מי צריך חיים אחרים? היזהרו במולקולות המשתכפלות במעבדה – שמהן תצא תורה

קרייג ונטר. מתוך ויקיפדיה
בשנת 1941 פירסם תיאודור סטרג'ן את אחד מסיפורי המדע הבדיוני הטובים שבכל הזמנים: "אל בזעיר אנפין". גיבור הסיפור, ג'יימס קידר, מצליח לפתח מערכות מולקולריות שמסוגלות לשכפל את עצמן. מין תחליף סינתטי לעולם החי והצומח בכדור-הארץ, המבוסס על יכולת השיכפול העצמי של הדי-אן-אי והאר-אן-אי – אלא שהוא "עיצב" סביבם מערכת חדשה לחלוטין של חילוף חומרים שתוכננה לבצע תהליכים כימיים שונים הרבה יותר מהר מתהליכי החיים באורגניזמים המוכרים לנו בכדור-הארץ.

חילוף החומרים הוא המנוע של האבולוציה. היצורים החדשים של קידר הציפו מוטציות חדשות בקצב מסחרר והגישו אותם ל"ועדות הקידום" של הברירה הטבעית, דבר שיצר אבולוציה מהירה שהובילה את היצורים החד-תאיים הראשוניים, בתוך שנים אחדות, ליכולת לעקוף את האדם בסיבוב. בסיפור של קידר, היצורים החדשים הסתפקו בהתבדלות, וביכולתם להגן על עצמם משגיונותינו. במובן הזה, זה סיפור עם סוף טוב.
קידר ברא חיים אחרים, וכך רכש לעצמו, כפי שתיאר זאת סטרג'ן, כוח רב מדי. בשביל היצורים החדשים הוא היה אלוהים. בורא עולם. וכשהם אמרו, או חשבו או האמינו ש"הכל כתוב", הם התכוונו לנוסחאות הכימיות של קידר,

הדיווח העכשווי על התא החי החדש שיצר קרייג וינטר, מתאר עבודה יפה וחשובה, אבל היא רחוקה מרחק רב מיצירת חיים של ממש "יש מאין". לקחת חומר גנטי של חיידק אחד, ולהשתיל אותו בחיידק אחר שהחומר הגנטי שלו הוצא ממנו, הוא פעולה המחייבת יכולת טכנית רבה, אבל אין בה התייחסות למערכות החיים השונות של החיידק. למעשה, העבודה הזאת אינה שונה בהרבה משיבוט גנטי, תהליך שכבר נעשה בבעלי-חיים שונים. העובדה שהגנום של החיידק המושתל נוצר באופן מלאכותי, אינה מעלה ואינה מורידה. שכפול מקטעי די-אן-אי היא מלאכה רוטינית, טכנית ואיך לומר, חסרת השראה. האמירה ש"בעתיד אפשר יהיה אולי לתכנת את החיידק המקבל לבצע פעולות שונות" היא נכונה, כמובן, אבל מלת המפתח במשפט הזה היא "בעתיד", וסגניתה היא המלה "אולי". גם האמירה שמדובר ב"אבן דרך" בדברי ימי המדע נכונה. אלא שלמפה הזאת חסר קנה המידה. כדי להבין את ההקשר הנכון כאן צריך לשאול כמה "אבני דרך" כאלה מפיק המדע העולמי בשנה (התשובה כ-50); וכמה אבני דרך כאלה צריך לעבור כדי להגיע באמת אל המטרה (התשובה: בערך 10,000).

כדי ליצור חיים, יש מאין, באמת, צריך להמציא מחדש מערכת כימית שמסוגלת לשכפל את עצמה, כפי שנאמר בספר בראשית: "כצלמה ובדמותה" .

