נאס”א שולחת שלישיית רכבים מיניאטוריים לירח כדי לבדוק את מידת שיתוף הפעולה ביניהם ללא קלט ישיר מבקרי משימה בכדור הארץ. לפרויקט קוראים CADRE (חקר רובוטי מבוזר אוטונומי קואופרטיבי)
נאס”א שולחת שלישיית רכבים מיניאטוריים לירח כדי לבדוק את מידת שיתוף הפעולה ביניהם ללא קלט ישיר מבקרי משימה בכדור הארץ. פרויקט CADRE (חקר רובוטי מבוזר אוטונומי קואופרטיבי), ניסוי בעבודת צוות להדגמת טכנולוגיה חדשה, הוא עוד צעד שהסוכנות עושה בפיתוח של רובוטים שעל ידי פעולה אוטונומית יכולים להגביר את היעילות של משימות עתידיות. והכוונה היא שעל ידי ביצוע מדידות בו-זמניות מכמה מקומות, הרכבים יַראו איך משימות מרובות רובוטים יוכלו אולי לאפשר מדע חדש או תמיכה באסטרונאוטים.
שלושת הרכבים הקטנים של CADRE, שמיועדים כעת להגיע בנחתת ב-2024 כחלק מיוזמת CLPS (שירותי מטעדים מסחריים לירח), יורדו לאזור ריינר גמא (ראו תמונה להלן) של הירח באמצעות כבלים. כל רכב הוא בגודל של מזוודת טרולי, עם ארבעה גלגלים. הם ינועו כדי למצוא מקום עם אור שמש ושם יפתחו את הפנלים הסולריים שלהם וייטענו. לאחר מכן במשך 14 ימי ארץ – שעות אור היום של יום ירח אחד – הם יבצעו ניסויים שנועדו לבדוק את היכולות שלהם.
“המשימה שלנו היא להראות שרשת של רובוטים ניידים יכולים לשתף פעולה כדי לבצע משימה ללא התערבות אדם – באופן אוטונומי”, אמרה סובה קומנדור, מנהלת פרויקט CADRE. “זה יכול לשנות את אופן הביצוע של חקר בעתיד. השאלה שישאלו במשימות עתידיות תהיה כמה רכבים לשלוח ומה הם יעשו ביחד”.
בקרי המשימות בכדור הארץ ישלחו הוראה כללית לתחנת הבסיס של הרכבים שבנחתת שגובהה ארבעה מטרים. לאחר מכן צוות הרובוטים הקטנים יבחר “מנהיג” שיחלק מטלות עבודה כדי לבצע את המטרה קולקטיבית. כל רכב יחשוב איך לבצע באופן מיטבי ובטוח את המטלה שהוקצתה לו.
“ההוראה היחידה היא, למשל, “צאו לחקור את האזור”, והרכבים יחשבו על כל השאר: מתי הם ינועו, באיזה מסלול, כיצד יתמרנו סביב סכנות מקומיות”, אמר ז’אן-פייר דה לה קרואה מ-JPL, החוקר הראשי של CADRE. “אומרים להם רק את המטרה העליונה, והם צריכים לקבוע איך לבצע אותה”.
עוד בנושא באתר הידען: