ידענים: סרטן ועישון

מאת 28 באוקטובר 2014 תגובה אחת

אתם יכולים לאכול חמש מנות של פירות או ירקות ביום ולעסוק בפעילות גופנית באופן קבוע – אבל, לרוע המזל, התנהגות בריאה שכזו תשפיע מעט מאוד על בריאותכם אם תמשיכו לעשן.

אילוסטרציה: shutterstock

לכבות את הסיגריות לנצח. אילוסטרציה: shutterstock

אתם יכולים לאכול חמש מנות של פירות או ירקות ביום ולעסוק בפעילות גופנית באופן קבוע – אבל, לרוע המזל, התנהגות בריאה שכזו תשפיע מעט מאוד על בריאותכם אם תמשיכו לעשן.

המסר ש"העישון מזיק לכם" הוא ישן ונדוש ואתם כבר לא כל כך נותנים עליו את הדעת. לכן, כדי לעזור ולעורר מחדש את תשומת הלב שלכם, הנה כמה סיכונים בריאותיים שנגרמים כתוצאה מעישון.

למה לרצות להפסיק לעשן?
רוב האנשים יודעים שעישון גורמים לנזקים כשהכי ידוע מבינהם הוא סרטן הריאות, אבל הוא גם יכול לגרום לסוגי סרטן נוספים ולמחלות אחרות. בבריטניה למשל, העישון גורם באופן ישיר ליותר מ-100,000 מקרי מוות. מתוך מקרי מוות אלה 42,800 הם סוגי סרטן שקשורים לעישון, 30,000 קשורים למחלות לב וכלי הדם ו-29,100 איש מתים מאמפיזמה, ברונכיטיס ומחלות ריאה כרוניות אחרות.

כיצד גורמת הסיגריה נזק לבריאות?

סיגריות מכילות יותר מ-4,000 חומרים כימיים ולפחות 400 חומרים רעילים. כאשר אתם שואפים, הסיגריה בוערת ב-700oC בקצה העליון שלה ובסביבות 60oC במרכז הסיגריה. חום זה מפרק את הטבק שמייצר רעלים שונים.
כשהסיגריה בוערת, שאריות הרעלים מרוכזות בתחתיתה של הסיגריה.
המוצרים המזיקים ביותר בסיגריה הם:

  • זפת, שהיא קרצינוגן (חומר שמחולל סרטן)
  • ניקוטין, חומר ממכר בעל תופעת לוואי, כולל הגדלת הסיכון לטרשת עורקים, לחץ דם גבוה ומחלות לב.
  • פחמן חד חמצני שמפחית את החמצן בגוף.
  • רכיבים של מופעי גז וחלקיקים שגורמים למחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD).

ישנם גורמים משתנים המשפיעים על אופי הופעות נזקי העישון אצל כל אדם ואדם:

  • מספר הסיגריות שהאדם מעשן.
  • אם הסיגריה היא עם מסנן (פילטר).
  • איך הוכן הטבק.

 

העישון משפיע על תוחלת החיים
מחקרים הראו שהעישון מפחית כשבע עד שמונה שנים מתוחלת החיים.
מחקר שנערך בבריטניה מלמד שמתוך 300 אנשים שמתים מדי יום בבריטניה כתוצאה מעישון, רבים הם מעשנים צעירים יחסית. מספר האנשים מתחת לגיל שבעים שמתים ממחלות הקשורות לעישון עולה על סה"כ מקרי המוות שנגרמים על ידי סרטן השד, איידס, תאונות דרכים והתמכרות לסמים.
לפיכך, לא מעשנים, ומעשנים לשעבר, יכולים לצפות לזקנה בריאה יותר בהשוואה לאלה שמעשנים.

העישון מזיק גם לבריאות העצם

לפי ד"ר Primal Kaur (מומחית לאוסתיאופרוזיס ב-Temple University Health System בפילדלפיה, ארצות הברית), השנים בין הילדות ועד גיל שלושים הם התקופה העיקרית שבה נבנית מסת העצם. לטענתה, צעירים שמעשנים בגיל ההתבגרות, לא מפתחים את מסת העצם המרבית. בסופו של דבר השלד שלהם יהיה קטן יותר ובעל מסת עצם פחותה, בהשוואה ללא מעשנים.
העישון ממשיך להשפיע על בריאות העצם גם בשנות הארבעים והחמישים שלנו. נשים בגילאים אלה מתחילות לאבד אסטרוגן, שחשוב מאוד לעצמות. אם הן מעשנות, איבוד מסת העצם הוא מהיר יותר ועם סיבוכים רבים יותר.

הניקוטין והרעלים שבסיגריות משפיעים על בריאות העצם מזוויות רבות:

עשן הסיגריות מייצר כמויות עצומות של רדיקלים חופשיים – מולקולות שתוקפות ומתגברות על ההגנה הטבעית של הגוף. התוצאה היא תגובת שרשרת של נזקים שעוברת בכל הגוף, כולל תאים, איברים והורמונים שמעורבים בשמירה על בריאות העצם.

הרעלים מפרים את האיזון של ההורמונים (כמו האסטרוגן) שהעצמות זקוקות להם על מנת להישאר חזקות. הכבד מייצר יותר אנזימים הורסי אסטרוגן, אשר גם הם מובילים לאובדן עצם. העישון גורם לאיבוד מסת עצם במידה רבה יותר מהאובדן שגורם גיל המעבר. בעצם, העישון מגביר את אבדן מסת העצם שבלאו הכי מתרחש בגיל מבוגר.

העישון גורם לשינויים נוספים שפוגעים בעצם, כמו רמות גבוהות של הורמון קורטיזול, שמובילות בסופו של דבר להתמוטטות העצם. לפי ד"ר Kaur, המחקר מראה גם שהעישון פוגע בהורמון קלציטונין, שמסייע בבניית העצמות. כלומר, ההורמון לא יכול לבצע את תפקידו.

זאת ועוד. ניקוטין ורדיקלים חופשיים הורגים את ה-osteoblasts (התאים שמייצרים עצם). העישון גורם נזק לכלי הדם וגורם לאספקת דם לקויה של חמצן. לכן, אנשים שמעשנים סובלים משברים חוזרים ונשנים. והמחקר מלמד שכאשר אדם מעשן סובל משבר, השבר לא מתרפא כראוי בגלל אספקת הדם הלקויה.

ועכשיו, האם אתם באמת זקוקים לסיגריה דבר ראשון בבוקר?

אם אתם לא מצליחים להפסיק לעשן בלבד, אולי זה הרגע לפנות לעזרת אנשי מקצוע שיכולים לעזור לכם להגיע למצב שבו תרצו להפסיק לעשן וכבר לא תזדקקו לסיגריה לאחר כל ארוחה. נסו לקחת בחשבון גם את נזקי העישון כחלק ממכלול הגורמים.

תגובה אחת ל “מחלות הנגרמות כתוצאה מעישון”

  1. גמילה מעישון

    הפתרון הטוב ביותר הוא להפסיק לעשן. נזקי העישון אכן פוגעים במערכות רבות בגוף ובנפש ובעיקר מפתחים תלות אצל המעשן. מעשנים רבים מעוניינים להפסיק לעשן אך חוששים מתופעות הלוואי ומתסמיני גמילה מעישון ובעיקר מהשמנת יתר עקב הפסקת עישון.

הוספת תגובה

  • (will not be published)