סיפורו של ה"אל בזעיר אנפין" מתרחש באי קטן באוקיינוס האטלנטי, מול חופי מסצ'וסטס. לא רחוק מהמכון לטכנולוגיה של מסצ'וסטס, MIT, שבו, כבר בשנות ה-90 של המאה שעברה, בנה הכימאי ג'וליוס רבק, מערכת מולקולרית שמסוגלת לשכפל את עצמה. מאז, הוצעו מספר רעיונות באשר למערכות שמסוגלות לשכפל את עצמן, אבל עבודתו של רבק עדיין נחשבת לרעיון שתהליך היישום שלו, במעבדה, זכה להצלחה הרבה ביותר עד כה.
,
תכונת השיכפול העצמי, תוך ארגון מחדש של הסביבה והחלפת מרכיבים שונים איתה, היא התכונה המבדילה בין מערכת חיה לבין חומר דומם. מולקולה אחת ויחידה שהחלה ליצור מעצמה העתקים, לפני שלושה וחצי מיליארד שנים, יכולה להיות המקור להתפתחות החיים על-פני כדור-הארץ. האם הקדומה של הצמחים, החרקים, החיידקים ובני-האדם כאחד. מה ייחד את המולקולה הזאת מסביבתה? מה גרם לה להתחיל בתהליך שלא פסק לרגע, מאז ועד היום? כיצד נבראו החיים מתוך החומר הדומם?
השאלה הזאת נחשבת – בדין – לשאלת השאלות של המדע המודרני. התפיסה הכללית המקובלת בעניין זה, אומרת שלאבולוציה בעולם החי והצומח, קדמה אבולוציה כימית שהתחוללה בעולם של חומר דומם. זה עשרות שנים מנסים חוקרים מתחומים שונים, במקומות שונים בעולם, להבין ולשחזר חלקים מאותה אבולוציה כימית בראשיתית.
ההצלחות שהושגו עד כה בעניין זה היו מוגבלות למדי. בניסויים שנועדו לשחזר את תכולת הימים הרדודים הבראשיתיים, ואת האטמוספירה שהייתה תלויה מעליהם, לרבות התפרקויות חשמליות שהתחוללו בה, נוצרו מרכיבים שונים של חומרים חיוניים לבעלי-חיים ולצמחים, אבל לא הושג שום דבר שמתקרב ליכולת השיכפול העצמית.

בשנת 1986 בנה הכימאי גונטר פון קידרובסקי ממכון סאלק שבקליפורניה, ארה"ב, את המערכת המולקולרית הסינתטית הראשונה, שהייתה מסוגלת לשכפל את עצמה. לשם כך השתמש קידרובסקי בתכונות ההכרה הייחודיות של הנוקליאוטידים הכלולים בדי-אן-אי ובאר-אן-אי. כלומר, הוא "תפר" למולקולות שונות את אתרי ההכרה של הדי-אן-אי והאר-אן-אי (הבסיסים החנקניים טימין, אדנין, ציטוזין, גואנין ויורידיל, הכלולים בנוקליאוטידים של החומר הגנטי). כך, למעשה, המולקולות שלו שיכפלו את עצמן בהשתמשן בכלים הקיימים בדי-אן-אי ובאר-אן-אי.
זמן קצר לאחר מכן הוצגה מערכת נוספת על-ידי הכימאי לסלי אורג'ל, גם הוא ממכון סאלק. אך גם המערכת הזאת התבססה על הכימיה הקיימת של הדי-אן-אי והאר-אן-אי. לאחר מכן הציגו ג'ראלד ג'ויס ממכון סקריפס בקליפורניה וג'ק צ'וסטאק מאוניברסיטת הרווארד בבוסטון, מסצ'וסטס, ארה"ב, מערכת אחרת, אלא שגם היא התבססה על מרכיבים ביולוגיים.
כל המערכות האלה פותחו מתוך ניסיון לעקוב אחר הגורמים שהביאו להיווצרותה של המערכת המשכפלת את עצמה הידועה והקיימת בטבע – זו של הדי-אן-אי והאר-אן-אי. ג'וליוס רבק, לעומת זאת, התבונן בבעיה בנקודת מבט כללית יותר. במקום לשאול "איך זה נעשה?", הוא שאל "איך זה יכול להיעשות?".
הוא האמין שאם יצליח לבנות מערכת מולקולרית שבה מולקולות פשוטות יחסית ישכפלו את עצמן, ולו בדרך פרימיטיבית, אפשר יהיה ללמוד מכך על התהליכים שהובילו להתפתחות מערכות מולקולריות אחרות שמשכפלות את עצמן, או כאלה ששיכפלו את עצמן בעבר, ומסיבות שונות חדלו לעשות זאת, וחזרו את תחום הדומם. חוקרים לא מעטים סבורים שמערכות כאלה שהתקיימו בעבר הן המקור להימצאותם של חומרים מורכבים שונים בסביבה הקיימת כיום בכדור-הארץ. די-אן-אי ואר-אן-אי הן מערכות מולקולריות שמשכפלות את עצמן ביעילות מדהימה, אומר רבק, אבל על-אף ההצלחה האדירה שלהן, לא ייתכן שהן מממשות את האפשרות היחידה בתחום זה".
דרך ההתבוננות והמחשבה הזאת, הובילה אותו לחיפוש התנאים המינימליים הדרושים למערכת כימית כלשהי, כדי שתוכל להתחיל לייצר העתקים של עצמה. האר-אן-אי והדי-אן-אי התפתחו כנראה בתהליך ארוך של ברירה טבעית בין תוצרים כימיים אקראיים. לרבק לא היו מאות מיליוני שנים שבהן אפשר להריץ מודל אלטרנטיבי. לפיכך הוא נטש את הברירה הטבעית והחל (ממש כמו קידר בסיפורו של סטרג'ן), לבנות את המערכת שלו באופן רציונלי, על בסיס הידע הקיים. למעשה, אף אחת מהמולקולות שאיתן עבד רבק, לא הייתה קיימת במרק הבראשיתי שבו נוצרו החיים הארציים.

כעבור כמה שנים הציג רבק את המערכת המולקולרית הסינתטית הראשונה, המשכפלת את עצמה ללא שום קשר, דמיון, או שימוש בכלים מעולם הדי-אן-אי והאר-אן-אי. החיים על-פני כדור-הארץ התפתחו על בסיס מים, מתחת לאטמוספירה שהכילה בתחילה מעט חמצן, ולאחר מכן גדל חלקו של החמצן בה, עד שהגיע לשיעורו הנוכחי. המדען הבדיוני של סטרג'ן יצר את המערכת שלו תחת אטמוספירה של מתן ואמוניה. רבק העדיף את האטמוספירה הקיימת, אבל במקום מים השתמש בתמיסות אורגניות שונות.

אם מולקולה אחת משכפלת את עצמה, קיימות שתי מולקולות בעלות יכולת שיכפול עצמית. כאשר הן מממשות את יכולתן, נוצרות ארבע מולקולות כאלה, שיוצרות שמונה מולקולות, שיוצרות 16 מולקולות, וכך הלאה, כאשר ההתרבות מתחוללת בקצב מתגבר באופן מעריכי, עד שהיא מגיעה לשלב שבו חלה האטה מסוימת, והקצב ממשיך להתגבר, אך בתאוצה קטנה יותר.

זה לא חייב להיות כך. המערכת הראשונה של רבק אומנם שיכפלה את עצמה, אבל היא עשתה זאת בעצלתיים. המולקולות שהיו מסוגלות לשכפל את עצמן, היו מעורבות בתגובות שונות, שבמקרים רבים מנעו מהן לממש את יכולתן. בקצב כזה, קשה להאמין שמערכת כלשהי הייתה יכולה להשתלט על עולם כלשהו, אפילו היה ריק לחלוטין מחיים. ככה, פשוט, לא בונים חיים. כעבור שנים אחדות הציג רבק מערכת משופרת, בעלת סיכויים טובים יותר "לנצח" (אם כי גם מהירות השיכפול העצמי המרבית שהשיגה המערכת הזאת, אינה גבוהה מאוד).

כדי לאלץ את המולקולות שלו להתרכז בשיכפול עצמי ולהימנע מעיסוקים צדדיים, נקט רבק דרך פעולה מניפולטיבית משהו: הוא הוסיף לתמיסה שבה התחולל השיכפול העצמי, חומרים שונים שבלמו את המולקולות בעלות כושר השיכפול העצמי, ומנעו מהן כל פעילות, למעט שיכפול עצמי. במלים אחרות, רבק נהג במולקולות שלו בדרך שבה מעסיקים מסוג מסוים נוהגים בעובדיהם. הם אומרים להם: או שתעשו מה שאני רוצה שתעשו, או שתשבו בצד, לא תעשו דבר, ולמעשה, תהיו מובטלים".

המערכת של רבק בנויה ממולקולה אחת המהווה מעין תבנית, שאליה יכולות להיקשר שתי מולקולות (או יותר). המולקולות הנצמדות, הנאספות מהסביבה, יוצרות קשר ביניהן וכך יוצרות למעשה תבנית חדשה, שכאשר היא נפרדת מהתבנית האם, היא פותחת מיד בתהליך של איסוף חומרים בסביבה, קשירתם, יצירת תבנית חדשה, וכך הלאה. התנהגות זו של המולקולות, מושגת הודות לתכנון קפדני של אתרי הכרה הכלולים בהן. אתרים אלה נקשרים זה לזה באופן ייחודי ובאמצעות קשרים מימניים (ממש בדרך שבה הבסיסים החנקניים הכלולים בנוקליאוטידים של הדי-אן-אי והאר-אן-אי נקשרים זה לזה). קשר מימני נוצר בין שני אטומים ששניהם קשורים לאטום מימן אחד.

כאשר התהליכים האלה מתחוללים בסביבה שקיימות בה מערכות מולקולריות אחרות שמסוגלות לשכפל את עצמן, המשימה הזאת עלולה להתגלות כקשה במיוחד. בסופו של דבר, תהליכי הברירה הטבעית עשויים להעניק יתרון למערכת המוצלחת יותר, בעוד המערכות האחרות חדלות לפעול, חוזרות לתחום הדומם ומותירות בשטח חומרים מורכבים שונים.

אחת הדרכים שבהן מולקולות בעלות יכולת שיכפול עצמי מסוגלות להשיג יתרון על הסביבה, היא, פשוט, לגדר נפח קבוע, ולהחזיק בתוכו את כל החומרים הרצויים, בעוד החומרים הלא רצויים, מושארים בחוץ. גידור כזה עשוי להוביל להתפתחות קרום תא ראשוני. והתפתחותו של תא חי, היא תנאי הכרחי להתפתחות חיים שיהיו נפוצים בכוכב-לכת שלם.

אם כך זה קרה בעברו הקדום של כדור-הארץ, אפשר להניח שזה יכול לקרות שוב. אלא שמערכת חיים חדשה יכולה להתבסס על תהליכים כימיים שונים מאלה המתחוללים בחיידקים, הצמחים ובעלי-החיים המוכרים לנו, ועל מנגנוני חילוף חומרים אחרים. כמו אצל סטרג'ן, ייתכן שתהליכי החיים החדשים יתחוללו במהירות גדולה בהרבה מהתהליכים הידועים לנו, דבר שיאפשר לבעלי-החיים החדשים לעבור אבולוציה מהירה, ו"לעקוף אותנו" במירוץ אל התבונה הטהורה. במילים אחרות: היזהרו במולקולות שמשתכפלות לאיטן במבחנות – שמהן תצא תורה.

לאתר של יבשם עזגד – azgad.com

1. מכאל
    נראה שאכן תם הדיון
    אני מאוד מחבב אותך (-אני לא "אויב") לא רק בגלל שנתת לי הזדמנות להביע את דעתי אלא גם ובעיקר כאדם (אמנם לא כ"ישראל" שאתה מתעקש שלא להכלל בהגדרה שלו) ו"חביב אדם שנברא בצלם"
    היה שלום

2. דעתן:
    אני צריך להגיד לך שלא ענית לכלום או שאתה יודע את זה לבד?

