סיקור מקיף

תקלה בחללית סטארליינר של בואינג לא איפשרה לה להגיע לתחנת החלל * החללית אמורה בעתיד לשאת אסטרונאוטים לתחנה

מנהל נאס”א הוסיף כי: “ברור שהיו לנו כמה אתגרים היום כאשר החללית הופרדה מרכב השיגור ולא נכנסה למסלול הנכון בשל תקלה במערכת התזמון שהביאה לכך שהחללית האמינה שהיא בתזמון שונה ממה שהיתה באמת. לדבריו, אילו היו בחללית אסטרונאוטים הם היו יכולים להשתלט עליה ולבצע את התמרונים הנכונים

הדמיה של חללית סטארליינר עוגנת בתחנת החלל. זה כבר לא יקרה בשיגור הנוכחי (20/12/19) תקלה. איור: בואינג
הדמיה של חללית סטארליינר עוגנת בתחנת החלל. זה כבר לא יקרה בשיגור הנוכחי (20/12/19) תקלה. איור: בואינג

תקלה בשיגור נסיוני של החללית סטארליינר של בואינג שאמורה בעתיד לשאת אסטרונאוטים לתחנת החלל. החללית התניעה היום את מנועיה לאחר שיגור לא מאוייש, לקראת הגעה למסלול תחנת החלל, אך עשתה זאת בתזמון לא נכון וכאשר גילו זאת אנשי בקרת הקרקע והורו לה על הפסקת הבערת המשגרים, כבר היה מאוחר מדי, ולא נותר מספיק דלק להגיע לתחנת החלל. במקום זאת, לאחר שהשיגו שליטה על החללית במסלול נמוך סביב כדור הארץ תנסה בואינג להנחית אותה במתקני הניסויים של החברה בווייט סנדס שבניו מקסיקו בתוך כ-48 שעות.

כאמור לאחר הפרדה מוצלחת של החללית ממשגר אטלס שהכיל מנועי קנטאור של חברת שירותי שיגור מאוחדים (SLA) הבחינו בקרי הטיסה כי התרחשה תקלה וניסו לשלוח פקודות כדי להשתלט על החללית,. ואולם ג’ים צ’ילטון, סגן נשיא בכיר לתחומי החלל והשיגור של חברת בואינג אמר כי הבעיה הוחמרה בשל פער תקשורת בין לוויין ממסר אחד למשניהו. הבקרים הצליחו מאוחר יותר להכניס את החללית למסלול יציב בגובה של 186 עד 216 קילומטרים. סטיב סטיץ’, סגן מנהל תוכנית השיגורים המסחריים בנאס”א אמר כי שני תמרונים נוספים יבוצעו בהמשך היום כדי לשפר את המסלול.

מנהל נאס”א ג’ים ברידנסטין אמר במסיבת עיתונאים זמן קצר לאחר הכשלון, כי שוחח עם סגן הנשיא מייק פנס העומד בראש מועצת החלל והסברתי לו מה התרחש אך גם מה היה מוצלח בשיגור היום והוא משוכנע ביכולתינו לחזור ולשגר בני אדם לחלל על גבי משגרים אמריקנים מאדמת ארה”ב.

מנהל נאס”א הוסיף כי: “ברור שהיו לנו כמה אתגרים היום כאשר החללית הופרדה מרכב השיגור ולא נכנסה למסלול הנכון בשל תקלה במערכת התזמון שהביאה לכך שהחללית האמינה שהיא בתזמון שונה ממה שהיתה באמת. בסופו של דבר נראה שלא נוכל להפגש עם תחנת החלל הבין-לאומית. נראה שבשל הפער בפעילות לווייני התקשורת, החללית לא קיבלה את הפקודה להכנס למסלול הנכון.”
לדברי ברינדסטין, אילו היו בחללית אסטרונאוטים הם היו יכולים להשתלט עליה ולתקן את המסלול, ללא אסטרונאוטים היא פשוט ביצעה באופן אוטומטי את הפקודות שלה, אך סטתה ממסלולה בשל מועד ההתחלה השגוי.
הוא מדגיש כי שלבים רבים בוצעו בהצלחה, למשל פעילות משגר הקנטאור שלראשונה מאז 2004 שולבו בו שני מנועי RL10,
טורי ברונו, מנכ”ל ULA אמר כי זו הייתה הטיסה ה-81 של משגר אטלס 5 אבל היה זה משגר שתוכנן באופן ייחודי עבור משימה מאויישת. כל השלבים של פתיחת החופה האירודינמית, השליטה בעומסים האווירודינמיים והפרדת הקפסולה פעלו יפה.
כמו כן, היתה לנו מצלמה הפונה קדימה בחלק הקדמי של הקנטאור שהיה מסוגל להתבונן בהפרדת החללית. וגם זה עבר בהצלחה.
צ’ילטון הוסיף כי מרגע ההיפרדות, החללית מתוכננת לבצע בעירה של מנועיה כדי להגיע למסלול שבו היא תפגוש את תחנת החלל הבין-לאומית. זה לא קרה, נראה שהחללית השתמשה במערכות תזמון לא נכונות. עלינו להבין את הסיבה הבסיסית לכך שהתוכנה הנכונה לא היתה טבועה במחשב החללית. כל השלבים הללו בוצעו באופן אוטונומי, אך כאמור לא בתזמון הנכון, מה שהוביל את החללית למסלול שגוי.

“המהנדסים איבחנו את התקלה במחהירות ושלחו פקודה לעצור את הביערה, אך לא הצליח לעשות זאת בזמן בשל הפער בין לווייני התקשורת. חברי צוות בקרת הטיסה הכניסו את החללית למסלול בטוח, וקולטי השמש שלה הופנו אל השמש כדי לטעון את מערכת החשמל. כל מערכות החללית פועלות היטב, כולל החשמל והקירור. ביצענו בדיקה מרחוק של החיישנים והמערכת האופטית והן פועלות כמתוכנן. כל זה מתנהל במסלול שאמור לאפשר לנו להחזיר את החללית לנחיתה בווייט סנדס בתוך 48 שעות. גם הנחיתה הזו היא חלק חשוב מטיסת המבחן, שהיה אמור להתבצע לאחר המפגש עם תחנת החלל ופרידה ממנה.” אמר צ’ילטון.

כעת פועלים צוותים של נאס”א ובואינג לחשב מסלול נחיתה שיתאים לכמות הדלק שנשארה בחללית, כ-75% מהדלק שהיה בה בעת השיגור.

סיקור השיגור בערוץ היוטיוב של נאס”א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.