שני סוגים חדשים של כוכבי לכת התגלו על ידי טלסקופ החלל ווב

לראשונה  נמדדה  טמפרטורה  של כוכב  לכת  סלעי, וכן כוכב לכת דמוי צדק אך המכיל כמויות גדולות של יסודות כבדים

מדידת האטמוספירה של כוכב הלכת Trappist-1b. איור נאס"א/MIT
מדידת הטמפרטורה של כוכב הלכת Trappist-1b. איור נאס”א/MIT

1.  לראשונה  נמדדה  טמפרטורה  של כוכב  לכת  סלעי  . ב –  2017 התגלתה  מערכת  שמש  חדשה  שקיבלה  את  השם Trappist – 1 ולה  7 כוכבי  לכת שגודלם  בסדר  גודל  של כדור  הארץ גם מבחינת  מסה. ההערכה היא שחיים  יכולים  להתקיים עליהם. מדובר  במערכת  שמש  שמרחקה מכדור הארץ 40  שנות  אור.  השמש  היא  מסוג  ננס  אדום  קר מאוד  ומרחק כוכבי  הלכת  שלה קטן ממרחק כוכבי  הלכת הסלעיים  במערכת  השמש שלנו מהשמש. למרות  זאת כוכבי הלכת  מאותה שמש מקבלים ממנה  פחות אנרגיה  ממה שנותנת  השמש שלנו.

החוקרים  שמו את  הדגש בכוכב  הלכת  הקרוב  ביותר  לשמש  זו  והשם  שקיבל הוא Trappist – 1b.  הסיבה  לכך  היתה  טכנית:   היה  קל יותר  להתמקד  בו. החוקרים מדדו  את השינויים  בבהירות שלו כאשר היה מאחורי השמש שלו. לפני  שעבר  לצד  השני של  השמש  שלו, רוב האור  שמוחזר ממנו  מראה את  “צד  היום”  שלו. על ידי  הפחתת  האור של השמש ניתן  ללמוד על  כמות  האור  האינפרה  אדום שכוכב  הלכת משחרר. המסקנה  היתה  שהטמפרטורה על  פני  השטח  שלו  היא 230 מעלות  צלזיוס. חום זה  אינו   מתפזר  על  פני  השטח  כמו  על  כדור הארץ,   ההערכה  לסיבת הפיזור הזאת היא   שלכוכב  לכת  זה  אין  אטמוספירה, אך  מסקנה  זו  עדיין אינה  סופית. באם  יתברר שבכול  זאת לכוכב  לכת  זה  יש  אטמוספירה  היא אינה מכילה פחמן  דו חמצני  מכיון  שהוא  היה  סופג חלק  מהאור.

שאר  כוכבי  הלכת  של  אותה  שמש  נמצאים  בתחום  ה –  Goldilocks  zone  שכן  מאפשר  חיים  המוכרים  לנו.

מקור

Webb measures temperatures of rocky exoplanet for  the first time.

Juliette Collen  27.3.2023

ידיעה בנושא

כוכב לכת כבד מצדק אך מכיל יסודות כבדים

2. צוות  בינלאומי  שעשה  שימוש  בטלסקופ  Webb חשף  את הרכב האטמוספירה של כוכב  לכת  אשר  נמצא  במערכת שמש  אחרת.  סימונו  של כוכב  לכת  זה   HD149026b ושמו Smertrios ,  והוא שייך  לקבוצת כוכבי  לכת  שנקראים “צדק חם”(  Hot Jupiter) ומקיף  שמש  הדומה  בגודלה  לשמש  שלנו. באטמוספירה שלו  כמות גדולה מאוד  של  פחמן  וחמצן, הרבה  מעבר  למה שציפו בכוכבי  לכת מסדר  גודל זה. לכוכב לכת  זה  מסה כמו זו  של  שבתאי  אבל כמות הגזים  הכבדים  מהליום וממימן גדולה פי 27  מהמקבילה להם  בשבתאי. יחס זה  הנקרא  מתכתיות ( metallicity )  למרות שאין  מדובר  ביסודות  מתכתיים  הוא  כלי  חשוב  בחקירת כוכבי לכת  של  שמשות  אותם הם  מקיפים.

מדידת מפתח  בה עושים  שימוש היא  בדיקת  יחס הפחמן  לחמצן  באטמוספירה של כוכב  לכת החושפת את  “המתכון”  של  מקור  המוצקים במערכת שמש כלשהיא.  במקרה של  Smertrios הוא גבוה  ב -0.84  מאשר  במערכת  השמש לנו.  במערכת  השמש  שלנו  היחס הוא  קצת   יותר  מאשר  פחמן  אחד  לכול  שני  אטומי  חמצן (ליתר דיוק: 0.55).

כעוד   נפיצות  הפחמן  מעידה  על  סיכויים  להימצאות חיים,  יחס  גבוה  של  פחמן  לחמצן משמעותו  פחות  מים  על כוכב לכת כל שהוא.

Smertrios הוא מקרה  בוחן  להרכב אטמוספרי במחקר  מסוג  זה. ישנה  כוונה  לבדוק  עוד  5    כוכבי לכת  מחוץ למערכת השמש שלנו. מקורה של  שונות זו  חשוב  בהבנת  היווצרותם של כוכבי   לכת.

מקור