3. מכאל
    לשון הכתוב – "חמש עשרה אמה למעלה גברו המים ויכוסו ההרים"
    ע"ע אותנרפישתים – מדובר בחורבן עולמי של הציוולזציה הקיימת
    מטרת המבול הייתה – כמבואר בכתוב – התחלה חדשה לעולם שהתקלקל בחמס – וזאת באמצעות – אחריות עולמית – אחריות סביבתית שהיא ההפך מ"חמס" שלוקח על עצמו ה"צדיק" שיוצר התחלה חדשה

4. דעתן:
    כל השטויות העובדתיות עליהן הצבעתי כתובות בתורה והן שטויות עובדתיות כך שמעבר לדמגוגיה ולהתעלמות מן העובדות לא עשית כלום.
    אתה אומר שבכלל היה זה (בניגוד לכתוב בתורה) רק איזה עמק שהוצף? אם כך כל השאלות שלי (למעט נפילת הדגים מן האקווריום שממילא נכתבה כבדיחה) עדיין תקפות.
    אני חוזר ואומר – זה לא מה שכתוב בתורה אבל זה שטות בפני עצמו – במקרה כזה (השונה, כאמור ממה שכתוב בתורה) לא היה צורך לקבץ זוגות של בעלי חיים כדי לשמר אותם, לא היה צורך בתיבה (כי אפשר היה לעבור לגור מחוץ לעמק) והיונה הייתה חוזרת ביום הראשון.
    אני יודע שקשה לך להבין זאת אבל זה נובע רק משטיפת המוח שעברת.
    אגב – תודה לך על התזכורת.
    בימים האחרונים אני מקדיש הרבה מאד זמן למלחמה (מילולית) נגד משמיצי ישראל מבחוץ עד שכמעט שכחתי את האויב מבפנים.

5. מכאל
    מעבר לדמוגוגיה "שטויות עובדתיות" לא מצינו בתורה בכל מקרה
    המבול היה ב"עמק הנהרות" כך שאין צורך באקוריום והאזורים שלא הוצפו היו רחוקים מדאי

6. דעתן:
    נראה לי שעדי אשכנזי התכוונה לדבריך כאשר כינתה את תכניתה בשם "מה זה השטויות האלה?".
    שיהיה ברור: לא הייתי זקוק להבהרותיך כדי לדעת שהרבה ממה שכתוב בתורה במפורש – שגוי.
    אכן – העולם לא נברא בששה ימים.
    בתורה כתוב שכן אבל זו שטות.
    אכן – הפרת והחידקל אינם יוצאים ממקור משותף. בתורה כתוב שכן אבל זו שטות.
    אכן – הארנבת אינה מעלה גירה.
    בתורה כתוב שכן, אבל זו שטות.
    הארנבת החלופית שאתה מפברק לנו – אף היא שטות.
    כותבי תלמוד זבחים כנראה התחילו להבין שכל מה שכתוב אודות המבול זה קישקוש ולכן התחילו בהמצאת תירוצים מטופשים.
    אין לי אמנם כל עניין להתחיל להתווכח עם כל שטות שמישהו אומר אבל יש כמה דברים שקשה להתאפק מלענות לשטות זו בכל זאת:
    1. לשם מה היה צורך בקיבוץ החיות בתיבת נוח אם בעלי החיים במקומות אחרים ניצלו?
    2. איך בדיוק הוחזקו המים באזורי ההרים הגבוהים ולא זרמו משם? האם כל המבול נראה למי שמסביב כמו אקווריום? מה קרה לדגים שהגיעו לקצה האקווריום הזה – הם נפלו ליבשה?
    3. למה היונה ששלח נוח לא מצאה עלה זית כבר בפעם הראשונה שנשלחה? הרי היו אזורים שלא הוצפו.
    4. למה דעתנים עומדים על דעתם כשהם מדברים שטויות?

ה"מחקר" שקראת בעבר אינו מחקר כלל אלא אוויר חם שיצא למישהו מאיפה שהוא.
    העניין של השרצה חסרת אבחנה הוא פשוט תוצאה של דת מטופשת בצירוף חוסר אחריות וזלזול בזולת , המלובים על ידי מערכת חוקים סלחנית כלפי טפילים. לא שום דבר אחר.
    אגב – גם תופעת ההתנזרות הטוטאלית והימנעות מהבאת ילדים היא חלק מכמה דתות וכך גם הקרבת קורבנות אדם שגם בני ישראל הפגינו בהזדמנויות שונות.

