סיקור מקיף

בואינג ו-SpaceX מפגרות כשנתיים לעומת לוח הזמנים המתוכנן לפיתוח חלליות מאויישות (עדכון – מנכ”ל בואינג פוטר)

בטיסת הבכורה שלו, רכב החלל סטארליינר לא הצליח להגיע לתחנת החלל הבינ”ל. נסיון שיגור קודם בוטל בגלל תקלה במצנח שהתגלתה בזמן הבדיקות. התקלה מתווספת להתרסקויות מטוסי ה737 מקס.

החללית סטארליינר SM-2, החללית הבאה של בואינג, בשלבי הבניה. צילום יחצ בואינג
החללית סטארליינר SM-2, החללית הבאה של בואינג, בשלבי הבניה. צילום יחצ בואינג

עדכון – 23/12 שעה 23:15: מועצת המנהלים של בואינג הודיעה על עזיבתו של המנכ”ל דניס מוילנבורג, יום אחד לאחר נחיתתה של החללית סטאליינר בבסיס הטילים ווייט סנדס בניו מקסיקו. פיטוריו של מוילנבורג נכנסים לתוקף מיידי. מנהל הכספים הראשי של בואינג גרג סמית’ ישמש כמנכ”ל זמני עד שהיו”ר דייויד קלהון ייכנס לתפקיד כמנכ”ל קבוע ב-13 בינואר.

הידיעה המקורית

חטיבת החלל של בואינג נכשלה בעוד מבחן השבוע כשמנוע ברכב החלל שלה סטארליינר לא הצליח לשים את רכב החלל הלא מאויש במסלול הנכון למפגש ועגינה עם תחנת החלל הבינ”ל.
לדברי מומחים, גם כישלון המשימה, על אף הנחיתה המוצלחת תיראה צורבת במיוחד עבור בואינג החווה משבר בטיחות במטוסי 737 מקס המקורקעים שלה.חזרה שמלה הסופי לפני הטיסה תפעל, יראו כצורבת במיוחד עבור בואינג, אשר עומד בפני משבר בטיחות על מישורי 737 MAX מקורקע שלה.

בשנת 2014, שלוש שנים לאחר הפסקת תוכנית המעברות העניקה נאס”א חוזים לבואינג ולספייס אקס בגובה שמונה מיליארד דולרים כדי שיספקו שירותי הסעה לאסטרונאוטים אמריקנים. על החברות לספק שש טיסות של חלליות, בכל פעם הם יידרשו להעלותארבעה אסטרונאוטים לתחנת החלל.

שתי החברות נמצאות שנתיים מאחורי לוח הזמנים המתוכנן, אך בניגוד לבואינג, SpaceX ביצעה מפגש אוטונומי מוצלח ועגינה עם תחנת החלל הבינלאומית בחודש מארס השנה.
דוח של מבקר נאס”א ציין כי עלות השיגור לכל אסטרונאוט שיטוס בסטארליינר של בואינג תהיה 90 מיליון דולרים, לעומת 55 מיליון דולר בספייס אקס. כיום משלמת נאס”א לרוסיה 80 מיליון דולר לכל אסטרונאוט שהיא משגרת עבור נאס”א לתחנת החלל.

בנוסף להערכה של הרכב החדש במסלול סביב כדור הארץ, המטרה של טיסת הניסוי שהתעכבה זמן רב הייתה להוכיח את היכולת של סטארליינר לקחת אנשים ומטען לתחנת החלל. ספייס איקס הוכיחה שוב ושוב את יכולתה להוביל מטען לתחנת החלל ולהחזיר ממנה ניסויים.
למרות ספין של איחולים עצמיים במדיה החברתית על שיגור מוצלח, בעינה עומדת העובדה שבואינג שוב לא הצליחה לעמוד בהתחייבויות החוזיות שלה לנאס”א. הסטארליינר הגיע למסלול, אבל לא ליעד המיועד שלו.
למרות המכשולים והחמצות מועדי היעד האלה ואחרים, סוכנות החלל ממשיכה לשלם יפה לבואינג. לכן אין לה תמריץ גדול לספק רכב חלל שמסוגל לבצע את המשימה בזמן ועוד פחות מזה במסגרת התקציב.
בהתחלה אנשי בואינג תלו את האשם בכישלון בבעיית תיזמון מייד אחרי שהרכב נפרד מטיל השילוח. לפי אתר האינטרנט NASA Watch, אנשי החברה אמר שהסטארליינר נפרד מהטיל כמתוכנן. שגיאה במערכת של שעון המשימה (MET) צוינה כסיבה לכשל בהבערת המנוע להכנסה למסלול.
הסתבר שמנוע רכב החלל לא היה מסונכרן לזמן הנכון ברצף ההבערה. כשהמנוע כבר נדלק, לפי הדיווחים, לא נשאר מספיק חומר הנעה כדי להגיע לתחנת החלל.
הפשלות האלה מזכירות את משימת מקפת האקלים של מאדים הידועה לשימצה מ-1999 שבה המהנדסים שכחו להמיר מידות אנגליות לעשרוניות בחילופי הנתונים עם רכב החלל.
התירוץ האחר של בואינג לכישלון, לפחות בהתחלה, היה היעדר כיסוי של לווייני תקשורת שמנע מהבקרים לשלוח למנוע הסטארליינר פקודת הדלקה בזמן.
חלונות השיגור נקבעים חודשים מראש. איך בקרי הטיסה לא התכוננו לתקשורת עם רכב חלל בטיסת הבכורה שלו?
גם ראש נאס:א ג’ים ברידנסטין האשים את תהליך האוטומציה של הטיסה ואמר: “אם היו לנו אסטרונאוטים על הסיפון, הם יכלו להטיס אותה ידנית. ובכל מקרה לא היתה אפילו שניה אחת שבה הם היו מרגישים לא בטוחים.”
הכישלון בהכנסה למסלול השבוע מגיע אחרי הפסקת ניסוי שיגור בנובמבר כשאחד משלושת המצנחים של הסטארליינר לא נפרס. היתירות הזאת בתכנון איפשרה לרכב לנחות בביטחה, אבל המהנדסים של בואינג איתרו בסופו של דבר שהתקלה נגרמה בגלל כשל בפין שלא חובר נכון לחבל במצנח. לחוסר תשומת לב לפרטים מסוג זה יכולות להיות תוצאות גורליות בפעילות לא סלחנית כמו טיסה בחלל.

כמובן, הרבה דברים יכולים להשתבש בטיסת בכורה. אבל למהנדסים של בואינג היו שנים כדי לעשות את זה כמו שצריך. ולא חסרו להם משאבים ממשלתיים כדי לעמוד במטרות המשימה שלהם. בואינג קיבלה חוזה של 4.2 מיליארד דולר ב-2014 כדי לפתח רכב חלל שיוביל אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינ”ל.
האנליסטים מסכמים כי אחרי חמש שנים, בואינג עוד לא סיפקה את הסחורה.
“סטארליינר מיועד להוביל אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינ”ל, ושים קץ לתלות של ארה”ב בשירותי שיגור רוסיים יקרים. המטרה הזאת עדיין לא בהישג יד עד שבואינג או ספייס איקס יוכיחו שבטוח לשגר אנשים בחלליות שלהן.”

עוד בנושא באתר הידען:

תגובה אחת

  1. רק אני שמתי לב שהחללית של בואינג עולה כמעט כפול משל SPACEX ו10 מיליון דולר יותר משיגור על סויוז ועדיין הם קיבלו חוזה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.