האקדח המעשן של הדי-אן-אי

בדיקת דם לאיתור הסיכון לסרטן ריאות

בדיקת דם לאיתור הסיכון לסרטן ריאות. חקרה ואיירה - ד"ר תמר פז-אליצור
בדיקת דם לאיתור הסיכון לסרטן ריאות. חקרה ואיירה – ד”ר תמר פז-אליצור

רוב המקרים של סרטן הריאות – גורם המוות מספר 1 מסרטן – נגרמים כתוצאה מעישון. משום כך, מעשנים כבדים הם הראשונים בתור בבדיקות הסקר לזיהוי מוקדם של גידולים בריאות – זיהוי שמאפשר לחולים להתחיל טיפול מוקדם ולשפר את סיכויי ההישרדות שלהם. כיום מפנים אנשים לבדיקות סקר על סמך גיל והיקף עישון בלבד, אך שני גורמי סיכון אלה אינם מספיקים – ומרבית החולים אינם מאותרים בבדיקות אלה. באחרונה הציגו מדעני מכון ויצמן למדע ועמיתיהם בבריטניה פרוטוקול חדש להפניה לבדיקות סקר לסרטן ריאות, המבוסס על בדיקת דם פשוטה. הפרוטוקול מתבסס על “מדד תיקון הדי-אן-אי”, שפיתחו בעבר פרופ’ צבי ליבנה ומדענית הסגל הבכירה ד”ר תמר פז-אליצור מהמחלקה למדעים ביומולקולריים. מדד זה מחשב את הפעילות של שלושה אנזימי תיקון די-אן-אי אשר מעורבים בתגובת הגוף לנזקים בגנום.

למחקר הנוכחי, שממצאיו פורסמו בכתב-העת המדעי Journal of the National Cancer Institute – Cancer Spectrum, היו שותפים פרופ’ סר ברוס פּונדר מאוניברסיטת קיימברידג’ ופרופ’ רוברט רינטול מבית החולים Royal Papworth ומאוניברסיטת קיימברידג’. המשתתפים במחקר, תושבי בריטניה, התחלקו לשתי קבוצות: קבוצת ניסוי של 150 חולים בסרטן ריאות מסוג NSCLC וקבוצת ביקורת של 143 אנשים בריאים. החוקרים מדדו בדמו של כל משתתף את רמות הפעילות של שלושת האנזימים המשתתפים בתגובה לנזקים בגנום, וחישבו את מדד תיקון הדי-אן-אי שלו. מדדי תיקון הדי-אן-אי של המשתתפים החולים בסרטן הריאות היו נמוכים מאלה של המשתתפים מקבוצת הביקורת, ופעילות אנזימטית זו הוכחה כסמן ביולוגי חזק לסיכון לסרטן ריאות, ללא קשר לעישון. תוצאות אלה מאששות תוצאות ממחקר קודם של פרופ’ ליבנה, שבדק את מדדי תיקון הדי-אן-אי באוכלוסייה ישראלית, ולכן נראה שיש לגישה החדשה פוטנציאל יישומי לקידום ושיפור בדיקות הסקר לסרטן ריאות בכל העולם.

יחד עם עמיתיו, הראה פרופ’ ליבנה שכאשר מדד תיקון הדי-אן-אי נמוך, הסיכון לפתח את המחלה גבוה פי חמישה בהשוואה להערכת סיכון המתבססת על גיל והיקף עישון בלבד. ייתכן שמדד די-אן-אי נמוך יכול גם להסביר מדוע אנשים שאינם מעשנים – ובדרך כלל אינם מופנים לבדיקות סקר – מפתחים סרטן ריאות, וכך לתרום לפיתוח קריטריונים קליניים לאבחון מוקדם באוכלוסייה הלא-מעשנת. לממצאים אלה עשויות להיות השלכות חשובות על שיפור היעילות של בדיקות הסקר לסרטן ריאות ועל שיפור הנגישות של אנשים בסיכון לאבחון וטיפול מוקדמים.

ממצא נוסף ובלתי-צפוי שעולה מהמחקר הוא שמדד תיקון די-אן-אי נמוך בחולים בסרטן ריאות, אבל לא באנשים בריאים, מצוי בהתאמה לשפעול ביטוי נרחב של מסלולי גנים המווסתים את התגובה החיסונית של הגוף. כלומר, לנתונים של מדד תיקון הדי-אן-אי – המופקים מבדיקת דם – יש פוטנציאל לעזור לרופאים לחזות איך יגיבו חולים מסוימים בסרטן ריאות לאימונותרפיה, וכך לקדם טיפול מותאם-אישית.

1. כיוון המחקר לא נכון. יש לפתח בדיקת DNA שתאתר את הגנים המובילים לחוסר שליטה עצמית ולעישון, על מנת לאפשר הפלה מוקדמת של נושאי המפגע.