7. עוד משהו – על מנת שיהיה אפשר לחלל שם שמים צריך לקדש אותו בדרך כלל – דבר שהציבור הדתי הוא היחיד שעושה את זה – בדרך כלל

(מתנצל על האיחור בתגובה) "הישגי המדע הישראלי" שייכים בעיקר לקבוצה מצומצמת של מחוננים שההשכלה שלהם לא שייכת לחינוך היסודי
    ובענין התל"ג, מחלוקת קדמונית בישראל היא האם אומרים "הנהג בהם מנהג דרך ארץ" (ר' ישמעאל) או ש"אם כן תורה מה תהא עליה" ועל כן הפסוק "לא ימוש ספר התורה מפיך" הוא כפשוטו (רשב"י) – בבנין ארצנו נראה שהציבור החילוני לקח את חלק ה"דרך ארץ" בצורה קיצונית והוא אכן בנה ושכלל אותה ואילו הציבור החרדי קיים בעיקר את שיטת רשב"י – וכיון שבשניהם יש עיקר – השאיפה היא לסיתיזה – החינוך הוא שכל יחיד ישאף לזכות בכתר תורה – שתהא תורתו קבע ומלאכתו עראי – אלא ש"הרבה עשו ולא עלתה בידם" ובשביל ההרבה די שהתורה קבע תהיה מבחינת העקריות שלו על אף שלא מבחינת הזמן המוקדש לו
    עוד משהו – אם זה היה תלוי בי הייתי מבטל את מלגת לומדי הכוללים ממשרד הדתות (500- 880 ₪) מזמן, על פי מה שנפסק בשו"ע יורה דעה רמ"ו, כ"א, "כל המשים על ליבו לעסוק בתורה ולא לעשות מלאכה להתפרנס מן הצדקה הרי זה מחלל ה' ומבזה התורה שאסור להנות מדברי תורה" כיון שהוא לא ניתן מרצון שלם (שרק על ידו יש התר בנטילה עיין שם) – על אף שיש מסורתיים ששמחים בקיום תרבות תורנית זו (ע"ע סכומי הכסף שמגלגלים ה"בבות" למיניהם)

מכאל
    בתשובה לשאלות:
    העולם לא נברא בששה ימים – ולראיה – המאורות נתלו רק ביום הרביעי
    אף אני יציר ה' – זה אומר שנבראתי בוגר?
    אחד הנהרות הוא גיחון (נילוס מצרים) שלא שייך לטעות בו לשייך אותו עם מקורות הפרת – כך שלא נראה לי שיש מי שטעה שארבע הנהרות יוצאים ממקור משותף
    ארנבת שאינה מעלה גירה אין צורך לתורה לטמא כיון שאין לה אף לא סימן טהרה אחד – ובהכרח שישנה ארנבת (או הייתה) שאף מעלה גירה
    מטרת המבול על פי התורה הוא חינוך העולם המקולקל מחדש על מנת שתהיה לו התחלה חדשה על ידי צדיק שהכל יעמוד בזכותו – אף חיות השדה

בקשר לילודה – את ההבחנה קראתי בעבר במחקר כלשהו – אם לך אישית זה לא נוגע – אני שמח בשבילך
    החיים כבעלי תכלית עצמית הוא האמביציה היחידה לגדל משפחה גדולה – דבר שצריך אמביציה גדולה ונכונות של הקרבה רבה – בעיקר מצד האשה

9. דעתן:
    המפליא מכל (לא הבחנתי בזה קודם) היא יכולתך לבחון כליות ולב.
    אתה "מסביר" לנו את הימנעות החילוניים מההשרצה חסרת הרסן הנהוגה אצל החרדים כך:
    "חוסר האמביציה להוליד ילדים רבים נובע בעיקר מחוסר טעם בחיים עצמם דבר שמוציא את הטעם לאמלל ילדים נוספים"

ובכן – בתור מי שאת כליותיו ללבו אתה מתיימר לבחון אני אומר לך: לא נכון! רחוק מן המציאות כמרחק מזרח ממערב!
    לילודה המרוסנת יש סיבות רבות שאחת מהן היא תחושת אחריות.
    כשחילוני מביא ילד הוא צריך להביא בחשבון שילד זה יתווסף לילדים שעליו לפרנס (יחד עם המשפחות החרדיות של עשר נפשות הנמצאות על גבו עוד לפני שהתחיל להביא ילדים).
    הוא גם צריך להקנות לילד השכלה ולהכשיר אותו להיות אזרח תורם במדינה.
    כל אלה דברים שהחרדי פוטר את עצמו מהם. מבחינתו הילד הוא תחליף (שהחילונים יממנו עבורו) לאמצעי מניעה.

