חוקרים באוניברסיטת תל אביב פיתחו טכנולוגיה גנטית חדשנית שיכולה להגיע לדיוק של 100% בקביעת מין העובר

לשיטה החדשה עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על ענפי הרפת והלול בהם יש העדפה ברורה לנקבות. פרופ’ אודי קימרון: “אנחנו מאמינים שהטכנולוגיה תמנע את לידתם של זכרים בלתי רצויים, ותחסוך סבל רב מבעלי החיים.” המחקר התפרסם ב-1.7.19 בכתב העת היוקרתי EMBO Reports

לול תרנגולות בשעת ההאכלה. צילום: shutterstock

חוקרים באוניברסיטת תל אביב, בהובלת פרופ’ אודי קימרון, ד”ר עידו יוסף, וד”ר מוטי גרליץ מבית הספר לרפואה, פיתחו שיטה גנטית פורצת דרך לקביעת מין העובר בוודאות של עד 100%. לדברי החוקרים עשויה הטכנולוגיה החדשנית לחולל מהפכה בענפים כמו גידול בקר ועופות, בהם קיימת העדפה מוחלטת לנקבות על פני זכרים. וכך מוצאים את עצמם עגלים צעירים מובלים לשחיטה, ולאפרוחים הזכרים מצפה גורל עגום של גריסה מיד אחרי לידתם. המחקר החלוצי התפרסם ב-1.7.19 בכתב העת היוקרתי EMBO Reports

“חקלאים בענפי הרפת והלול מעדיפים באופן מובן עגלות ואפרוחות על פני עגלים ואפרוחים, אך נכון להיום אין דרך גנטית נגישה וכלכלית לווסת את היחס בין המינים, שנותר באופן טבעי בסביבות 50:50,” מסביר פרופ’ קימרון. “אנחנו ביקשנו לגשת לבעיה זו בדרך חדשנית, באמצעות הנדסה גנטית.”

החוקרים השתמשו בעכברות מהונדסות גנטית, כך שבכל תאי גופן מתבטא אנזים בשם Cas9. אנזים זה נותר רדום ואינו משפיע כלל על העכברה, עד שהוא מקבל “הוראות הפעלה” מסוג מסוים של RNA. או אז, מתחיל האנזים לחתוך מקטעי DNA על פי הוראות ההפעלה. החוקרים הנדסו גם זכרים הנושאים בכרומוזום ה-Y שלהם (הבלעדי לזכרים) את אותו RNA ובו הוראות הפעלה לאנזים Cas9 לחתוך שלושה מקטעי DNA חיוניים להתפתחות העובר. לאחר מכן הוכלאו הזכרים והנקבות אלו עם אלו.

“העוברים הזכריים שנוצרו ברחם קיבלו את כרומוזום ה-Y (שקובע כי העובר יהיה זכר), ובו הוראות ההפעלה הקטלניות,” אומר פרופ’ קימרון. “ההוראות הפעילו את האנזים Cas9 שהתקבל מהאם, והאנזים הרס את מקטעי ה-DNA החיוניים להתפתחות העובר הזכרי. במקביל הנקבות, שלא קיבלו את הוראות ההפעלה, התפתחו באופן תקין לכל דבר. כך הגענו ללידה של 95% נקבות, אך ניתן ללא קושי לשנות את היחס ולהגיע גם ל-100% נקבות.”

עוד חשוב לציין שאם ה-RNA עם הוראות ההפעלה היה מוחדר אל כרומוזום ה-X של העכבר האב, היה התהליך מפסיק התפתחות של עוברים ממין נקבה דווקא, וגורם ללידה של זכרים בלבד”. “המחקר שלנו מציג גישה ראשונה מסוגה לקביעת מין העובר באמצעים גנטיים ביונקים,” מסכם פרופ’ קימרון. “הדגמנו את הטכנולוגיה בעכברים, אך קל ליישמה גם בסוגים אחרים של יונקים, כמו פרות, חזירים או עזים. באמצעות פיתוח נוסף ניתן יהיה ליישם אותה בתוך שנים ספורות ביונקים, ומאוחר יותר אף בעופות, כגון תרנגולות. אנחנו מאמינים שהטכנולוגיה תמנע את לידתם של זכרים בלתי רצויים, ותחסוך סבל רב מבעלי החיים. יתר על כן, ענפי הרפת, הדיר והלול עשויים לצאת נשכרים כלכלית מיישום הטכנולוגיה.”

1. תודה רבה על פרסום הכתבה.
    ראשית, אבקש לסייג את הכותב ליעיל
    “חוקרים באוניברסיטת תל אביב, בהובלת פרופ’ אודי קימרון, ד”ר עידו יוסף, וד”ר מוטי גרליץ מבית הספר לרפואה, פיתחו שיטה גנטית פורצת דרך לקביעת מין העובר בוודאות של עד 100%. ” בוודאות של 100% ולא עד.
    שנית, כמו שפרופ’ יובל נח הררי אמר פעם, מדעים לא אחראים מה השוק יעשה עם הפיתוחים הטכנולוגיים שלהם שגולם נקבע לרוב ביידהם של פולטים

2. עם תיקון מסוים, תהיה הצלחה גדולה לשיטה הזאת אצל הסינים וההודים ששואפים ללידת זכרים בלבד.
    דבר נוסף אני מקווה שלוקחים בחשבון שאכילת פרות ועופות מהונדסות כנ”ל זה עלולה/עשויה להשפיע על …. כל מיני דברים כמו גובה הקול הגברי ומצעד הגאווה העתידי.