כוכב לכת התגלה במערכת של שלוש שמשות

אסטרונומים מאוניברסיטת נוטרדם גילו מערכת שבה כוכב לכת מסוג “צדק חם” סובב במערכת של שלושה כוכבים, תופעה שתועדה עד כה מעט מאוד פעמים

פרשנות אמנותית של ירח היפותטי המקיף כוכב לכת שהתגלה במערכת צפופה בת שלושה כוכבים. איור: נאס"א/קאלטק
פרשנות אמנותית של ירח היפותטי המקיף כוכב לכת שהתגלה במערכת צפופה בת שלושה כוכבים. איור: נאס”א/קאלטק

תמונות ברורות של “צדק חם” שצילמו פיזיקאים מאוניברסיטת נוטרדם נתנו תוקף לקביעה כי כוכב לכת שזה עתה התגלה נמצא במערכת בת שלוש שמשות, תופעה שתועדה עד כה מעט פעמים.

ג’סטין קרפ, עמית מחקר לפיזיקה באוניברסיטת נוטרדם היה חלק מצוות שגילה את KELT-4Ab, כוכב מסוג “צדק חם” המכונה כך משום שהוא ענק גזים, אך בניגוד לצדק המרוחק יחסית מהשמש, הוא מקיף בקרבה הדוקה את אחת מהשמשות במערכת השמש שלו. התגלית התפרסמה בכתב העת אסטרופיזיקל ג’ורנל.

הטלסקופ KELT (Kilodegree Extremely Little Telescope) גילה את נוכחותו של כוכב לכת שהיום מכונה KELT-4Ab, השוכן כ-685 שנות אור מכדור הארץ. קרפ הצליח לצלם תמונה ברורה של המערכת וגילה כי כוכב הלכת הוא למעשה חלק ממערכת שמש משולשת, אחד מכוכבי הלכת הבודדים שהתגלו במערכת משולשת עד כה.

KELT עוקב אחר כוכבים בהירים באיזור גדול בשמים, בחיפוש אחר כוכבי לכת המקיפים את השמש שלהם ממרחק קרוב. מכיוון ש KELT-A מתעמעם אחת לכמה ימים, העריכו המדענים כי הם עדים לכוכב לכת המקיף מקרוב. קרפ התבקש להשתמש במצפה קק כדי לצלם את הכוכב החשוד, ואז גילה כי שני כוכבים (שמשות) נוספים משתתפים בתהליך.

“גיליתי נקודה בסמוך, שהאמנו כי מדובר בכוכב, דבר שהופך את המערכת לכפולה” אמר קרפ. “ולאחר בדיקה מעמיקה יותר גיליתי שלמעשה מדובר בשתי נקודות. מעולם לא היינו חושדים בכך אלמלא התמונות”.

KELT-4Ab הגדול פי 1.5 מצדק מקיף את הכוכב הראשי של המערכת אחת לשלושה ימים. שני הכוכבים האחרים שזיהה קרפ מקיפים זה את זה אחת ל-30 שנה ובו בזמן מקיפים ביחד את הכוכב הגדול במערכת, וכמובן את כוכב הלכת המקיף אותו, אחת ל-4,000 שנה.

ארבעה כוכבי לכת בלבד זוהו עד כה במערכות המכילות שלושה כוכבים, וקרפ היה מעורב בשלוש מהתגליות הללו. הוא והסטודנטים שלו גילו את השניים הראשונים. “אנו מנסים ללמוד כיצד מגיעים כוכבי לכת למסלוליהם הסופיים סביב הכוכבים” אמר קרפ. “לתגלית יש השפעה על הבנתנו אודות יצירת כוכבי לכת והאבולוציה שלהם.” אמר.

לדברי קרפ, עד אמצע שנות התשעים האמינו המדענים כי ענקי גז כמו צדק יכולים להתגלות רק במרחק גדול מהכוכב אותו הם מקיפים, כמו צדק במערכת השמש שלנו ואולם כאשר התגלו הצדקים החמים הראשונים בשנת 1995, ההשערה הופרכה.

מאז מנסים קרפ ואחרים לחקור את הצדקים החמים כדי לגלות כיצד הם הגיעו למסלולים קצרים אלו. החוקרים מאמינים כי נוכחות של כוכבים רבים במערכת עשויה לשמש רמז לדרך שבה התמקמו כוכבי הלכת במסלוליהם.

“אנחנו עדיין סבורים שהם נוצרו הרחק מהכוכב, אך בדרך כלשהי היגרו למסלול קרוב אליו. אנו גם לא יודעים מדוע הם הפסיקו להגר,” אמר קרפ, “ייתכן שהכוכב המלווה מניע את הדינמיקה של כוכבי הלכת ומכוון אותם לקרבת השמש שלהם”.

בזכות גילוי ענק גז נוסף קרוב לכוכב האם שלו במערכת כוכבים משולשת, אומר קרפ כי הוא ועמיתיו יכולים להתחיל להשוות ולהבין מה הם רואים במערכות שמש אחרות.

“כאשר אתה מגלה תופעה בפעם הראשונה אתה צד ומלקט אותה. ברגע שיש לך מספיק דוגמאות, ניתן להתחיל לחפש דפוסים,” אומר קרפ.

נאס”א עומדת לשגר בשנת 2017 את הלוויין TESS שינסה למצוא כוכבי לכת דמויי כדור הארץ המקיפים את הכוכבים שלהם בתוך איזור החיים או בקרבתו.

1. אם יש פלנטה שמקיפה את שלושתם – היא חייבת להיות במרחק עצום משלושתם, אחרת המסלול שלה יהיה בלתי יציב. המרחק שלה משלושתם צריך להיות פי עשרות רבות מהמרחק שבין השמשות.
    אין פלנטה שתקיף רק 2 מהם. המסלול משוגע מדי, בלתי יציב לחלוטין. אם היתה כזו – היא בוודאי נזרקה למסלול יציב או החוצה.
    לכן למעשה כל הפלנטות במערכת כזו – מקיפות שמש אחת מתוך ה-3. מרחק המסלול של הפלנטה מהשמש הקרובה חייב להיות קטן במידה משמעותית יחסית למרחק בין השמשות. רק אז תהיה לו יציבות. מרחק כזה צריך להיות בסדר גודל של אחוזים ספורים יחסית למרחק בין השמשות.
    לא פלא שהפלנטה שהתגלתה מקיפה את הכוכב שלה בימים ספורים. זה אומר שהיא קרובה אליו במידה רבה מאוד. גם לא פלא שהיא נתגלתה: פלנטה גדולה, מרחק קטן. את אלה קל לגלות.
    את כל דברי אלה אני כותב מתוך הבנה אינטואיטיבית של מסלולי פלנטות, ירחים וכוכבים. הבנה זו מבוססת על נסיון, וסימולציה של תנועת גופים בחלל.

2. 3 שמשות נותן אופציה למספר וריאציות להקפה של הצדק החם.
    האם הוא מקיף אחת מהן, או שתיים, או את כולן?

3. מעניין, “בעיית שלושת הגופים” היא בעיה ידועה בלתי פתורה בבמכניקה. לא מזמן נכתב ספר בדיוני באותה השם שהפך לרב מכר בסין.