האם שלושים תרבויות מתַקְשרות חולקות אתנו את שביל החלב

אפשרות זו עולה ממחקר חדש על קיומם של חיים תבוניים בגלקסיה שלנו העושה סדר בפרמטרים של משוואת דרייק

חייזר תבוני. המחשה: מתוך  jumpstory
חייזר תבוני. המחשה: מתוך jumpstory

מאת אוניברסיטת נוטינגהם. תרגום: זיו עדאקי

אחת השאלות הגדולות והוותיקות בתולדות המחשבה האנושית היא: האם יש צורות חיים תבוניות אחרות ביקום שלנו? קבלת אומדנים מבוססים למספרן האפשרי של תרבויות כאלה היא עודה אתגר גדול.

מחקר חדש שמובילה אוניברסיטת נוטינגהם ושפורסם ב-15 ביוני 2020 ב-Astrophysical Journal , בחן את השאלה באמצעות גישה חדשה. על פי ההערכה שצורות חיים תבוניות התפתחו על כוכבי לכת אחרים בדומה להתפתחותן על פני כדור הארץ, חוקרים קיבלו אומדן למספר התרבויות המתקשרות התבוניות שקיימות בשביל החלב. הם חישבו שעשויות להיות יותר מ-30 תרבויות שכאלה פעילות ממש עכשיו בגלקסיית הבית שלנו.

פרופסור לאסטרופיזיקה באוניברסיטת נוטינגהם, כריסטופר קונסיליס (Christopher Conselice), שעמד בראש המחקר, מסביר: “בהנחה שמשך הזמן הדרוש להתגבשות חיים תבוניים על כוכב לכת עומד על 5 מיליארד שנים, כמו בכדור הארץ, אמורות להיות לפחות כמה עשרות של תרבויות פעילות בגלקסיה שלנו.” קונסיליס אומר גם ש”הרעיון הוא להתבונן באבולוציה בסדר-גודל קוסמי. אנו קוראים לחישוב שלנו המדד הקופרניקאי האסטרו-בילוגי.”

הכותב הראשי של המאמר, טום ווסטבי (Tom Westby) מסביר: “השיטה המקובלת לאומדן מספר התרבויות התבוניות (הידועה בשם משוואת דרייק א.ב.) מסתמכת על ניחושים לגבי ערכים הקשורים לחיים, ולפי שיטה זו הדעות בנושא הן מגוונות מאוד. המחקר החדש שלנו מפשט את ההנחות הללו באמצעות מידע חדש ונותן לנו אומדן מבוסס של מספר התרבויות בגלקסיה שלנו.

שני המדדים הקופרניקאיים האסטרו-ביולוגיים הם: שחיים תבוניים מתגבשים בפחות מ-5 מיליארד שנים, או לאחר כ-5 מיליארד שנים – כמו על כדור הארץ, שבו התרבות המתקשרת התפתחה כעבור 4.5 מיליארד שנים. לפי קריטריונים מחמירים הדורשים שלכוכב הלכת תהיה שמש עשירה במתכות השווה לזו של השמש (השמש יחסית עשירה במתכות), חישבנו שאמורות להיות כ-35 תרבויות פעילות בגלקסיה שלנו.”

המחקר מראה שמספר התרבויות תלוי עד מאוד במשך הזמן שבו הן שולחות באופן פעיל אותות לקיומן אל החלל, כגון שידורי רדיו מלוויינים, טלוויזיות וכדומה. אם תרבויות טכנולוגיות אחרות שורדות פרק זמן דומה לזה שלנו, נכון לעכשיו התרבות הטכנולוגית קיימת כמאה שנים, אזי בעת הזאת פעילות כ-36 תרבויות תבוניות טכנולוגיות בגלקסיה שלנו.

אולם, המרחק הממוצע אליהן עומד על כ-17,000 שנות אור, ובטכנולוגיות שבידינו היום יהיה לנו קשה מאוד לאתר אותן או ליצור עמן קשר. האפשרות שאנו התרבות היחידה בגלקסיה שלנו קיימת גם היא; אלא אם כן, משך ההישרדות של תרבויות כמו שלנו הוא ארוך.

