סיקור מקיף

מיני רכבים אוטונומיים “משני מצב” של נאס”א יצטרפו לצוותי הירח של תוכנית ארטמיס

נאס”א שולחת שלישיית רכבים מיניאטוריים לירח כדי לבדוק את מידת שיתוף הפעולה ביניהם ללא קלט ישיר מבקרי משימה בכדור הארץ. לפרויקט קוראים CADRE (חקר רובוטי מבוזר אוטונומי קואופרטיבי)

דגם של רכב נוסע על סלע בניסוי של פרויקט CADRE. הדגמת הטכנולוגיה, שמיועדת לירח, תראה את הפוטנציאל של חקר אוטונומי קואופרטיבי באמצעות צוות של שלושה רכבים סולריים קטנים. קרדיט: NASA/JPL-Caltech
דגם של רכב נוסע על סלע בניסוי של פרויקט CADRE. הדגמת הטכנולוגיה, שמיועדת לירח, תראה את הפוטנציאל של חקר אוטונומי קואופרטיבי באמצעות צוות של שלושה רכבים סולריים קטנים. קרדיט: NASA/JPL-Caltech

נאס”א שולחת שלישיית רכבים מיניאטוריים לירח כדי לבדוק את מידת שיתוף הפעולה ביניהם ללא קלט ישיר מבקרי משימה בכדור הארץ. פרויקט CADRE (חקר רובוטי מבוזר אוטונומי קואופרטיבי), ניסוי בעבודת צוות להדגמת טכנולוגיה חדשה, הוא עוד צעד שהסוכנות עושה בפיתוח של רובוטים שעל ידי פעולה אוטונומית יכולים להגביר את היעילות של משימות עתידיות. והכוונה היא שעל ידי ביצוע מדידות בו-זמניות מכמה מקומות, הרכבים יַראו איך משימות מרובות רובוטים יוכלו אולי לאפשר מדע חדש או תמיכה באסטרונאוטים.

התמונה הזאת שצילמה המקפת לסקר הירח מראה את ריינר גמא, כתם בהיר בים אוקיינוס הסערות הכהה בצד הקרוב של הירח. המבט של המקפת מהמסלול מגלה קנוקנות שמשתרעות על פני כמה מאות ק"מ. מערבולות ירחיות הן צורות בהירות ולעיתים קרובות מתפתלות שנראות כמו ציור אבסטרקטי. הן ייחודיות לירח.
קרדיט: NASA LRO WAC science team
התמונה הזאת שצילמה המקפת לסקר הירח מראה את ריינר גמא, כתם בהיר בים אוקיינוס הסערות הכהה בצד הקרוב של הירח. המבט של המקפת מהמסלול מגלה קנוקנות שמשתרעות על פני כמה מאות ק”מ. מערבולות ירחיות הן צורות בהירות ולעיתים קרובות מתפתלות שנראות כמו ציור אבסטרקטי. הן ייחודיות לירח. קרדיט: NASA LRO WAC science team

שלושת הרכבים הקטנים של CADRE, שמיועדים כעת להגיע בנחתת ב-2024 כחלק מיוזמת CLPS (שירותי מטעדים מסחריים לירח), יורדו לאזור ריינר גמא (ראו תמונה להלן) של הירח באמצעות כבלים. כל רכב הוא בגודל של מזוודת טרולי, עם ארבעה גלגלים. הם ינועו כדי למצוא מקום עם אור שמש ושם יפתחו את הפנלים הסולריים שלהם וייטענו. לאחר מכן במשך 14 ימי ארץ – שעות אור היום של יום ירח אחד – הם יבצעו ניסויים שנועדו לבדוק את היכולות שלהם.

“המשימה שלנו היא להראות שרשת של רובוטים ניידים יכולים לשתף פעולה כדי לבצע משימה ללא התערבות אדם – באופן אוטונומי”, אמרה סובה קומנדור, מנהלת פרויקט CADRE. “זה יכול לשנות את אופן הביצוע של חקר בעתיד. השאלה שישאלו במשימות עתידיות תהיה כמה רכבים לשלוח ומה הם יעשו ביחד”.

בקרי המשימות בכדור הארץ ישלחו הוראה כללית לתחנת הבסיס של הרכבים שבנחתת שגובהה ארבעה מטרים. לאחר מכן צוות הרובוטים הקטנים יבחר “מנהיג” שיחלק מטלות עבודה כדי לבצע את המטרה קולקטיבית. כל רכב יחשוב איך לבצע באופן מיטבי ובטוח את המטלה שהוקצתה לו.

“ההוראה היחידה היא, למשל, “צאו לחקור את האזור”, והרכבים יחשבו על כל השאר: מתי הם ינועו, באיזה מסלול, כיצד יתמרנו סביב סכנות מקומיות”, אמר ז’אן-פייר דה לה קרואה מ-JPL, החוקר הראשי של CADRE. “אומרים להם רק את המטרה העליונה, והם צריכים לקבוע איך לבצע אותה”.

שני אבות טיפוס מפלסטיק של רכבי CADRE מדגימים נסיעה במבנה בניסוי ב-JPL בשנה שעברה. שבעה אבות טיפוס "מרקורי 7" כאלה נבנו, וכל אחד נקרא על שם אסטרונאוט מפרויקט מרקורי. בתמונה נראים ג'ון (ע"ש ג'ון גלן) וסקוט (ע"ש סקוט קרפנטר).
קרדיט: NASA/JPL-Caltech
שני אבות טיפוס מפלסטיק של רכבי CADRE מדגימים נסיעה במבנה בניסוי ב-JPL בשנה שעברה. שבעה אבות טיפוס “מרקורי 7” כאלה נבנו, וכל אחד נקרא על שם אסטרונאוט מפרויקט מרקורי. בתמונה נראים ג’ון (ע”ש ג’ון גלן) וסקוט (ע”ש סקוט קרפנטר). קרדיט: NASA/JPL-Caltech

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.