התגלה כוכב לכת בגודל של כדור הארץ, אך בגרסת התאבדות לתוך השמש

קפלר b78 מורכב בעיקר מסלעים וברזל, ממש כמו כדור הארץ, ואולם הוא קרוב מאוד לשמש שלו – רק אחוז אחד מהמרחק שבין כדור הארץ לשמש ולכן הוא חם מאוד והסלעים שלו הם בעצם לבה רותחת

קפלר 78b. איור אמן מרכז הארווארד סמיתסוניאן לאסטרופיסיקה

עם ההודעה על הפסקת פעילותו של טלסקופ החלל קפלר, ציינו בנאס”א כי הותיר למעלה מאלפיים מועמדים לכוכבי לכת, שצריך עדיין לבחון אותם מטלסקופים קרקעיים ואחרים כדי לאשר את קיומם.

אחד מהם, קפלר 78b הוא כוכב לכת בגודל של כדור הארץ המקיף כוכב הדומה לשמש שלנו במרחק 400 שנות אור מאיתנו בקבוצת ברבור. מהתצפיות עולה כי קפלר 78b מורכב בעיקר מסלעים וברזל, ממש כמו כדור הארץ, ואולם הוא קרוב מאוד לשמש שלו – רק אחוז אחד מהמרחק שבין כדור הארץ לשמש ולכן הוא חם מאוד והסלעים שלו הם בעצם לבה רותחת, כך עולה ממחקרים של שני צוותים נפרדים שפורסמו בכתב העת נייצ’ר.

לפי התיאוריה, אמור כוכב לכת בקרבה כזו לשמש שלו להיות בקשר גאות איתו ולהראות בפניו רק צד אחד. ההערכה היא שבצד היום של כוכב הלכת, מגיעות מידות החום ל-2,000-2,800 מעלות צלזיוס. חם מכדי לשמר חיים. בצד היום גם הקרקע מותכת. קשה לחשב מה מתרחש בצד הלילה של כוכב הלכת, משום שהשכבה הרותחת צפויה להתפשט ולהקיף את כל כוכב הלכת.
עוד בנושא באתר הידען:תגלית של קפלר השוותה את השיא של כוכב עם שבעה כוכבי לכת

כשלו המאמצים לתקן את טלסקופ החלל קפלר

קפלר גילה שני כוכבי לכת בגודל של כדור הארץ

כדור הארץ החם (על משקל צדק חם – כוכבי לכת בגודל של צדק ויותר הקרובים מאוד לשמש שלהם) שייך איפוא לקבוצה חדשה של כוכבי לכת קצרי חיים שלאחרונה התגלו במחקרי מעקב אחר התצפיות של קפלר. משך ההקפה שלו סביב הכוכב המרכזי במערכת צפוי להיות 12 שעות.

כמו כל שאר כוכבי הלכת הרבים שגילה קפלר, גם קפלר 78b התגלה בשיטת המעבר, כאשר אורו של כוכב הלכת חסם חלק מאורו של הכוכב כאשר הוא עבר בינו לבין זוית הראיה של כדור הארץ. בהתאם למסה שלו, כוכב לכת משאיר חותם כבידתי על תנועת הכוכב שלו בשל הסטת דופלר. מהחישובים עולה כי גודלו של קפלר 78b הוא פי 1.2 מכדור הארץ ומסתו פי 1.7. צפיפות כוכב הלכת היא 5.3 גרמים לסנטימטר מעוקב, קרוב לצפיפות של כדור הארץ 5.5 גרם לסמ”ק. מכאן הגיעו החוקרים למסקנה אודות הרכבו הסלעי.

לדברי דימיטרי ססלוב ממרכז הרווארד סמיתסואניאן לאסטרופיסיקה, עורך אחד המחקרים, קפלר b78 עומד לסיים את חייו בתוך השמש שלו. בסופו של דבר הוא יתקרב כל כך עד שכבידת השמש שלו תקרע אותו לרסיסים, והוא ייעלם לחלוטין בתוך שלושה מיליארד שנה. הוא מוסיף גם כי כוכב הלכת הזה מסב חידה לחוקרים מכיוון שההערכה היא שהוא לא נוצר במקום בו הוא נמצא וגם קשה מאוד לחשוב על מנגנון שהביא אותו לשם ממקום אחר.

להודעה של החוקרים באתר מכון האוורארד סמיתסוניאן

1. גם כדור הארץ יגווע בעוד מליארד וחצי שנים ויש אומרים שכשהשמש תתפוצץ בעוד 5 מליארד שנים עם אובדן כל הדלק לבעירה לא רק מימני, הוא יעלם.