רעיון לחיסון כפול: החדרת חלבון הקורונה לתוך נגיף חצבת מוחלש

חוקרים אמריקנים וגרמנים העלו רעיון מקורי לפיתוח של חיסון לנגיף הקורונה – החדרת חלבון ה”קוצים” של נגיף הקורונה לתוך נגיף חצבת מוחלש והפיכת החיסון לכפול * בינתיים נוסה בהצלחה על עכברים וחולדות

חיסון משולב לקורונה וחצבת.   <a href="https://depositphotos.com/">המחשה: depositphotos.com</a>
חיסון משולב לקורונה וחצבת. המחשה: depositphotos.com

ביום שבו דיווחה חברת מודרנה כי היא פונה ל-FDA ומבקשת אישור מהיר לחיסון שפיתחה, הודיעה קבוצה נוספת על רעיון מקורי – החדרת חלבון ה”קוצים” של נגיף הקורונה לתוך נגיף חצבת מוחלש והפיכת החיסון לכפול. חוקרים מאוניברסיטת צפון קרוליינה בצ’אפל היל ומהמרכז הגרמני למחלות מידבקות מדווחים על על מועמד לחיסון COVID-19 המבוסס על נגיף חצבת מוחלש.  ממצאי המחקר פורסמו הלילה בגרסה ראשונית באתר כתב העת PNAS .

SARS-CoV-2, הווירוס שגורם COVID-19, הרג יותר ממיליון אנשים ברחבי העולם,  דבר שמדגיש את הצורך הדחוף בחיסון יעיל.  כידוע עשרות אם לא מאות מעבדות ברחבי העולם החלו במירוץ למציאת חיסון לקורונה, כפי שדיווחנו בנפרד, שתי חברות – מודרנה ופייזר-ביונטק הגיעו לשלבים מתקדמים ואף לבקשת אישור  חירום מה-FDA כדי לספק לאוכלוסיה את החיסונים שלהם המבוססים על mRNA.  ואולם מסתבר שיש התקדמות בשלבים שונים של מחקר, גם ברעיונות אחרים לחיסון.

מייקל מולבך ועמיתיו בחנו את האפשרות להשתמש בנגיף חצבת  מוחלשים כוקטור לחיסון COVID-19. המחברים החדירו את הגן  שיוצר את חלבון ה”קוצים”  או ספייק, של הקורונה לתוך הגנום של זן נגיף חצבת המשמש ממילא לחיסונים נגד חצבת.

העכברים היו מוחסנים נגד שתי המחלות

במחקר שנערך על עכברים וחולדות הצליחו החוקרים להוכיח שהנגיף המהונדס מגן הן מפני חצבת והן מפני SARS-CoV-2. תאי T Cytotoxic מעכברים מחוסנים  ביטאו את חלבון הספייק SARS-CoV-2  וגרמו לגירוי המערכת החיסונית.

רמות הנוגדנים והציטוקין בעכברים מחוסנים היו  בהתאם לצפוי מתגובה חיסונית המצביעה על סיכון נמוך של אימונו-פתולוגיות הגורמות למחלות בדרכי הנשימה. בעלי חיים מחוסנים הפגינו עומסים נגיפיים נמוכים יותר ופתולוגיה פחות חמורה בעקבות זיהום ב-SARS-CoV-2 מאשר בעלי חיים לא מחוסנים.

לדברי החוקרים, התוצאות מצביעות על כך שחיסון COVID-19 מבוסס על נגיף חצבת  מוחלש עשוי להיות מסוגל למנוע הן COVID-19 והן חצבת, על פי המחברים,  הוא יוכל להינתן כחלק מלוחות זמנים שגרתיים לחיסון חצבת.

יתר על כן, מציינים כי מכיוון שהמועמד לחיסון עדיין גורם לחסינות נגד חצבת, המגפה הפוטנציאלית השניה בעוצמתה, מכיוון שמדינות נאלצות להפסיק את מתן החיסונים השגרתיים בשל מגפת COVID-19. לפיכך, חיסון COVID-19 מבוסס  נגיף חצבת  מוחלש יכול להיות פתרון לשני איומים משמעותיים על בריאות הציבור בבת אחת.