12,500 שנים: אמנות עתיקה באמזונס חושפת את סודות האקולוגיה הפרהיסטורית

אמנות סלע באמזונס הקולומביאני פותחת חלון לעולם העתיק, כשהיא חושפת שילוב של דיאטה, מיתולוגיה ואינטראקציה סביבתית מלפני יותר מ-12,500 שנים.

Principal - אחד מהפנלים ועליהם ציורי סלע עתיקים בקולומביה. צילום: אוניברסיטת אקסטר
Principal – אחד מהפנלים ועליהם ציורי סלע עתיקים בקולומביה. צילום: אוניברסיטת אקסטר

ארכיאולוגים שחקרו אמנות סלע באמזונס הקולומביאני גילו ציורי אוכרה נרחבים המתארים מגוון רחב של בעלי חיים ושינויים מיתולוגיים בצוק סרו אזול, כשחלק מהאתרים מתוארכים לתקופה שלפני 12,500 שנים. האמנות מציעה תובנות על דיאטת הקדמונים באמזונס, המיתולוגיות שלהם והידע האקולוגי שהיה בידם, ומדגישה את הקשר המורכב בין האדם לסביבה.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת "Journal of Anthropological Archaeology" חקר את אמנות הסלע באמזונס הקולומביאני, ושפך אור על הקשר המורכב בין המתיישבים הראשונים ביבשת לבין בעלי החיים שאותם פגשו.

צוק הסלע סרו אזול בשרשרת הרי לה לינדוסה מכיל ציורי אוכרה מרהיבים של מגוון רחב של מיני בעלי חיים, כולל תיאורים של בעלי חיים ובני אדם שמשתנים זה לזה, מה שמדגים את המיתולוגיה העשירה שהנחתה דורות של ילידים אמזונסיים. בעוד שהדימויים הללו טרם תוארכו באופן מדויק, ראיות נלוות לפעילות אנושית מצביעות על כך שייתכן והם שימשו כגלריות במשך אלפי שנים, עד לתקופה של 10,500 לפנה"ס.

Cerro Azul with the location of the rock art panels and the excavation site analyzed in this study. Credit: University of Exeter
Cerro Azul with the location of the rock art panels and the excavation site analyzed in this study. Credit: University of Exeter

המחקר שילב ניתוח זואוארכיאולוגי של שרידי בעלי חיים שהתגלו בחפירות סמוכות עם ניתוח התיאורים האמנותיים באמנות הסלע. שרידי בעלי החיים גילו דיאטה מגוונת, כולל דגים, טווח רחב של יונקים קטנים וגדולים, וזוחלים כמו צבים, נחשים ותנינים. עם זאת, הפרופורציות של עצמות בעלי החיים אינן תואמות את הפרופורציות של בעלי החיים המיוצגים באמנות, מה שמרמז שהאמנים לא ציירו רק מה שהם אכלו.

"אתרי אמנות הסלע הללו כוללים את העדויות המוקדמות ביותר לנוכחות אנושית באמזונס המערבי, המגיעות עד לתקופה של לפני 12,500 שנים," אמר ד"ר מארק רובינסון, פרופסור חבר לארכיאולוגיה במחלקה לארכיאולוגיה והיסטוריה באוניברסיטת אקסטר. "ככאלה, האמנות מציעה תובנות מדהימות על איך המתיישבים הראשונים הבינו את מקומם בעולם וכיצד הם יצרו קשרים עם בעלי חיים. ההקשר מצביע על המורכבות של הקשרים של האמזונסיים עם בעלי חיים, גם כמקור מזון אך גם כיצורים נערצים, שהיו להם קשרים על-טבעיים ודרשו משאים ומתנים מורכבים מצד מומחי פולחן."

Cerro Azul ומיקום אתרי ציורי הסלע. Credit: University of Exeter
Cerro Azul ומיקום אתרי ציורי הסלע. Credit: University of Exeter

ארכיאולוגים תיעדו מספר אתרי אמנות סלע משמעותיים באזור מאז שהסכם השלום בין ממשלת קולומביה ל-FARC ב-2016 סלל את הדרך לחידוש בטוח של מחקרים מדעים. סרו אזול, גבעה מבודדת הממוקמת ליד נהר גויאברו בצפון-מערב מחוז גואביארה, הייתה אחד מהאתרים הללו. שם, נמצאו 16 'פאנלים' של ציורי אוכרה, כשכמה מהם היו נגישים רק באמצעות טיפוס מאומץ ושימוש בחבלים.

המחקר, שהובל על-ידי חוקרים מאוניברסיטת אקסטר, אוניברסיטת אנטיוקיה במדיין, והאוניברסיטה הלאומית של קולומביה, מתמקד בשישה פאנלים בפרטים מדויקים. אלו נעו מהפאנל "אל מס לארגו" בגודל 40 מ' על 10 מ', אשר כלל למעלה מ-1,000 תמונות, לפאנל קטן יותר בגודל 10 מ' על 6 מ' שנקרא "Principal", כשחלק מ-244 התמונות שבו שמורות היטב בצבע אדום חי.

