מדוע החוצנים שותקים? כי הם מתים!

תיאוריה חדשה המכונה צוואר הבקבוק של גאיה גורסת כי חיים על כוכבי לכת אחרים עשויים בסבירות גבוהה להיכחד זמן קצר לאחר שנוצרו זאת בשל תאוצה בהתחממות או בהתקררות של כוכבי הלכת עליהם נוצרו

כוכב לכת זר. החיים עשויים להיכחד לפני שתקעו יתד. איור: shutterstock

היקום מלא קרוב לוודאי בכוכבי לכת הניתנים ליישוב, דבר המביא מדענים להעריך שהם מאוכלסים בחייזרים. ואולם החיים על כוכבי לכת אחרים עשויים להיות קצרים ולהיכחד די מהר, אומרים אסטרוביולוגים מהאוניברסיטה הלאומית האוסטרלית (ANU).

במחקר שנועד להבין כיצד עשויים היו החיים להתפתח מעריכים המדענים כי במרבית המקרים החיים נכחדים תוך זמן קצר לאחר שנוצרו בשל שינויים מהירים באקלים – התחממות או התקררות של כוכב הלכת עליו נוצרו.

טלסקופ הרדיו CSIRO's Parkes יחפש אחר ציווליזציות חוצניות, כחלק מפרויקט האזנה פורץ דרך בהשקעה של 100 מיליון דולרים. צילום: Wayne England
"היקום מלא קרוב לוודאי בכוכבי לכת הניתנים ליישוב, דבר המביא מדענים להעריך שהם מאוכלסים בחייזרים." אומר אדיתיה צ'ופרה מביה"ס למדעי כדור הארץ והכותב הראשי של המאמר שפורסם בכתב העת " Astrobiology" "החיים המוקדמים הם מאוד שבירים, ולפיכך אני סבור שנדיר שהם מתפתחים מספיק מהר כדי לשרוד."

"מרבית הסביבות הפלנטריות המוקדמות אינן יציבות. כדי לפתח כוכב לכת הניתן לחיים, החיים צריכים לשלוט בגזי החממה כגון מים ודו תחמוצת הפחמן כדי להשאיר את טמפרטורת פני השטח יציבה."

"לפני 4 מיליארד שנה כדור הארץ, נוגה ומאדים היו כולם ברי חיים. ואולם כמיליארד שנים לערך לאחר היווצרותם נוגה הפך לכבשן ומאדים קפא.
"חיידקים מוקדמים על מאדים או נוגה, אם היו, נכשלו בייצוב הסביבה המשתנה במהירות", אומר החוקר השני במחקר, צ'רלי לינוויבר (Lineweaver) מהמכון למדעים פלנטריים של ANU. "החיים על כדור הארץ שיחקו כנראה תפקיד חשוב בייצוב אקלים כוכב הלכת. אמר.

ד"ר צ'ופרה אמר כי התיאוריה שלהם פתרה את הפאזל. "המסתורין סביב השאלה מדוע לא גילינו עד כה סימנים של חוצנים (חייזרים תבוניים א.ב.) תלוי פחות בשאלת סבירות יצירת החיים או התבונה אלא יותר לנדירות הופעה מהירה של ויסות ביולוגי של מערכת משובים על פני שטח של כוכב לכת." אמר.

"כוכבי לכת רטובים וסלעיים, שיש בהם את כל המרכיבים ומקורות האנרגיה הדרושים לחיים נראים נפוצים. ואולם כפי שהצביע הפיזיקאי אנריקו פרמי בשנות החמישים, לא נמצאו כל סימנים לשרידותם של חיים חוץ ארציים."

פתרון סביר לפרדוקס פרמי, אומרים החוקרים, הוא שישנה הכחדה כמעט אוניברסלית, שהם מכנים בשם "צוואר הבקבוק של גאיה"

"אחת התחזיות המסקרנות של מודל צוואר הבקבוק של גאיה הוא שמרבית המאובנים ביקום יהיו של חיים חיידקיים שנכחדו, לא של יצורים רב תאיים כמו דינוזאורים או הומנואידים הדורשים מיליוני שנות התפתחות" אומר לינווייבר.

למחקר המדעי

מה נעשה כאשר החייזרים יגיעו?
"הקסם המתמשך של תקרית רוזוול מעיד על הדרך שבה נגיב כאשר ינחתו פה חייזרים אמיתיים"

1. אבי שלום אם יש לך כול כך הרבה כניסות מדוע אתה לא עושה גוגל אדס ? אתה יכול להרוויח הרבה כסף ולהשקיע באתר ולשפר אותו !
    אם תרצה עזרה פנה אליי

2. חרם כלכלי מוחלט. למרות עשרת אלפים צפיות ביום – 3.4 מיליון לדוגמה בכל שנת 2015 מ-1.3 מיליון גולשים שונים עדיין הם מתייחסים אלי כאל בלוג של 2.5 קוראים וטוענים שכל אגורה שהם נותנים לי הינה בגדר עזרה סוציאלית. מרבית מנהלי השיווק של האוניברסיטאות אפילו התכנסו ביחד וקיבלו החלטה משותפת שכולם עומדים בה. אני יודע שבתחומים אחרים יש אתרים באותו גודל ופחות שמתפרנסים לא רע ויכולים להעסיק אפילו כמה וכמה עובדים. אני כותב כפרילנס בחלק מהם. לצערי נשיאים ומנכלים של אוניברסיטאות שפניתי אליהם החליטו להגן על ההחלטה של אנשי השיווק שלהם בלי לחשוב על המשמעות שלה.