אבן נמצאו בשכבה המתוארכת כבת מיליון שנה במערת ונדרוורק בדרום אפריקה.

“הניתוח דוחף את התזמון של השימוש באש אחורנית בכ-300 אלף שנה, ומציע כי אבות אבותיהם של בני האדם, כאשר השתייכו למין הומו ארקטוס החלו להשתמש באש כחלק מדרך החיים שלהם” אומר האנטרופולוג מאוניברסיטת טורונטו מיכאל חזן, המנהל המשותף של הפרויקט ומנהל מרכז הארכיאולוגיה של אוניברסיטת טורונטו. המחקר התפרסם ב-2 באפריל בכתב העת PNAS.

וונדרוורק היא מערה גדולה הנמצאת ליד גבול מדבר קלהארי ואשר נחפרה קודם לכן בידי פיטר באומונט ממוזיאון מקרגור בקימברלי, דרום אפריקה, ואשר מצא שם עקבות לנוכחות אנושית.

צוות המחקר, בראשות חזן וד”ר ליאורה קולסקה הורוביץ מהאוניברסיטה העברית ביצע ניתוח מפורט של החומרים מהחפירה של באומונט ביחד עם עבודות שדה חדשות באתר וונדרוויק.

ניתוח המשקעים בידי פרנצסקה ברנה ופול גולדברג מאוניברסיטת בוסטון חשף שרידי צמחים ושברי עצם שרופים, אשר נראה כי שניהם נשרפו באופן מקומי ולא נישאו לתוך המערה על ידי רוח או מים. החוקרים גם מצאו עדויות נרחב ל שינוי צבע משטח האופייני לבערה.

“השליטה באשר היתה נקודת מפנה באבולוציה האנושית” אומר חזן. “השפעת בישול המזון מתועדת היטב, אך השפעת השליטה על האש נגעה בכל המרכיבים של החברה האנושית.”

במחקר השתתפו גם ארי מטמרון וחגי רון מהאוניברסיטה העברית.

1. למה אתה מפחד מהכתובים , לגדעתי אם תרצה להצליח במעשייך , תמשיך בכל דרכך עם אמונה
    לא חשוב תפילות לא חשוב מצוות חשוב אמונה בכח שמעלייך , מסוגל ?

2. מדוע, אבל מדוע, בכל דיון בחדוש מדעי או תגלית מדעית, קופץ ענין האמונה הדתית? למי זה עוקץ בתחת? עזבו את אדוינוי בצד, שיבמבם את תפלותיו בעצמו, והניחו לנו ללמד ולהרחיב דעתנו.

3. ולא תלכו בחוקות הגוי, אשר-אני משלח מפניכם: כי את-כל-אלה עשו, ואקוץ בם.
    ; ולא-תקיא אתכם, הארץ, אשר אני מביא אתכם שמה, לשבת בה.
    לכל הספקנים.
    כל מה שאנו היהודים עושים כיום בארץ . עשו הגויים שקבלו בעבר את התורה , וכיום השם נתן להם
    את מה שהם סוגדים מכל , היופי ואדמות , אבל הוריד מהם את הניצוץ האלוקי. שהוא חמלה רחמים
    שאין להם אותו , הרבה חושבים שאין להם נשמה , אבל יש להם , רק חסרה, הם כרגע בגדר מתבוננים
    הוא מאס בהם הרס את עולמם ובחר בנו להוביל את הניצוץ, רק שאיך שאנו ניראים כרגע אין לנו סיכוי
    להראות לעולם שהצלחנו למרות הכל, וכניראה הארץ תקיא אותנו ,
    המערות שנימצאו היא חוכחה חד משמעית שהיו עולמות ונהרסו, ויש עוד הוכחות,
    “משלח מפניכם” שלא נילמד מהם

4. מיקי, לפי האפרוש המקובל בחוג הדתי, אלוהים בורא והורס עולמות …. אבל אל תחפש בציציות כדי להצדיק את חוסר האמונה שלך…

5. איך זה יכול להיות? הרי לפי תורת ישראל העולם קיים כ-6000 שנה בלבד!
    ואיך הם בכלל יודעים לפני כמה זמן? הם היו אז?

6. לפי זכרוני ייחסו לאדם-יאווה את השימוש באש לפני 800 אלף שנה (יאווה נמצאת בקירבת סין, אדם-יאווה הוא אחד מסוגי ההומו ארקטוס). אם אינני טועה גם על האדם מיאווה ניטען שנימצאו סימני פיח במקומות היישוב שלו (כלומר, נימצאו סימני פיח שאינם יכולים לנבוע משריפה טבעית).

אם מימצאי הפיח החדשים נכונים, הרי האש הייתה בשימוש הארקטוס כבר 200 אלף שנה קודם לימי האדם מיאווה.

7. בעוד מליון שנה ימצאו עדות לשימוש באינטרנט על ידי בני האדם, הנה אני מטביע את חותמי