מחקר ישראלי- גן המייצר עודפי חלבון מעודד-סרטן

תגלית רבת-חשיבות של מדענים ישראלים העוסקים בחקר הסרטן: גן, הגורם ליצור-יתר של חלבון המעודד הופעת סרטן העור (מלנומה) וסרטן המעי הגס. יתכן שהוא גם קשור לסוגי סרטן אחרים.

המחקר שזיהה את הגן, נעשה בידי צוות ממכון ויצמן ובראשו ד”ר אברי בן-זאב. על התגלית דיווח בסוף השבוע שעבר כתב העת המדעי העוסק בחקר הגנים, “ג'ינס אנד דבלופמנט”.

ד”ר בן-זאב, ל”מעריב”: עד כה היה ידוע שהגן, ,NrCAM נמצא במוח בלבד, בשלב העוברי של האדם. אז הוא מעורב ביצירת הקשרים המתהווים בין העצבים. לאחר הלידה, הוא נעלם בהדרגה. והנה עתה מתברר, למרבה ההפתעה, שבחולי סרטן עור והמעי-הגס, גן זה מופיע שנית, “משתולל” ויוצר עודפי חלבון ההופכים תאי רקמה בריאים, לממאירים.
התגלית תאפשר להשתמש בחלבון (קטנין) – תוצר הגן – כסמן. כלומר: אם יתגלה בבדיקה מוקדמת, תהיה זו התראה להתפתחות עתידית של סרטן. כן אפשר יהיה לפתח תרופה שתפקידה לפעול בממוקד נגד החלבון – ולבלום את הופעת הסרטן.

ד”ר בן-זאב ציין, שלהפתעת החוקרים, התברר, שאצל %100 מחולי סרטן המעי הגס, מהם נטלו דגימות רקמה, נמצא הגן הנ”ל. אצל חולי סרטן-עור הוברר, שככל שמקיימים בשלב מוקדם את הבדיקה במטרה לאתר ולזהות את החלבון, אותו מייצר הגן – מתגלה רמה גבוהה יותר ממנו.