האם חללית סטארליינר נתקעה בחלל? נאס"א עונה על שאלות נפוצות בנוגע למצב החזרתם של האסטרונאוטים

נאס"א צפויה לקבל החלטה עד סוף אוגוסט מתי ואיך להחזיר את שני האסטרונאוטים התקועים בתחנת החלל

החללית סטארליינר של חברת בואינג, שהטיסה את האסטרונאוטים של נאס"א בוץ' וילמור וסוני וויליאמס לטיסת מבחן מאוישת לתחנת החלל הבינלאומית, נראית עוגנת ברציף הקדמי של מודול הרמוניה. התמונה צולמה מחלון חללית דרגון אנדבור של SpaceX שעגנה בנמל הצמוד לסטארליינר. קרדיט: נאס"א
החללית סטארליינר של חברת בואינג, שהטיסה את האסטרונאוטים של נאס"א בוץ' וילמור וסוני וויליאמס לטיסת מבחן מאוישת לתחנת החלל הבינלאומית, נראית עוגנת ברציף הקדמי של מודול הרמוניה. התמונה צולמה מחלון חללית דרגון אנדבור של SpaceX שעגנה בנמל הצמוד לסטארליינר על . קרדיט: נאס"א

האסטרונאוטים של נאס"א בוץ' וילמור וסוני וויליאמס הגיעו למעבדה המקיפה ב-6 ביוני על גבי חללית סטארליינר של בואינג, לאחר שהמריאו ב-5 ביוני ממתחם השיגור 41 בתחנת כוח החלל קייפ קנוורל שבפלורידה.

במהלך טיסת הסטארליינר לתחנת החלל, מהנדסים הבחינו בכך שחלק ממערכות הדחף של החללית לא פעלו כפי שצפוי ונצפו גם כמה דליפות במערכת ההליום של הסטארליינר. צוותי ההנדסה בנאס"א ובבואינג ביצעו מאז מספר בדיקות של יכולות הדחיפה של המנועים ובחנו לעומק את הנתונים כדי להבין טוב יותר את מהות התקלה. בזמן שהמהנדסים עובדים על פתרון הבעיות הטכניות לפני החזרת הסטארליינר לכדור הארץ, האסטרונאוטים עוסקים בעבודה יחד עם צוות משימה 71, מבצעים מחקר מדעי ופעילויות תחזוקה.

נאס"א מתכננת כעת לבצע שתי בדיקות – פאנל בקרת תוכנית וביקורת מוכנות לטיסה של הסוכנות – לפני שתחליט כיצד להחזיר בבטחה את וילמור וויליאמס מהתחנה. נאס"א מצפה לקבל החלטה על המשך הדרך עד סוף אוגוסט.

כאן תמצאו כמה שאלות נפוצות על המשימה.

מהי טיסת המבחן המאוישת של נאס"א ובואינג?

טיסת המבחן המאוישת של נאס"א ובואינג שהושקה ב-5 ביוני היא הטיסה הראשונה של חללית סטארליינר לתחנת החלל הבינלאומית עם אסטרונאוטים. מטרת טיסת המבחן היא להוכיח שהמערכת מוכנה למשימות סבב לתחנת החלל. נאס"א מעוניינת ששתי חלליות אמריקניות, בנוסף לחללית סויוז של רוסקוסמוס, יהיו מסוגלות לשאת אסטרונאוטים, כדי להבטיח נוכחות קבועה של צוות בתחנה.

מהן מטרות טיסת המבחן המאוישת?

המטרה של טיסת המבחן היא להוכיח שחללית סטארליינר יכולה לבצע משימות בסבב למשך שישה חודשים בתחנת החלל. מטרות הטיסה הוגדרו לתמוך בתהליך האישור של נאס"א ולאסוף נתוני ביצועים הדרושים להערכת המוכנות לקראת טיסות ממושכות.

מדוע טיסת המבחן המאוישת נשארת בתחנת החלל יותר מהמתוכנן?

במהלך טיסת הסטארליינר לתחנת החלל, חלק ממערכות הדחף של החללית לא פעלו כמצופה ונצפו מספר דליפות במערכת ההליום שלה. בעוד שאורך המשימה הראשונית תוכנן לכשבוע, אין צורך דחוף להחזיר את הצוות הביתה, ולכן נאס"א ובואינג מנצלות את הזמן הנוסף כדי ללמוד על החללית. זהו לקח שנלמד מתאונת מעבורת החלל קולומביה. צוותי נאס"א ובואינג בוחנים את הנתונים מהבדיקות הנוספות בחלל ובקרקע, ומספקים למנהלי המשימה נתונים כדי לקבל את ההחלטה הבטוחה ביותר בנוגע לאופן ומועד החזרת הצוות.

אם יהיה מצב חירום בתחנת החלל, איך יחזרו בוץ' וסוני הביתה?

סטארליינר נותרת האופציה העיקרית עבור בוץ' וסוני אם יהיה מקרה חירום והם יצטרכו לעזוב במהירות את התחנה. אין צורך דחוף להחזיר אותם הביתה, ונאס"א מנצלת את הזמן הנוסף כדי להבין את הבעיות הטכניות של החללית לפני קבלת החלטה על תוכנית החזרה.

כמה זמן יכולים בוץ' וסוני להישאר בתחנה אם לא יחזרו על גבי סטארליינר?

אם נאס"א תחליט להחזיר את הסטארליינר ללא צוות, בוץ' וסוני יישארו בתחנה עד סוף פברואר 2025. נאס"א תשנה את תוכנית משימת SpaceX Crew-9 ותשגר רק שני אנשי צוות במקום ארבעה בסוף ספטמבר. בוץ' וסוני יחזרו לכדור הארץ לאחר התקופה המתוכננת של Crew-9 בתחילת השנה הבאה.

