דליפת דלק הובילה להתפוצצות השלב העליון של סטארשיפ באוויר, והותירה שברים מעל איי טרקס וקייקוס. ה-FAA ו-SpaceX חוקרות את האירוע כדי לשפר את בטיחות השיגורים

רשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית (FAA) דורשת חקירה מקיפה בעקבות התפוצצות טיסת הניסוי השביעית של רקטת סטארשיפ של SpaceX, שהתרחשה ב-16 בינואר 2025. האירוע גרם לדיווחים על נזקי רכוש באיי טרקס וקייקוס, שם נפלו שברי הרקטה לאחר שהשלב העליון התפוצץ במהלך המשימה.
ביום חמישי, ה-16 בינואר 2025, שיגרה חברת SpaceX את טיסת הניסוי השביעית של הרקטה הענקית סטארשיפ ממתחם סטארבייס שבדרום טקסס. השיגור, שהיה חלק ממסע פיתוח שמוביל את החברה לכיוון שיגורים מסחריים ועתידיים למאדים, החל בהצלחה, אך בסופו של דבר הרקטה לא שרדה את הטיסה.
לאחר שהשלב הראשון, המאיץ סופר הטבי, נפרד בהצלחה מהשלב העליון של סטארשיפ, השלב העליון המשיך במסלולו המתוכנן. ששת מנועי הראפטור של השאלב העליון נדלקו והחלו בביצוע שריפת העלייה לחלל, שהייתה אמורה להביא את הרקטה לגובה ולמסלול המתוכננים.
עם זאת, במהלך שריפת העלייה, התגלו בעיות טכניות. אחד המנועים כשל, ובעקבותיו חוו ארבעה מנועים נוספים תקלות בזה אחר זה, כך שעד לנקודה של 8.5 דקות לאחר השיגור, רק מנוע אחד נותר פעיל. נתונים ראשוניים הצביעו על כך שדליפת דלק וחמצן התרחשה באזור האחורי של השלב העליון, מה שהוביל להתפתחות שריפה פנימית. השריפה התפשטה במהירות, וגרמה ל"ריסוק בלתי מתוכנן" של השלב העליון – כפי שהמונח מוגדר על ידי SpaceX.
הכשל הוביל לכך שהשלב העליון התפרק באוויר, כאשר שברים התפזרו לאורך מסלול הטיסה ונפלו לאוקיינוס האטלנטי.
השיגור לווה במסדרון אווירי לשברים
SpaceX הדגישה בהצהרתה כי סטארשיפ טסה בתוך מסדרון אווירי מוגדר מראש, שנועד להבטיח את בטיחות הציבור על הקרקע, במים ובאוויר. אזורי סיכון מוגדרים מסומנים עבור כל שיגור בארה"ב, והם כוללים את המרחבים שבהם ניתן לצפות נפילת שברים במקרה של תקלה.
לאחר שהשלב העליון של סטארשיפ התפרק, שברים של הרקטה נצפו באוויר מעל אזור הקריביים, כאשר שברי הרקטה המוארים נראו בבירור מעל איי טרקס וקייקוס. הרשויות המקומיות, יחד עם ה-FAA, פעלו במהירות להכריז על "אזור תגובת שברים," שנועד להגביל את המרחב האווירי מעל האזור הנפגע ולהבטיח שלא ייגרמו פגיעות במטוסים או כלי תחבורה אחרים.
SpaceX הבהירה כי כל שברים ששרדו את ההתפרקות נפלו בתוך אזור הסיכון המוגדר, שנקבע מראש כנקודת נחיתה לשברים במקרה של תקלה. החברה אף פרסמה הנחיות לציבור, המזהירות מפני ניסיון לגעת או לאסוף שברים שעלולים להימצא, וקראה לדווח עליהם באמצעות קווי החירום של החברה או לרשויות המקומיות.
כאשר הרקטה התפוצצה, חלקי הרקטה נפלו לשמיים במהירות, ויצרו כדורי אור זוהרים מעל אזור הים הקריבי, אשר נלכדו בתמונות ובסרטונים שצולמו מאיי טרקס וקייקוס. דיווחים מצביעים על כך ששברי הרקטה פגעו באי, מה שגרם לחשש מנזקי רכוש. ממשלת איי טרקס וקייקוס בשיתוף עם ה-FAA וגורמים אחרים, כולל הסוכנות החללית של הממלכה המאוחדת, חוקרים את המקרה ומוודאים את היקף הנזקים.