פרופ’ קונסיליס מציין: “על פי המחקר החדש שלנו, חיפושים אחר תרבויות תבוניות לא רק יסייע לנו להבין כיצד נוצרו החיים, אלא גם רומז לנו כמה זמן עתידה לשרוד התרבות שלנו. אם נמצא שחיים תבוניים הם נפוצים, נוכל ללמוד מכך שהאנושות עשויה להתקיים כיישות טכנולוגית פרק זמן ארוך בהרבה מכמה מאות שנים. לעומת זאת, אם נמצא שאין עוד תרבויות פעילות בגלקסיה שלנו, יהיה זה סימן רע, המעיד על הסיכויים המוגבלים שלנו לשרוד לטווח הארוך. באמצעות חיפוש אחר חיים תבוניים – גם אם לא נמצא כאלה – אנו מגלים את העתיד שלנו ואת גורלנו.”

לידיעה באתר אוניברסיטת נוטינגהם

1. הם היו כאן לאורך כל ההיסטוריה האנושית שלנו.עדויות יש למכביר כולל בתורה ובתנ”ך . הם יצרו אותנו בתהליך של מניפולציה גנטית והיו גם כשלונות. כשם שאנחנו מדברים על מציאת כוכבים שבעתיד נוכל ליישב כי הכוכב שלנו גוסס. מי ערב שזה לא קרה גם אצלם. אגב בטכנולוגיות שקיימות כרגע החזון שלנו לא יתממש בעתיד הנראה לעין.

2. בגדול, כותרת קליקבייט ותוכן לא רציני כמו שכבר נכתב.

לגופו של עניין, אין לנו מדדים הסתברותיים להתפתחותה של תרבות מתקשרת. אנחנו לא יודעים מה היה קורה אילו לא היה פוגע בכדור הארץ המטאור שהכחיד את הדינוזאורים, אם לא היה לכדור הארץ ירח שיוצר גאות ושפל, אם השטף המגנטי של השמש היה שונה ולו במעט ואז הרכב האטמוספירה היה שונה לחלוטין, וכיוצא בזה. גם אין לנו מושג מהו וקטור ההתפתחות של האנושות אם בכלל ומה הן טכנולוגיות התקשורת שיהיו רלוונטיות בעוד 20 שנה, ייתכן שנתקשר ע”י שזירות קוונטיות או מי יודע מה, כך שלצפות לתקשר עם תרבויות שגילן שונה משלנו ביותר מ- 100 שנה זה לא ריאלי (המאמר מדבר במונחים של פלוס-מינוס חצי מילארד שנה…).

3. ל-מ. יוסף: כל עוד אין לך הפרמטרים וההסתברות הדרושים ליצירת חיים, וההסתברות להתפתחות אבולוציונית שתביא ליצירת חיים תבוניים, תרבותיים וטכנולוגיים, וההסתברות לשימורם במשך אי אילו מיליארדי השנים הנחוצות ליצירת חיים תבוניים כנ”ל, אתה לא יכול לטעון מה סביר ומה לא סביר, כי ייתכן שההסתברות כל-כך קלושה, עד כדי כך שאנחנו לא רק צורת החיים הנבונה היחידה בגלקסיה, אלא בכלל באופק אפשרות הגילוי העתידי שלנו של חיים תבוניים – משהו ברדיוס של 30 מיליון שנות אור, להערכתי, הרחק מעבר לגבולות הקבוצה המקומית של הגלקסיות שלנו.

4. מענין.לא סביר שממיליארדים של כוכבים יהיו רק 30-35 תרבויות. לאלה המאמינים בקיום חייזרים שמבקרים כאן –יש להתריע ממפגש אתם. יותר מפותחים מאתנו ויוכלו להשמיד את החיים כאן . וכן חשש מחיידקים וזהומים.

5. אם ההנחה נכונה סביר להניח שיש תרבות שכבר התפתחה מספיק כך שהיא יכולה להגיע אלינו. מכיוון שזה לא קרה, כנראה שההנחה מופרכת. או שאי אפשר להגיע ואז זה גם לא מעניין.

6. אה נתן, גם אתה? חשבתי רק אני יצאתי לסיבוב על הג’יפ חללית של דוד עאטרוטללאאלאי.

7. חלומות באספמיא

יש יותר מחמישה חושים?
    זה לא… קצת…. פוסטמודרניזם?
    חוש שיווי המשקל? השערות זזות באוזן – זה עוד חוש?