האם סטארליינר יכולה לטוס ללא אסטרונאוטים?

כן, סטארליינר יכולה להתנתק מהתחנה ולבצע נחיתה באופן אוטונומי, אם נאס"א תחליט להחזיר את החללית ללא צוות.

האם נאס"א יכולה לשגר חללית דרגון של SpaceX כדי להחזיר את בוץ' וסוני?

אם נאס"א תחליט להחזירם על גבי חללית דרגון של SpaceX, היא תשנה את תוכנית משימת Crew-9 ותשגר רק שני אנשי צוות בסוף ספטמבר במקום ארבעה. בוץ' וסוני יחזרו לכדור הארץ לאחר התקופה המתוכננת של Crew-9 בתחילת השנה הבאה.

למה נאס"א צריכה שתי חלליות שונות להובלת חברי צוות לתחנת החלל?

המטרה העיקרית של תוכנית הצוות המסחרי של נאס"א היא לספק שתי מערכות טיסה מאוישות ייחודיות. אם אחת מהמערכות תיתקל בבעיה, לנאס"א עדיין תהיה יכולת לשגר ולהחזיר צוותים כדי להבטיח בטיחות ונוכחות אנושית רציפה בתחנת החלל הבינלאומית.

האם בוץ' וסוני תקועים בתחנת החלל?

לא, בוץ' וסוני בטוחים בתחנת החלל ועובדים לצד צוות משימה 71. הם גם היו מעורבים בבדיקות הסטארליינר ובפגישות טכניות. בוץ' וסוני יכולים לחזור הביתה על גבי סטארליינר במקרה של מצב חירום. בנוסף, לסוכנות יש אפשרויות אחרות לחזור במידת הצורך, הן בתרחישי חירום והן בתכנון חזרה רגיל.

האם סוני ובוץ' מוכנים לשהייה ממושכת יותר בתחנה?

בוץ' וסוני השלימו בעבר שתי שהיות ממושכות בתחנה. אסטרונאוטים של נאס"א יוצאים למשימות תוך ידיעה מראש על התרחישים השונים שעשויים לקרות. המשימה הזו אינה שונה, והם היו מודעים לאפשרויות ולתקלות הלא צפויית הכרוכות בטיסת המבחן הזו, כולל האפשרות להישאר בתחנה לזמן ארוך יותר מהמתוכנן.

בהשוואה למשימות אחרות בתחנת החלל, כמה זמן בוץ' וסוני הולכים לשהות בתחנה?

שהייה טיפוסית בתחנת החלל הבינלאומית אורכת כ-6 חודשים, ואסטרונאוטים של נאס"א גם שהו בתחנה למשימות ארוכות יותר. משימות קודמות סיפקו לנאס"א כמויות גדולות של נתונים על השפעות השהייה הממושכת בחלל על גוף האדם, והסוכנות מיישמת את המידע הזה בכל משימה מאוישת.

האם יש לאסטרונאוטים כל מה שהם צריכים (מזון, בגדים, חמצן, פריטים אישיים וכו')?

כן, תחנת החלל הבינלאומית מצוידת בכל מה שהצוות צריך, כולל מזון, מים, בגדים וחמצן. בנוסף, נאס"א והשותפים שלה בתחנת החלל משגרים באופן קבוע משימות אספקה לתחנה המקיפה, המביאות חומרים נוספים ומטענים.

לאחרונה, חללית סיגנוס של נורת'רופ גרומן, שהביאה כ-4 טון של מזון, דלק, אספקה וציוד לניסויים מדעיים הגיעה לתחנה יחד עם חללית האספקה "פרוגרס" שהביאה שלושה טון של מטען. לנאס"א יש משימות אספקה נוספות של SpaceX המתוכננות עד סוף 2024.

מה הם עושים בתחנת החלל?

הצוות ממשיך לפקח על מערכות הטיסה של סטארליינר ולאסוף נתוני ביצועים לאישור המערכת. נאס"א גם מנצלת את הזמן הנוסף של בוץ' וסוני בתחנה המקיפה, שם הם סיימו ניסויים מדעיים שונים, משימות תחזוקה ועזרו בהכנות להליכת חלל. חלק מהניסויים שהם השלימו לאחרונה כוללים דרכים חדשות לייצור סיבים אופטיים וגידול צמחים בתחנה המקיפה.

האם הם יכולים לדבר עם המשפחה והחברים שלהם?

בוץ' וסוני נהנים מהרבה מהנוחות שיש לנו כאן על כדור הארץ. הם יכולים לשלוח אימיילים, לבצע שיחות ולהתייעץ עם המשפחה והחברים באמצעות וידאו כאשר יש להם זמן פנוי בתחנת החלל הבינלאומית.

עוד בנושא באתר הידען:

תגובה אחת

  1. ואולי הגיע הזמן לעבור לקונצפט חדש של חלליות מאוישות. חלליות המסוגלות להמריא מכול שדה תעופה ולנחות בכול שדה תעופה כמו מטוסים. התחלה של תפישה כזו היתה באנגלית בשנות ה -90. מדובר בחללית שהשם שלה
    HOTOL -Horizenal Take Of and Landing. המדובר בחללית הממריאה כמטוס ובגובה המתאים המנועים הופכים ממנועי סילון למנועים רקטיים. בשלב זה המנועים משתמשים במיכלי הגז שבחללית להמשך הטיסה. אלה למעשה מנועים היברידיים. פיתוח החללית הופסק בשל אילוצי תקציב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.