דיווחים ראשוניים מאיי טרקס וקייקוס העלו טענות על פגיעות אפשריות ברכוש כתוצאה מנפילת השברים. ממשלת האיים, בשיתוף פעולה עם הסוכנות לחלל של בריטניה וגורמי בטיחות מקומיים, החלה לבדוק את הדיווחים ולהעריך את היקף הנזקים.
המאמץ לניהול השברים כלל גם ייעוץ טכני בנוגע לסיכונים בריאותיים ובטיחותיים, כמו גם פרוטוקולים להתמודדות עם שברים בחלל. SpaceX ציינה כי לקחים מהאירוע ייושמו על שיגורים עתידיים כדי למנוע אירועים דומים.
האירוע גרם לשיבושים בטיסות, כאשר ה-FAA הפעילה "אזור תגובת שברים" במטרה למנוע מטוסים להיכנס לאזורים שבהם יכלו ליפול שברים, או לעכב את יציאתם ממוקדי השיגור. מספר מטוסים נאלצו לשנות את מסלולם בשל חשש ממחסור בדלק, ושניים טסו ליעדים חלופיים תוך כדי חירום דלק.
חקירה תחת ביקורת
ה-FAA הציבה את SpaceX בתור המובילה בחקירה של התאונה, אך הרשות גם צפויה לבחון את הדוחות המתקבלים ולקבוע אמצעים מתקנים שיכולים לאפשר את המשך השיגורים בעתיד. SpaceX טוענת שהשברים נופלים לפי התוכנית לאזור המסומן כאזור סיכון מבעוד מועד, אך לאחר האירוע בוצעו שינויים בניסוח ההודעות.
באופן כללי, SpaceX מנסה לעבור את אתגרי המבחנים של סטארשיפ, שלפיהם כל שיגור יכול להוביל לאירועים בלתי צפויים כמו התפוצצות הרקטה, אך החברה לומדת מהם ומשפרת את הטכנולוגיה עם כל ניסוי נוסף. לדברי אילון מאסק, הבעיה הראשונית שגרמה להתפוצצות ככל הנראה קשורה לדליפת דלק באזור המנועים האחוריים של השלב העליון.

הרשויות המקומיות גם היו מעורבות בניהול המשבר. ממשלת איי טרקס וקייקוס שיתפה פעולה עם ה-FAA וגורמים נוספים על מנת לוודא שהציבור לא יפגע מהשברים. אחד הפרופסורים המובילים בתחום הסייסמולוגיה, ד"ר בנג'מין פרננדו מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס, ניתח את נתוני התחנות הסייסמיות שבאזור ומצא שהייתה רעידת אדמה מינורית שנרשמה בשעה שבה הרקטה התפוצצה, מה שמעיד כי ייתכן שהפיצוצים האוויריים – בום סוניק – גרמו לנזקים מקומיים כמו סדקים בחלונות או רעידות קלות.
הפיצוץ לא רק גרם לשיבושים בשדה התעופה ובטיסות, אלא גם הפך לנושא חם ברשתות החברתיות, כאשר סרטונים מראים את השברים מוארים בשמיים על רקע איי טרקס וקייקוס, נצפו והפכו לויראליים. הטיסה של סטארשיפ הייתה אמורה לכלול נחיתה מבוקרת במי האוקיינוס ההודי, אך בעקבות ההתפוצצות, טיסת הניסוי לא הושלמה.
לפי ספייס אקס, אין צפי לעיכובים משמעותיים בשיגורים עתידיים של סטארשיפ. אב הטיפוס השמיני כבר נמצא בשלבי סיום בניה בימים אלה. מאסק ציין כי על פי נתונים ראשוניים לא צפויים שיבושים ארוכי טווח בלוחות הזמנים של החברה. SpaceX מקווה להחזיר את סטארשיפ לפלטפורמת השיגור כבר בחודש הבא, לאחר שהחברה תסיים את החקירה ויישם את תיקוני הלקחים שהופקו מהאירוע.
נתונים טכניים
- גובה סטארשיפ: 123 מטרים
- משימה: נחיתה מבוקרת באוקיינוס ההודי, שלא הושגה
- יעד עתידי: משימות למאדים ולירח כחלק מתוכנית Artemis של נאס"א
עוד בנושא באתר הידען: