ההיסטוריה של הפוליטיקה – מלכי יהודה לקראת סוף הבית הראשון והקנאים לקראת חורבן בית שני לא העריכו נכון את הפוליטיקה העולמית של תקופתם
הנתון הזה התפרסם לאחר שד"ר שורק כתב את המאמר אבל הם מתאימים: כמעט כל ישראלי שני חושש מחורבן מדינת ישראל. כך עולה מסקר שערך מכון TNS עבור מוזיאון ארצות המקרא בירושלים לקראת ט' באב החל היום. מהסקר עולה כי 42 אחוזים מהישראלים חוששים כיום מחורבן המדינה, וכעשרה אחוזים מתוכם אפילו חוששים מכך מאוד.
בתשובה לשאלה מה האיום הגדול ביותר על מדינת ישראל כיום, עולה כי הציבור הישראלי הכי חושש מתקיפה גרעינית (כ-28%), משנאת חינם בתוך ישראל (כ-22%) ומשחיתות בקרב מקבלי ההחלטות (כ-19%).
ממש ערב-ערב תשעה באב, כשאני, ואולי כמו רבים אחרים, מצטווה, נפשית אינטלקטואלית, לבוא חשבון נפש עם עצמי, לפחות, אבקש לפרוש כאן, בקצרה, את משנתי הסדורה בנידון.
אינני מבקש לבוא חשבון עם המתאבלים והצמים, אלא רק לשאול מדוע אווירת האבלות נכפית באילוץ על שכמותי.
אינני מבקש לבוא חשבון עם אלה המבקשים לכרוך את נפילת בית ראשון וחורבן בית שני דווקא בתאריך זה – ט' באב, ואפילו אם יום התענית הוא מדרבנן.
אינני מבקש לבוא חשבון עם אותם אלה המאמינים כי הגאולה בוא תבוא דווקא ביום זה, או עם אלה הדבקים ברעיון האפוקליפטי כי דווקא בתאריך זה עתיד להיוולד מלך המשיח.
אינני גם מבקש לבוא חשבון עם אלה המאמינים כי תענית ט' באב נהגה בתקופת בית שני ואף לאחר חורבן הבית, מכיוון שהדעות בנידון חלוקות.
אז מה מבקש אני? לבחון בקצרה על קצה המזלג את הרקע המשותף, ההיסטורי, שהביא לחורבן המשותף, שהביא לקביעת יום האבלות הנידון בלוח השנה אשר במקומותינו.
את שני האסונות לא גרמו ולא הביאו ה"רעים", קרי הבבלים מזה והרומאים מזה, אלא "כוחותינו". "כוחותינו" בעיקר. מדובר על שרשרת אירועים שהביאה להתפרצות מרידה כנגד השליטים ה"רעים" הללו. השוני בין מציתי אש המרדנות מקופל בהנהגה הירושלמית, המלכותית, קרי חזקיהו ויאשיהו מלכי יהודה מול האשורים וצדקיהו מול הבבלים. ומולם כתות קיצוניות, עממיות, משיחיסטיות, קטלניות ונקמניות, שהביאו לסחף המרידה נגד הרומאים.
יצויין, כי בשונה מהדעות המקובלות שהוטמעו בקרב הציבור היושב בציון מראשית התנועה הלאומית והמגמות הלאומיות-לאומניות מאז קום המדינה בזיקה לקדושת מדורת השבט, שהעלו על נס את מוטיב המרידה ואת אתוס צדקת הדרך ואת מיתוס ה"מעטים-מול-רבים" ו"העולם כולו נגדנו" ועוד כיוצא בזאת, כדי להצדיק, לרומם ולפאר תחנות היסטוריות בתולדות העם, מסתבר, לגבי שני האירועים – חורבן בית ראשון וחורבן בית שני, לא זו בלבד שניתן היה למנוע אותם, אלא שהגורמים, הסיבות והנסיבות שהביאו לחורבן הכפול, היו חיבור של תפיסות גיאו-פוליטיות מעוותות מזה ופאנאטיזם דורסני מזה.
הן חזקיהו, יאשיהו וצדקיהו, לקו בעיוורון גאו-פוליטי של הערכה מעוותת לגבי הגורמים הפוליטיים השונים שפעלו באזור, ולכך נוכל לצרף הסתמכות אובססיבית על עזרת האל כתוצאה מאי-אילו רפורמות פולחניות,שאף להן היו מניעים אישיים, שיותר משנגעו במגלומניה ברורה.
אותם מניעים תשתיתיים הניעו את הקבוצות המרדניות, החל מהניסיונות הראשונים שלאחר התמוטטות בית חשמונאי והכלת השלטון הרומי ביהודה בהובלת צאצאים ממורמרים של בית חשמונאי ועד צמיחת הכתות האיזוטריות, המשיחיסטיות, שבוודאי טחו עיניהם מראות את המצב הגאו-פוליטי שבאזור ובעיקר את הפרשי הכוח האבסולוטיים בין הרומאים ליהודים.
לא, אינני מתעלם מהמצב הלא-קל ולעיתים הקשה מבחינה חברתית וכלכלית ששרר ביהודה מתקופת הנציבות השניה (44 לספ') ועד פרוץ המרד הגדול (66 לספ'), אלא שניתן היה בהחלט להתמודד עימו בצעדים מתונים ובהידברות עם הרומאים, ולא לנצלו כקרדום לחפור בו על מנת לסחוף כמה שיותר מיואשים ונזקקים על שטף גלי ההתלהבות המשיחיסטיים. ואולי רק לסבר את האוזן ואת העין, כדאי להזכיר כיצד אותן קבוצות קיצוניות לחמו בחימת זעם ואובססיה זו בזו, כאשר את ירושלים הקיפו כוחות המצור של טיטוס וכיצד הקבוצה הקנאית הסיקארית למשל שרפה את אוצרות המזון שהוכנו מראש בירושלים, רק כדי להגביר את טירוף הדעת והנפש ולכוונו מול הרומאים. ומעשים ממין אלה הביאו לתופעות נוראות של קניבליזם ואף בתוך המשפחה עצמה. ובשעה שכלו כל הקיצים התבצרו קבוצות קנאיות בתוך המקדש, שזו עברה חמורה ביותר, בכך משכו את הצבא הרומי ממש בסיום הבקעת חומות ירושלים והפריצה הרומאית המסיבית פנימה.
ובנימת המשך לעיוות שנוצר במהלך השנים בזיקה למאמר חז"ל – כי בית שני חרב מפני שהיתה בו שנאת חינם. טענו מולנו תמיד כי מדובר על העדר הקונצנזוס הוא שהביא את החורבן על עם ישראל, ולכך היו גם, בשעתו ואף עד ימינו אנו, מניעים פוליטיים גרידא, ואף להסביר כשלים צבאיים כאלו וכאחרים. שנאת החינם נהגה ראשית בין הקבוצות הקנאיות עצמן, ואף מתי? בעיצומו של המצור על ירושלים. ושנית – כלפי המתונים, שהם-הם שהבינו נכוחה את האסון הנורא שעתיד היה ליפול על ראשה של יהודה. הבינו, והם-הם שהואשמו במשת"פיות עם הרומאים. ואידך זיל גמור.
ובכן, לאור העובדות הללו, אתקשה להבין כיצד התקדש באתוס ובמיתוס היהודי, יום האבל הנידון, שמקורו, מעבר לבכי ולנהי, נעוץ בגורמים כה מפוקפקים.
עוד בנושא באתר הידען:
14 Responses
חיים אבגד
כשאתה חותך קצוות של חוט – האם נקודות הקיצון של החוט נעלמות?
תחשוב על זה.
אותו דבר עם בני אדם.
אחרי ש"תטפל" בקיצוניים, וישארו רק אתה ומתנגד שלך גם אתה תהפוך להיות קיצוני.
(בכלל, כל התגובה שלך קיצונית. "חובה להרחיק גם את החרדים" עאלק)
שפו למאמר אנליטי, חכם.
הלקח שיש ללמוד מחורבן בית ראשון ושני ומההיסטוריה של העולם בכלל: אסור להרשות לקיצוניים להכתיב מדיניות של עם.
לעם יש חכמת המונים. ובדרך כלל המדיניות הנכונה היא מדיניות מרכז בניטרול הקיצונים מכל צד. זוהי מדיניות שלמעשה כל העם יכול לחיות אתה. את הקיצונים יש להוקיע, ויש להלחם בהם. לשם כך דרוש שלטון חזק שיודע את אשר לפניו.
אם לפרש להיום: להרחיק מהשלטון את הבית היהודי וישראל ביתינו וכן את מרץ והמפלגות הערביות.
בגלל עינייני דת – חובה להרחיק גם את החרדים.
מה שנקבל זה תמהיל מאוזן וחכם: ליכוד, כחלון, לפיד, מפלגת העבודה.
אלולא עינייני אגו – היינו מקבלים אז ממשלה חכמה וחזקה שתנהיג רחוק את המדינה
חלומות באספמיה, הלוואי עלינו.
מה שיש לנו בשנים האחרונות זו ממשלה שמורכבת מ-60 הסנטמטרים הימניים של הסרגל. זו ממשלה רעה. שלמעשה מנהלת מדיניות שהיא לצנינים בעיני 60-70 הסנטימטרים השמאליים. (רוב העם!!).
זה מה שמכתיב אופן היישום של הדמוקרטיה – הנהוג בארץ.
רפאל
מה שטוב אצל ד"ר יחיעם זה הניתוח הקר והאובייקטיבי שלו את המצב ההיסטורי. הוא גם מפרט בדיוק רב איך הגיע לכל המסקנות שלו וגם מציג דעות מנוגדות. לעולם לא תדע מה עמדתו האישית ונטייתו הפוליטית כי אצלו עבודה לחוד ודעות פוליטיות לחוד. ממש תענוג.
אביב
איך לדעתך היו מגיבים חיילי ארצות הברית אם לדוגמה האינדיאנים היו מחליטים שהם רוצים עצמאות והיו זורקים בלוקים ובקבוקי תבערה על סיור שעובר בעיירה שלהם?
ישנם שני מושגים קיצוניים זה מזה.
א.אהבת חינם
ב. והמושג ההפוך.
אדבר על המושג החיובי ומתוך זה אפשאר יהיה להשליך על המושג השלילי.
ובכן הבסיס לאהבת חינם הוא אהבה בסיסית ללא כל תנאי. בדוגמא אהבת הורים לילדם שנולד להם .. הם משקיעים מאמצים.. למרות שוולד מעיר(ה) אותם באמצע הלילה.. מחליפים ומאכילים ומלבישים ודואגים לכל הצרכים ללא כל סיבה ודרישה… זה אהבת חינם… רק מאוחר יותר ככל שאהבה זו גדלה מוצאים אנו בילדינו מעלות שלפעמים אנו מעצימים את המעלות למעלה מהמציאות האמיתית.. זו נקראת אהבת חינם…וכאשר ילדינו יעשו טעות אנו נגן עליהם בכל מחיר… זו היא אהבת חינם..וכל זה מושרש בבסיס… אהבה ללא תנאים ראשוניים..ואז מוצאים מעלות בזולת..ועל פי זה בדיוק ההיפך בשיטה השניה.. ו עכשיו החינוך בתשעה באב בא ללמד את השיטה הראשונה כלפי בריותיו של בורא העולם… וזאת עבודה פנימית של כל אחד ואחד עם עצמו.. עבודה כזו מובילה לאחדות ועוצמה.. והשניה לפירוד וחולשה.. ו הבחירה לא נלקחת מאף אחד מאיתנו.. ודי לחכימה ברמיזה
עירן: פתחת את תגובתך במילים "בוא נדייק בעובדות" וכבר כבשת אותי. סוף סוף אדם חכם, שקובע את דעותיו לא על סמך הלך רוח אלא על סמך עובדות מוצקות בלבד. אני מסכים עם מכניזם זה ומוריד בפניך את הכובע על שאתה דורש מאחרים לדייק בעובדות.
לאחר מכן אתה מציין כעובדה: "בכל מדינה מתוקנת מרים אבן או בקבוק תבערה נורה על המקום בלי שאלות". אם הדבר הזה נכון, אני מבטיח לשקול מחדש את כל עמדותי.
לפיכך אבקש לציין רשימה של מדינות מתוקנות כאלו. "רשימה" כי כתבת "בכל". משמע, יש הרבה מדינות כאלו. אני חושב שרשימה צנועה של עשר מדינות תהיה בסדר גמור.
אתה יודע מה – בגלל שאתה כזה נחמד אסתפק בחמש.
ואללה לא יודע איזו נדיבות תפסה אותי היום – שתיים!
נו, נשברתי. אחת!!!
(אם לא תגלה לנו מיהן אותן מדינות מתוקנות אני עלול לחשוב שאינך כה חכם אלא סתם אחד שמזיין את המוח. אבל נראה לי שזה לא המקרה וכי אתה אדם משכיל שלא זורק מילים סתם ומבסס עליהן תיאוריות. בכל זאת – אתה הרי אדם של "עובדות").
ארבע הערות:
1. אינך מבין אפילו את משמעות הביטוי שבכותרת המאמר.
בניגוד למקובל אין משמעות הביטוי ״מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו״
שהויבים שלך הם בני עמך
אלא שהאויבים שלך ינגפו מפניך בקרב.
2. זכותה של קבוצה לבחור למות על הרגליים מאשר לבחור לחיות על הברכיים.
3. ממש לא בטוח שלא המרידה מצבנו היה יותר טוב.
אם נתבונן בשומרונים, שבעבר היו רבים כמו היהודים והיום הם מונים מאות אנשים בלבד.
אז יוצא שמה שלא עשינו זה כנראה היה החלטה יותר טובה משלהם.
4. חמור נשאר חמור.
גם אם יש לו תואר ד״ר לפני השם.
בוא נדייק בעובדות .
אכן מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו .
להלן BDS יהודים , ויהודים כמו כמה כתבים בה"ארץ" שקוראים לחרם על ישראל .
וכל אותם יהודונים נפלאים שעוזרים ותומכים בדחיקת ישראל לפינה וכו , וכו, .
וכן ..מצד שני יש לך נוער גבעות שהם קיצונים . אבל המעשים של אירגוני שמאל קיצונים כובלים את הידיים של צה"ל ואז חיילים צריכים לשלם בדם שלהם כי אסור להם להגן על עצמם . בכל מדינה מתוקנת מרים אבן או בקבוק תבערה נורה על המקום בלי שאלות , כאן ועדות חקירה.
ואם רוצים המשלה לעבר…את הרומאים הזמינו במקור לישראל כ"בוררים" , ועם היוונים היו לא מעט משתפי פעולה שעזרו להם .
מהצד השני יש לך את הקיצונים של סוף הבית השני כמובן .
אז מה הלקח מהעבר ? ..הנה לקח אמיתי .
1.ראית קיצוני ? לא משנה מאיזה צד ? תפטר ממנו מהר או תחסום אותו מהר ..אם זה אירגונים הקוראים לחרם תחסום להם מימון זר , ואם זה נוער גבעות ,להלן "עשבים שוטים" תן לשב"כ רשות לצוד אותם כאירגון טרור כי כל האיזור הזה גם ככה חבית נפץ.
2.לגבי מעצמות איזוריות ,שהן תמיד היו הגורם לחורבן: אין מה לדאוג , כל מה שצריך זה להוריד את הראש קצת ולעשות שביתה איטלקית ..גם אובאמה , כמו קיסר מטורף רומאי בעבר , עוד רגע עוזב . ולגבי איראן , אל תדאגו , היא תהיה בעיה של כל העולם ולא רק שלנו מאוד בקרוב .
לא צריך לתקוף ולא צריך להגיד לשום חוסיין אובאמבה לא מפורש..צריך לומר לו כן כן ולעשות סחבת .אין מה לעשות יותר עם דבר כזה שמה בשלטון ובקונסטלציה הנוכחית בעולם .
אז מי כן ידאג לזה ? האיסלאם הקיצוני ..נכון לעכשיו היו יותר מ 21 התקפות בארצות הברית למרות ניסיונות הכיסתוח של אובאמה , ובאירופה המצב גרוע הרבה יותר . זה יתפוצץ להם בפנים לבד במוקדם יותר מאשר מאוחר .
ובנימה אישית ..לאחר מערכת בחירות בה אנשים ( נכון מהשמאל ) העיפו אותי מהפייסבוק כי לא הגבתי כמוהם חס וחלילה , הגיע הזמן שאנשים ילמדו להבדיל בין בחירה פוליטית לשנאת מוות .
תודה לאל שיש חמאס שמאחד אותנו , מה היינו עושים בלעדיו .
והם היו צריכים עבדים …..
לא נכון. !
הרומאים החריבו את יהודה ,
כי הםהיו צריכים לבנות את הקולוסיאום!!!
זה מופיע בבירור
בסרטי הסטוריה
…..
השאלה היא האם בכתבה הזאת יש השלכה פוליטית של כותב הכתבה (ניחוש: ראית עולם שמאלנית)
שנובעת מהפוליטיקה העכשוית והשלכת תפיסת עולמו על מה שקרה לפני 2000 שנה,
יותר בכיוון של אינטרפטציה של אירועים דרך עיניי מחבר הכתבה,
השאלה היא האם יוצר הכתבה נכבש בנסיון של ניתוץ סימבולים על חשבון היצמדות לשאלות בעלות ערך מדעי ההיסטורי, הרי אינטרפטציה שונה יכולה לתת תשובות שונות על כל נושא שהוא הביא בכתבה,
או שהוא מתוך ראית העולם שלו מביא לנו זויות ראיה נוספות של ההיסטוריה,
ואולי אדם שרוצה להבין את המציאות ההיסטורית אמור לקרוא בספקנות
ממקורות שונים ולעשות איזה שיקלול בינהם כדי להגיע להבנה טובה יותר של המציאות.
בכותרת יש שגיאה נפוצה. במקור המשפט נאמר במשמעות חיוביות, כלומר, גורמי הרעה יסתלקו ויהיה יותר טוב ("מהרו בניך מהרסיך ומחרביך ממך יצאו; שאי סביב עיניך וראי כלם נקבצו באו לך חי אני נאם יהוה כי כלם כעדי תלבשי ותקשרים ככלה" ישעיהו מ"ט, פסוקים י"ז-י"ח). במדרשים מאוחרים יותר הוספה הפרשנות המסלפת המופיעה בכותרת.
המודעות העצמית של כמה מהמגיבים כאן מדהימה.
גם כיום זה הולך ומתפשט והשמאל הם ההגדרה העכשווית למהרסים.