החללית המאויישת סטארליינר של בואינג המריאה לראשונה לתחנת החלל הבינלאומית

צפויה להגיע לתחנת החלל מחר, 6/6. על סיפון הסטארליינר נמצאים האסטרונאוטים הוותיקים של נאס"א, בארי "בוצ'" וילמור וסוני ויליאמס. שני האסטרונאוטים הם טייסי מבחן לשעבר בצי האמריקני ויש להם יחדיו ניסיון טיסה של למעלה מ-11,000 שעות

היסטוריה עבור בואינג ונאס"א, באיחור של ארבע שנים, כאשר חללית הסטארליינר, המשמשת כ"מונית האסטרונאוטים" החדשה של בואינג, שוגרה בהצלחה מקייפ קנוורל לאחר כמה כשלונות (לא מאויישים). השיגור התרחש היום (5/62024) בשעה 10:52 לפי שעון מזרח ארה"ב (17:52 שעון ישראל) על גבי טיל Atlas V של חברת United Launch Alliance (ULA)   שהמריא מכף קנוורל שבפלורידה. הטיסה עדיין מוגדרת טיסת ניסיון.

אחרי השיגור המוצלח מקייפ קנוורל, הסטארליינר עכשיו במסע לעבר תחנת החלל הבינלאומית (ISS), שבה צפויה להגיע ביום חמישי ה-6 ביוני בסביבות 12:15 בצהריים לפי שעון מזרח ארה"ב (EDT). במהלך שמונה הימים הקרובים, ייבחנו ויבוצעו מבחני תקינות שונים כדי לוודא את כשירות החללית למערכות צוותיות.

על סיפון הסטארליינר נמצאים האסטרונאוטים הוותיקים של נאס"א, בארי "בוצ'" וילמור וסוני ויליאמס. שני האסטרונאוטים הם טייסי מבחן לשעבר בצי האמריקני ויש להם יחדיו ניסיון טיסה של למעלה מ-11,000 שעות.

השיגור הזה מסמן צעד ענק עבור תוכנית הצוות המסחרי (Commercial Crew Program) שלאורך השנים עברה תהליכים רבים ומורכבים.

תוכנית הסטארליינר, הידועה גם בשם Crew Flight Test (CFT), עברה דרך ארוכה מאז תחילת המאה ה-21, כאשר המטרה היתה להפעיל שני רכבי חללי אמריקניים מסחריים למשימות אסטרונאוטיות ל-ISS. התוכנית החלה כבר ב-2006 ונרשמו מספר רב של עיכובים ותקלות טכניות בדרך, אך בסופו של דבר הגיעה היום לרגע הזה.

התהליך כלל טיסות ללא צוות, שגיאות במערכות שונות, בעיות לוגיסטיות ותקלות טכניות אשר היוו מכשולים רבים אך החברה הצליחה להתגבר עליהם. ההצלחה של משימה זו תאפשר לחללית הסטארליינר להתארגן למשימות ארוכות יותר, כשהפעלת הטיסות המבצעיות הראשונה צפויה כבר בשנה הבאה.

בינתיים ספייס אקס ניצחה במרוץ

התחרות בין בואינג לספייס אקס היא חלק מרכזי בהתפתחות תעשיית החלל המסחרית בארצות הברית. זה בהתאם לחזון של נאס"א לפתוח את תחום הטיסות לחלל לשוק הפרטי על מנת להפחית עלויות ולעודד חדשנות, מה שהוביל למתן חוזים לשתי החברות במיזם הצוות המסחרי (Commercial Crew Program).

ספייס אקס, בהנהגתו של אילון מאסק, הייתה הראשונה להציע פתרון מסחרי לשיגור אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית (ISS) עם שימוש בחללית הדרגון. החללית הזאת ביצעה את טיסת המבחן המאוישת הראשונה שלה, Demo-2, במאי 2020. המשימה הייתה הצלחה משמעותית, והספינות של ספייס אקס כבר ביצעו 12 משימות מוצלחות מאז, כשבמסגרתן נשלחו אסטרונאוטים נוספים לתחנת החלל הבינלאומית.

הצלחתה של ספייס אקס נשענה על יכולת פיתוח מהירה וחדשנית, כמו גם על יכולת להתמודד עם תקלות טכניות במהירות יחסית. כך למשל, הדרגון סבלה מפיצוץ במהלך בדיקת מערכת הפליטה ב-2019, אך החברה הצליחה לתקן את השגיאה ולהחזיר את החללית לשירות במקביל לעמידה במטרות הזמן של נאס"א.

בואינג – חללית הסטארליינר

בואינג עמדה בפני אתגרים משמעותיים יותר בפיתוח הסטארליינר לעומת המתחרה. למרות שחברת בואינג היא חברה ותיקה ומנוסה בתעשיית התעופה והחלל, תהליך הפיתוח של הסטארליינר היה ארוך ומורכב יותר מהמצופה. טיסת המבחן הלא מאוישת הראשונה (OFT-1) בדצמבר 2019 נכשלה בהגעה לתחנת החלל הבינלאומית בשל בעיות תזמון במערכת הבקרה.

התקלות השונות דרשו מבואינג השקעות נוספות בזמן ובמשאבים לפתרונן. טיסת מבחן שנייה ללא צוות (OFT-2) במאי 2022 הצליחה להגיע לתחנת החלל, אך גם היא דרשה בחינת תקלות נוספות בתקופה שלאחר מכן, כולל בעיות בתכנון מצנחים וחוטי חשמל שנמצאו דליקים יותר מהמצופה.

השיגור של הסטארליינר ב-5 ביוני 2024, הוא שיא של עבודה מאומצת ותהליך בדיקות מורכב. כעת, כשהסטארליינר נמצא בדרכו ל-ISS, בואינג ונאס"א מקוות שהבדיקות המבוצעות במהלך הטיסה יכשירו את החללית למשימות נוספות וימשיכו לתרום לפיתוח התעשייתי המסחרי של טיסות החלל.

בהנחה שהמשימה הנוכחית תעבור בהצלחה, הצוות הבא של הסטארליינר יתכונן למשימות ארוכות יותר לתחנת החלל, כולל כלים ומערכות נוספות שיבדקו את תקינות החללית במשימות אלה. בכך, בואינג ונאס"א מקדמות את הגשמת החזון להבטחת נוכחות קבועה של צוותים מסחריים בחלל.

עוד בנושא באתר הידען:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.