10. שיינעם דאנק
    תודה אפצ'יק, לצערי האידיש שלי לא מספיק טובה בשביל לכתוב כתבה. עם זאת, החרדים הרי לומדים עברית כי זו שפת הקודש. הבעיה היא עם מילים מדעיות שמונעים מהם לדעת.

11. דעתן:
    כמובן שלא ענית לדבר מדברי.
    כלומר – הקלדת, ברברת, אבל תשובה לא נתת לכלום.
    וביחס לאי דיוקים עובדתיים – קשה להאמין שמישהו בכלל יכול לשאול על זה:
    העולם נברא בששה ימים?
    בעלי החיים (כולל האדם) נבראו כפי שהם?
    הארנבת מעלה גרה?
    הפרת והחידקל יוצאים ממקור משותף?
    נוח במה תיבה (כנראה בגודל של הרצליה) שבה אכלס שניים מכל סוג בעלי החיים (ועוד הרבה בעלי חיים וצמחים שישמשו כסנדוויצ'ים לדרך בת ארבעים יום וארבעים לילה לבעלי החיים שנועדו להצלה)?
    בזמן המבול כוסה כל העולם במים בגובה של לפחות 5 ק"מ מעל פני הים הנוכחיים (אררט) או מעל ל 8 ק"מ (אוורסט) וכל המים האלה נעלמו כלא היו?

וסתם – בשביל הכיף – כמה דוגמאות לתרומתה של הדת בתחומי המוסר:
    האיש הזה הלך כל בוקר לבית הכנסת:
    האיש הזה ביצע מעשי סדום ואמר – "מצוות קדושות":
    הנה עוד מעשה מתחשב ונחמד – המדרכות במאה שערים אסורות לכניסה לנשים:
    שכונות חרדיות שהפכו למקום הסתר לילדים חטופים, התעללות בחסות הבירוקרטיה הישראלית:
    איך קורה ששמם של רבנים נקשר בהלבנת כספים בהיקף מיליונים ובניהול מארג מאפיונרי שמגלגל כסף שחור נקי ממס? איך ייתכן שגזל מקבל הכשר כיוון שנעשה 'לשם שמיים'"? ישראל וולמן עם השורשים ההיסטוריים לחילול ה' הגדול:
    האמא שקיימה יחסי מין עם ילדיה בני הנ7 והנ11, בעוד בעלה בבית הכנסת :
    הנער המשיך לאנוס ילדים כשהיה במעצר בית:
    נחש נשך נחש:
    רבנים סחרו באיברים מישראל
    הנהג הדורס נעזר בשופט הדורסני:
    44 בני אדם נעצרו, בהם שורת רבנים. לפי החשד, כסף התקבל מסחר באיברים וגם ממכירת תיקי "גוצ'י" ו"פראדה" מזויפים
    עשרות תלונות חמורות על מכות וניצול מיני של ילדים למשפחות חוזרים בתשובה הוגשו נגד אנשי תלמוד תורה:
    האיש הזה הלך כל בוקר לבית הכנסת:
    האיש הזה ביצע מעשי סדום ואמר – "מצוות קדושות":
    הנה עוד מעשה מתחשב ונחמד – המדרכות במאה שערים אסורות לכניסה לנשים:
    האמא שקיימה יחסי מין עם ילדיה בני הנ7 והנ11, בעוד בעלה בבית הכנסת :
    הנער המשיך לאנוס ילדים כשהיה במעצר בית:
    נחש נשך נחש:
    רבנים סחרו באיברים מישראל
    הנהג הדורס נעזר בשופט הדורסני:
    קיצור של קישור ארוך

12. אבי בליזובסקי:
    מה דעתך על איזה כתבה באידיש מדי פעם. זו תיהיה תרומתך לעידוד הסקרנות המדעית אצל החרדים.