עכברים עם שני אבות: מדענים יוצרים ביצים מתאים זכריים

מדענים בסין יצרו עכברים תינוקות באמצעות ביציות שמקורן בתאי עכבר זכריים, כך עולה ממחקר שפורסם בכתב העת Cell Stem Cell. לפריצת דרך זו עשויות להיות השלכות משמעותיות על הטיפול באי פוריות בבני אדם ועל חקר הגנטיקה.

בדרך כלל, רבייה ביונקים דורשת זרע וביצית, שכל אחד מהם נושא מחצית מהחומר הגנטי הדרוש ליצירת עובר בר קיימא. בעבר, מדענים הצליחו ליצור עכברים משני הורים נקבות או שני הורים זכרים, אך רק על ידי שינוי הגנום של התאים המעורבים.

עם זאת, החוקרים שמאחורי המחקר החדש הצליחו ליצור עכברי תינוקות עם חומר גנטי משני זכרים ללא כל שינוי גנטי. הם השיגו זאת על ידי שימוש בתאי גזע ליצירת תאי נבט קדמוניים (PGCs), שמתמיינים לזרע ולביצית. לאחר מכן השתילו החוקרים את ה-PGCs בעוברי עכברים נקביים שעברו שינוי גנטי כדי להיות עקרים, מה שאפשר ל-PGCs להתפתח לביצים בתוך השחלות של העוברים הנקביים.

לאחר שהביציות נאספו, הן הופרו בזרע מעכבר זכר והושתלו בעכברי אם פונדקאית. מתוך 210 הביציות שהושתלו, 29 עוברים התפתחו ונולדו כעכברים חיים.

בעוד שהעכברים עם שני אבות בריאים ופוריים, הם אינם מעבירים את החומר הגנטי הייחודי הנמצא במיטוכונדריה לצאצאיהם. הסיבה לכך היא שהחומר הגנטי בביציות מגיע כולו מה-PGCs הזכריים, ולא משילוב של חומר גנטי הן מהזרע והן מהביצית. החוקרים מאמינים כי הטכניקה שלהם יכולה לשמש ליצירת ביציות מתאים של גברים עקרים, מה שיאפשר להם ללדת ילדים ביולוגיים ללא צורך בתורמת ביצית נקבה. אותה טכניקה יכולה לשמש גם ליצירת ביציות מתאים של חולות סרטן שעברו כימותרפיה שגרמה לפגיעה בביציות שלהן.

עם זאת, החוקרים מזהירים כי הטכניקה שלהם עדיין בשלבים המוקדמים שלה וכי יש צורך במחקר נוסף כדי להבטיח כי העוברים והצאצאים המתקבלים הם בריאים. ישנם גם שיקולים אתיים שיש לקחת בחשבון, שכן לאנשים מסוימים עשויים להיות חששות לגבי הבאה לעולם של ילדים עם חומר גנטי משני אבות.

המחקר התקבל בהתרגשות ובזהירות מצד הקהילה המדעית. ד”ר אמנדה קלארק, ביולוג תאי גזע מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג’לס, אמר ל-Nature כי המחקר “מרגש מאוד” ויש לו “השלכות משמעותיות על הבנת האופן שבו עוברים של יונקים מתפתחים”. עם זאת, היא גם הזהירה כי ישנם עדיין אספקטים לא ידועים רבים לגבי ההשפעות ארוכות הטווח של שימוש בתאי גזע ליצירת ביצים.

המחקר מעלה גם שאלות לגבי הפוטנציאל לעריכת גנים וליצירת “תינוקות מעצבים”. אמנם החוקרים לא השתמשו בעריכת גנים במחקר זה, אך היכולת ליצור ביציות מתאים זכריים עשויה להקל על עריכת החומר הגנטי של עוברים.

יצירת תינוקות עכברים עם חומר גנטי משני זכרים היא פריצת דרך מדעית משמעותית שעשויות להיות לה השלכות מרחיקות לכת על הטיפול באי פוריות וחקר הגנטיקה. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף כדי להבטיח שהטכניקה בטוחה ואתית.

1. שלום לאתר הידען, התרגום של הכתבה ככ לוקה בחסר שלמעשה לא מדבר על הניסוי והתוצאות האמיתיים , אלא על ניסוי ותוצאות שלעולם לא התרחשו.
    כדאי לכתבות ביולוגיות “כבדות” מסוג זה , להביא מתרגם עם לפחות תואר דוקטורט בביולוגיה.
    רועי