בדיקת דם תוכל לחזות מי עשוי לפתח הפרעות פסיכוטיות

החוקרים ניתחו דגימות דם שנלקחו מאנשים שנמצאים בסיכון קליני גבוה לפסיכוזה. אנשים אלו עברו מעקב במשך מספר שנים כדי לבדוק מי פיתח הפרעה פסיכוטית ומי לא. לאחר שבחנו את החלבונים בדגימות הדם והשתמשו בלימוד מכונה לניתוח נתונים אלה, הצליחו המדענים למצוא דפוסי חלבונים בדגימות הדם המוקדמות שיכולים לחזות מי יפתח הפרעה פסיכוטית ולעקוב אחר מצבו הרפואי

הפרעות פסיכותיות. המחשה: shutterstock

מדענים גילו שבדיקת רמות חלבונים מסוימים בדגימות דם יכולה לחזות אם אדם הנמצא בסיכון לפסיכוזה צפוי לפתח הפרעה פסיכוטית שנים לאחר מכן.

המחקר מתפרסם במהדורה הנוכחית של JAMA-פסיכיאטריה והובל על ידי חוקרים מאוניברסיטת RCSI לרפואה ומדעי הבריאות.

בהתבסס על קריטריונים מסוימים, כגון תסמינים פסיכוטיים קלים או קצרים, אנשים מסוימים נמצאים בסיכון קליני לפתח הפרעה פסיכוטית, כמו סכיזופרניה. עם זאת, רק 20% עד 30% מאנשים אלו יחוו בפועל את ההפרעה הפסיכוטית.

לאחר שבחנו את החלבונים בדגימות הדם והשתמשו בלימוד מכונה לניתוח נתונים אלה, הצליחו המדענים למצוא דפוסי חלבונים בדגימות הדם המוקדמות שיכולים לחזות מי יפתח הפרעה פסיכוטית ולעקוב אחר מצבו הרפואי.

רבים מחלבונים אלה פעילים כאשר הגוף נלחם בדלקות, מה שמרמז כי ישנם שינויים מוקדמים במערכת החיסון אצל אנשים אשר עתידים לפתח הפרעה פסיכוטית. הממצאים גם מראים כי ניתן לחזות את תוצאותיהם באמצעות דגימות דם שנלקחו מספר שנים מראש.

הבדיקה המדויקת ביותר התבססה על עשרת החלבונים המנבאים ביותר. השילוב הזה זיהה נכון מי יפתחו בעתיד הפרעה פסיכוטית ב-93% מהמקרים וכן זיהה נכון את אלו שלא יחלו בדיוק של 80%.

“באופן אידיאלי, אנו רוצים למנוע הפרעות פסיכוטיות, אך זה דורש יכולת לזהות במדויק את מי שנמצא בסיכון הגבוה ביותר”, אמר פרופסור דיוויד קוטר, פרופסור לפסיכיאטריה מולקולרית ב- RCSI ומחבר המאמר.

“המחקר שלנו מראה כי בעזרת למידת מכונה, ניתוח רמות חלבון בדגימות דם יכול לחזות מי נמצא בסיכון באמת ואולי הוא יוכל להפיק תועלת מטיפולים מונעים. כעת עלינו ללמוד סמנים אלו אצל אנשים אחרים הנמצאים בסיכון גבוה לפסיכוזה לאישור הממצאים הללו.”

האוניברסיטה הגישה בקשת פטנט וצוות המחקר פועל למסחור מחקר זה באמצעות רישיון או שותפות עם התעשייה.