הפתעה מהבילה זוהרת: ווב של נאס”א מביט מקרוב בפלנטה מסתורית

הדמיית אמן של הפלנטה GJ 1214 b. קרדיט: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (IPAC)

טלסקופ החלל ג’יימס ווב של נאס”א צפה בפלנטה מרוחקת מחוץ למערכת השמש שלנו – ושלא כמו כל דבר בתוכה – גילה כנראה עולם מאוד רפלקטיבי עם אטמוספרה מהבילה. זה המבט הכי קרוב עד היום על העולם המסתורי, “מיני נפטון” שהיה ברובו בלתי חדיר לתצפיות קודמות.

הפלנטה, ששמה GJ 1214 b, חמה מכדי שיהיו בה אוקיינוסים של מים נוזליים, אבל מים בצורת אדים עדיין יכולים להיות חלק גדול מהאטמוספרה שלה.

“הפלנטה מכוסה לגמרי במין שכבה של ערפל או עננים”, אמרה אלייזה קמפטון, חוקרת באוניברסיטה של מרילנד ומחברת ראשית של מאמר חדש על הפלנטה שהתפרסם ב-Nature. “האטמוספירה פשוט נשארה חבויה לגמרי מאיתנו עד התצפית הזאת”. היא ציינה שאם הפלנטה אכן עשירה במים, היא הייתה יכולה להיות “עולם מים”, עם כמויות גדולות של חומר מים וקרח בזמן היווצרה.

כדי לחדור מחסום כזה עבה, צוות המחקר ניסה את מזלו עם גישה חדשנית: בנוסף לביצוע התצפית הרגילה – לכידת האור של הכוכב המארח שהסתנן דרך האטמוספרה של הפלנטה – הם עקבו אחרי GJ 1214 b במשך כמעט כל ההקפה שלו סביב הכוכב.

התצפית הדגימה את הכוח של מכשיר האינפרה אדום הבינוני (MIRI) של ווב, שרואה אורכי גל של אור מחוץ לחלק של הספקטרום הא”מ שהעין האנושית יכולה לראות. באמצעות MIRI, צוות המחקר הצליח ליצור סוג של “מפת חום” של הפלנטה בהקיפה את הכוכב. מפת החום גילתה – ממש לפני שהמסלול של הפלנטה לקח אותה אל מאחורי הכוכב, וכשהיא יצאה מהצד השני – את צד היום ואת צד הלילה שלה, וחשפה פרטים על הרכב האטמוספרה.

זה איור מוקדם יותר המראה איך האקזופלנטה GJ 1214 b יכולה להיראות על סמך המידע הזמין באותה עת. GJ 1214 b, אקזופלנטה חמה בגודל פחות מנפטון בערך 48 שנות אור מהארץ, היא אחת מהאקזופלנטות הכי נחקרות בגלקסיה. תצפיות ספקטרוסקופיות קודמות הצביעו על כך שהפלנטה אפופה בתרסיסים (עננים או ערפל), וזה איפשר לקבוע את ההרכב של הגזים המהווים את האטמוספרה שלה לפני ווב. קרדיט: NASA, ESA, CSA, and D. Player (STScI)

“היכולת לקבל הקפה שלמה הייתה באמת קריטית כדי להבין איך הפלנטה מפזרת חום מצד היום לצד הלילה”, אמרה קמפטון. יש הרבה ניגוד בין היום והלילה. צד הלילה קר יותר מצד היום”. למעשה, הטמפרטורות משתנות מ-279 ל-165 מ”צ.

שינוי כזה גדול אפשרי רק באטמוספרה העשויה ממולקולות כבדות יותר, כמו מים או מתאן, שנראים דומים כשצופים באמצעות MIRI. זה אומר שהאטמוספרה של GJ 1214 b לא מורכבת בעיקר ממולקולות מימן קלות יותר, אמרה קמפטון, וזה אולי רמז חשוב לגבי ההיסטוריה וההיווצרות של הפלנטה – וההתחלה המימית שלה, אולי. “זאת לא אטמוספרה היולית. היא לא משקפת את הרכב הכוכב המארח שסביבו נוצרה, אלא איבדה הרבה מימן, אם התחילה כאטמוספירה עתירת מימן, או נוצרה מיסודות כבדים מלכתחילה – חומר יותר קרחי, עתיר מים”.