8. מי שפגש יודע.
    מי שלא…
    הוא זה שמניח הנחות אנושיות.
    ?
    ” היקום שוקק חיים! ”
    זו דרכי להסביר בקצרה.
    בדיוק כמו הגיוון האין סופי על הפלנטה שלנו.

9. למה להסתפק ב-30,
    אולי נניח עוד כמה הנחות שרירותיות ונספור 200 תרבויות תבוניות?

ציפיתי לכתבה ברמה גבוהה יותר.

10. סייג לחוכמה שתיקה
    שפחתם ים של מילים על כלום ושום דבר
    לא חידשתם כלום
    אז למה לכתוב שטויות?

11. סייג לחוכמה שטיקה
    שפחתם ים של מילים על כלום ושום דבר
    לא חידשתם כלום
    אז למה לכתוב שטויות?

12. אני לתומי חשבתי שמישהו אולי עשה קצת סדר בפרמטרים של משוואת דרייק, הביא נתונים חדשים מגאיה (הלוויין שסורק את הכוכבים בגלקסיה) וכיו”ב, והגיע אולי לתוצאות מעניינות. אבל מה אני מגלה? שכל התזה המשונה הזו נסמכת על “ההנחה שמשך הזמן הדרוש להתגבשות חיים תבוניים על כוכב לכת עומד על 5 מיליארד שנים”. למה? מוסבר שם: כי בכדור הארץ התפתחו חיים תבוניים תוך 4.5 מיליארד שנים. זהו.
    אה, יש שם עוד הנחה?” תרבויות “תבוניות ומתקשרות” שורדות 100 שנה. למה? כי זה הזמן שאנחנו מתקשרים, ולפי הבון טון הפרוגרסיבי השליט אנחנו הולכים להרוג את עצמנו ברוב טיפשותנו בתוך 20 שנה. (האמת? אולי יש בכך משהו, לנוכח החרקירי שהפרוגרסיבים מבצעים בעצם הימים האלו לתרבות המערב שיצרה אותם).

אז לקרוא לזה “צחוק מהעבודה” זה זילות למושג החאפריות.

13. שלום. בהמשך לכתבה שלעי”ל אני רוצה להביא לידעתכם שלאדם ישנם חמישה חושים!
    אני בטוח שיש מעבר ליכולת האדם להשתמש בחושיו…דברים אחרים ביקום שאין ולא תהיה לעולם לאנושות אפשרות לראות מעבר ליכולותיו האנושיות.לכן אני קובע כאן שיש חיים או צורות אחרות של “חיים”מעבר לבינתו של האדם.

14. המאמר בהיקף 47 עמודים ללא הגבלות הסגנון החמורות של העיתונים האחרים. יפה.

15. אם חייזרים היו קיימים סביר להניח שהם כבר היו קופצים אלינו לביקור.. אולי הם מסתכלים עלינו כל הזמן ואנחנו פשוט לא מודעים לזה, כמו דגים קטנים בתוך אקווריום ענק

16. באופן פרדוקסלי, המדע האנושי (המערבי) מונע מאיתנו להבחין בהרבה מאוד אמיתות ומהווה מעין חסם מפני ראיה נכונה של המציאות. גם אם ירדו חייזרים מתוך חלליות, אנחנו לא נאמין כי אנחנו לכודים בתוך מדע שנגזר מאמונה מונותאיסטית באל אחד שברא הכל. אז הסיכוי שלנו למצוא כל צורת חיים תבונית יסתכם בכך שאינה תבונית כל עוד היא לא יודעת לומר כמה הם 2 ועוד 3. גם אם מדענים לא יודע בכך לעולם, ההסתכלות שלהם צרה ומוגבלת לחיפוש אחר ״אמת אחת״. ממש כמו שכומר מטיף לאמונה באל אחד.

17. בקיצור, סתם כותרת מתלהמת ומטעה, והשורה התחתונה היא:

…”לא, אין שום ראיה לכך שקיימת אפילו תרבות אחת נוספת בשביל החלב,
    למעט איזשהו תעלול חשבונאי-אנושי ספקולטיבי, שלפיו יכולים היו להיות
    30 תרבויות דמיוניות כאלה, שאין לנו שום אמצעי טכנולוגי לוודא את קיומן,
    במידה והיו קיימות…

לפי כל אמת מידה של מתודולוגיה מדעית, משוואת דרייק היא פסאודו-מדע
    כי היא מניחה אפשרות שאין למדע שום דרך לאשש או להפריך.