סך הכל תועדו 3,223 תמונות באמצעות פוטוגרמטריה של רחפנים וצילום מסורתי. התמונות סווגו לפי צורתן, כשהתמונות הפיגורטיביות היו הנפוצות ביותר, והיוו 58% מהסך הכל. למעלה ממחצית מהן היו קשורות לבעלי חיים. זוהו לפחות 22 בעלי חיים שונים, כולל איילים, ציפורים, חזירי יבלות, לטאות, צבים וטפירים.

על אף ששרידי דגים נפוצים בממצאים הארכיאולוגיים, הופעתם באמנות מוגבלת רק לשני פאנלים, במקומות שנראים כסצנות דיג. נעדרו במובהק טורפים גדולים כמו יגואר, למרות מעמדם כטורפי על ועדויות לאמנות באתרים אחרים בקולומביה. החוקרים משערים כי ייתכן והאמנים הוגבלו מלצייר חיות עוצמתיות כמו היגואר. תמונות של דמויות שמשלבות תכונות אנושיות וחייתיות חושפות מיתולוגיה מורכבת של שינוי בין מצבי אדם וחיה, שנוכחת עדיין בקהילות אמזונסיות מודרניות.

תמונות אפשריות של: א) דיג; ב, ג, ה) ציד; ד) רצף של קוף קופץ/משתנה; ו) בעל חיים לא ידוע עם כפות עגולות ואלמנטים של ראש מעוקל. קרדיט: אוניברסיטת אקסטר.
תמונות אפשריות של: א) דיג; ב, ג, ה) ציד; ד) רצף של קוף קופץ/משתנה; ו) בעל חיים לא ידוע עם כפות עגולות ואלמנטים של ראש מעוקל. קרדיט: אוניברסיטת אקסטר.

המגוון הרחב של בעלי החיים המיוצגים באמנות והשרידים הארכיאולוגיים מעידים על הבנה רחבה וניצול של מגוון סביבות אקולוגיות באזור, כולל סוואנות, יערות מוצפים ונהרות.

"האנשים הילידים של סרו אזול והאדמות הסובבות אותם, צדו ותיארו מגוון רחב של בעלי חיים מאזורים אקולוגיים שונים – מדגים מימיים ועד קופים שוכני עצים; איילים יבשתיים ועד ציפורים מעופפות, הן ליליות והן יומיות," אמר ד"ר חוויאר אייסיטונו מאוניברסיטת אנטיוקיה, מדיין. "היה להם ידע מפורט על בתי הגידול השונים באזור, והם החזיקו במיומנויות הנדרשות למעקב וציד בעלי חיים ואיסוף צמחים מכל אחד מהם, כחלק מאסטרטגיית קיום רחבה."

תמונות תראנתרופיות אפשריות, כפי שהוצע על ידי מדווחים מקומיים: א) ציפור/אדם בלס דנטס, ב) לטאה עם ראש עגול ודמוי אדם בקורונצ'וס, ג) ציפור/צמח/אדם עם פין בפרינסיפל, ד) עצלן/אדם בדמולדרס, ה) יונק לא ידוע עם זנב ופין ברסבה, ו) אייל/אדם בפרינסיפל. קרדיט: אוניברסיטת אקסטר.
תמונות תראנתרופיות אפשריות, כפי שהוצע על ידי מדווחים מקומיים: א) ציפור/אדם בלס דנטס, ב) לטאה עם ראש עגול ודמוי אדם בקורונצ'וס, ג) ציפור/צמח/אדם עם פין בפרינסיפל, ד) עצלן/אדם בדמולדרס, ה) יונק לא ידוע עם זנב ופין ברסבה, ו) אייל/אדם בפרינסיפל. קרדיט: אוניברסיטת אקסטר.

"הגישה שלנו חושפת הבדלים בין מה שהקהילות הילידיות ניצלו למזון לבין מה שחשוב לייצג – ולא לייצג – באמנות," מסכם פרופסור חוסה איריארטה מאוניברסיטת אקסטר. "על אף שאיננו יכולים להיות בטוחים מה המשמעות של התמונות הללו, הן בהחלט מוסיפות היבט נוסף להבנתנו את כוחם של המיתוסים בקהילות הילידיות. הן חושפות במיוחד היבטים קוסמולוגיים של החיים באמזונס, כמו מה נחשב לטאבו, היכן נמצאת הכוח, וכיצד נערכו משאים ומתנים עם העל-טבעי"

למאמר המדעי

עוד בנושא באתר הידען:

תגובה אחת

  1. ״חזירי יבלות״ הם אפריקאיים , אין ולא היו באמריקה ,
    ״אייל אדום״ נפוץ באירופה ואסיה ,
    יובא לדרום אמריקה ע׳׳י ה״לבנים״
    ולא היה קיים שם לפני כן …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.