1. אז יש עוד פלנטות כוכבים בשמיים, מה חדש? לנצח ישארו, אולי עדיף ליידע שכל כוכב בעל תוקף חיים ודיי, חימום גלובלי מעיד כי הכוכב “מזדקן” ובסוף יעלם מן העולם ואנחנו בתוכו.
    עדיף לעזוב את הירח ולהכשיר כןכב אחר לאנושות
    אלה החיים תקבלו תכירו.

2. אד:
    פרט נמק והסבר דעתך בבקשה עם דוגמאות המחזקות מדוע אתה חושב שאתה צודק בטיעון.

3. כתבה מרתקת. מה גם שהוא ממש קרוב אלינו. באיים מלאכותיים ניתן לבנות, בעוד שמים על כוכבים קשה למצוא. כוכב מסקרן..

4. למה אתם ממשיכים לשתף פרסומי שקר ?
    העולם התקדם כל כך ואתם עדיין מאמינים באיזה טלסקופ דמיוני שמצלם תמונות דמיוניות של פלנטות דמיוניות
    הסרטים של הוליווד יותר אמיתיים מהשקרים שמאכילים אתכם
    ואתם קוראים לעצמכם מדענים ?
    איפה ההגיון הפשוט איפה העיניים הפקוחות שיודעות לזהות בין אמת מציאותית לתמונות שקריות ולא אמיתיות ?
    תתעוררו מדענים אתם מבישים את האנושות בכך שאתם לא מצליחים לזהות שקרים כל כך שקופים

5. אד, זו לא הכחשה, אלא פשוט הסבר – אם היית מסתכל לפני חודש לא היית מוצא כמעט ידיעות חלל חדשות אבל מה לעשות, זה תחום דינמי. ויש גם תחומים שעולים, פעם רובוטיקה היתה נושא נחמד אבל לא מרכזי ועכשיו היא מהפכה מתגלגלת.

6. הבטתי במאמרים ובכתבות האחרונות, אלה שעדיין לא הגיעו לשיבוץ במדורים. חמשה מתוך שבעה מהאייטמים האלה עסקו בנושאי חלל ואסטרונומיה (חלק מהם בעניינים טריויאליים או שוליים ממש), רק אחד בפיזיקה (- לא ברור וקונקרטי במיוחד), ואחד ביחס שבין בינה מלאכותית לשוק העבודה, בעתיד.
    הבולטות של תחומי החלל והאסטרונומיה ניכרת גם בכך שתחומים אלה כלולים במדור הראשון בגלילה על המסך.
    התופעה הזו אינה מקרית, אלא די שכיחה באתר. אני זוכר שבעבר הפרופורציות בתחומי הסיקור היו שונות.. אבל כיום, מדובר בעתון מקוון העוסק בקודם כל בענייני חלל ואסטרונומיה.
    חלל ואסטרונומיה הם תחומים מעניינים, ובמידה ידועה – יש בהם גם ארומה מעין רומנטית ובדיונית לא מבוטלת. אבל ההגמוניה שהתחומים האלה מקבלים באתר החביב הזה היא פשוט לא הגיונית, קל וחומר כשלא בהכרח מדובר בחומר מדעי באמת.
    לפני שנים התייחסתי לסוגיה הזו, אבל אז קיבלתי מהעורך הנכבד, באופן די תמוה, הכחשה לגבי עצם קיומה של התופעה. חבל. יש במדע עוד הרבה יותר גיוון ועושר בנושאים – ואפשר ורצוי לסקר אותם הרבה יותר.