האבל צופה בשינויים באטמוספרה של כוכב לכת מחוץ למערכת השמש

צוות בינ”ל של אסטרונומים קיבץ ועיבד מחדש תצפיות של כוכב הלכת החוץ-שמשי WASP‑121 b שנאספו באמצעות טלסקופ החלל האבל בשנים 2016, 2018 ו-2019 והבחינו בתבניות מזג אוויר על פניו. מדובר בכוכב לכת מסוג צדק חם – כלומר בסדר הגודל של צדק אך בקרבה מאוד לשמש שלו

הדמיית אמן של כוכב הלכת WASP-121 b המציג תבניות אקלים ברורות. איור: NASA/ESA

צוות בינ”ל של אסטרונומים קיבץ ועיבד מחדש תצפיות של כוכב הלכת החוץ-שמשי WASP‑121 b שנאספו באמצעות טלסקופ החלל האבל בשנים 2016, 2018 ו-2019. התקבלו כך נתונים ייחודיים שאפשרו להם לא רק לנתח את האטמוספרה של  WASP-121 b, אלא גם להשוות את מצב האטמוספרה של כוכב הלכת החוץ-שמשי על פני כמה שנים. הם מצאו הוכחות ברורות שהתצפיות של WASP-121 b השתנו עם הזמן. הצוות השתמש בטכנולוגיות מידול מתוחכמות כדי להראות שאפשר להסביר את השינויים עם הזמן האלה על ידי תבניות מזג אוויר באטמוספרה של הכוכב.

הצפייה בכוכבי לכת חוץ-שמשיים מאתגרת, בגלל המרחק שלהם מכדור הארץ והעובדה שהם לרוב מקיפים כוכבים שגדולים ובהירים מהם בהרבה. זה אומר שאסטרונומים שהצליחו לצפות בכוכב לכת חוץ-שמשי באמצעות טלסקופ מתוחכם כמו האבל צריכים בדרך כלל לשלב את כל הנתונים שלהם כדי לקבל מספיק מידע כדי להסיק מסקנות מבוססות לגבי תכונות כוכבי הלכת. שילוב התצפיות כדי להגביר את חוזק האות של כוכב הלכת מאפשר לאסטרונומים לבנות תמונה ממוצעת של האטמוספרה שלו, אבל ממנה אי אפשר לדעת אם היא משתנית. במילים אחרות, הם לא יכולים לחקור את מזג האוויר בעולמות אחרים באמצעות שיטת המיצוע הזאת. חקירת מזג האוויר מצריכה הרבה יותר נתונים באיכות גבוהה, שנאספו בפרק זמן ארוך יותר. למרבה המזל האבל פעיל כבר תקופה כה מרשימה באורכה שקיים ארכיון גדול של נתוני האבל, לפעמים עם יותר מסט תצפיות אחד על אותו גוף שמימי – והוא כולל את כוכב הלכת החוץ-שמשי WASP-121 b.

WASP-121 b (המכונה גם טיילוס) הוא צדק חם שנחקר רבות. הוא מקיף כוכב שנמצא בערך 880 שנות אור מכדור הארץ, ומשלים הקפה שלמה במחזור נמרץ מאוד של 30 שעות. הקירבה הרבה שלו לכוכב המארח משמעה שהוא בנעילת גאות, וחצי הכדור שפונה לכוכב מאוד חם, עם טמפרטורות מעל 3000 קלווין. הצוות שילב ארבעה סטים של תצפיות מהארכיון על WASP-121 b, כולן בוצעו באמצעות מצלמת השדה הרחב 3 של האבל. הצוות נקט בפעולה הייחודית של עיבוד כל אחד מהסטים באותו אופן, גם אם בעבר עיבד אותו צוות שונה. עיבוד נתונים של כוכבי לכת חוץ-שמשיים גוזל זמן ומורכב, אבל בכל זאת העיבוד השתלם כי הוא אפשר לצוות להשוות את הנתונים המעובדים מכל סט תצפיות ביניהם ישירות.

אחרי שניקו כל סט נתונים, הצוות מצא הוכחות ברורות שהתצפיות של WASP-121 b השתנו עם הזמן. ייתכן שנותרו השפעות מכשירים, אבל הנתונים הראו תזוזה נדמית בנקודה החמה של כוכב הלכת והבדלים בחתימות הספקטרליות (שמציינות את ההרכב הכימי של האטמוספרה), אינדיקציה לאטמוספרה משתנית. בשלב הבא הצוות השתמש במודלים חישוביים מאוד מתוחכמים כדי לנסות להבין את ההתנהגות הנצפית של אטמוספירת כוכב הלכת. המודלים הצביעו על כך שאפשר להסביר את התוצאות באמצעות תבניות מזג אוויר מעין מחזוריות, ספציפית ציקלונים מסיביים שנוצרים ומושמדים שוב ושוב בגלל ההבדל הגדול בטמפרטורות בין הצד שפונה לכוכב והצד האפל של כוכב הלכת. התוצאה הזאת היא צעד גדול קדימה בצפייה הפוטנציאלית של תבניות מזג אוויר בכוכבי לכת חוץ-שמשיים.

להרחבה מדעית