“הקסם המתמשך של תקרית רוזוול מעיד על הדרך שבה נגיב כאשר ינחתו פה חייזרים אמיתיים”

כך אומר העיתונאי מארק קאופמן, סופר מדע לוושינגטון פוסט ומחבר הספר “מגע הראשון:. פריצות דרך מדעיות במצוד אחר החיים מחוץ לכדור הארץ” הכותב כי מהנקודה של האנושות קשר הראשון יהיה “סנונית ראשונה של גבול חדש ביקום שהשתנה באופן דרמטי”.

כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש. איור: נאס"א
כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש. איור: נאס”א

על פי מסורת מסע בין כוכבים, בעוד 50 שנה ניתקל בקשר הראשון עם מינים של חייזרים. בסרט “מסע בין כוכבים: מגע ראשון,”ב-5 באפריל 2063, יבקרו הוולקנים בכדור הארץ שיתאושש מתקופה שסועת קרבות. המפגש, לפי הסרט, גרם לשינוי הסטורי ובין היתר גם להולדתו של ספוק – יצור הכלאיים של הגזע הוולקני והאנושי.

כשאנו מציינים 66 שנים לתקרית רוזוול, זו הזדמנות לברר האם התגובה דאז לאזעקת השווא – של התייחסות לחייזרים כאל פרט חשוב שזוכה לכותרת ראשית בעיתונים אך לא של ‘נפילה מהכסא’ היא אכן התגובה הנכונה גם במקרה של אזעקת אמת – כאשר חייזרים בשר ודם (או המקבילה החייזרית לכך) ינחתו ויבקשו ליצור קשר עם האנושות.

העיתונאי מארק קאופמן, סופר לענייני מדע בוושינגטון פוסט ומחבר הספר “מגע הראשון: פריצות דרך מדעיות במצוד אחר החיים מחוץ לכדור הארץ” כותב כי מנקודת המבט של האנושות, הקשר הראשון יהיה “סנונית ראשונה של פריצת גבול חדשה ביקום שהשתנה באופן דרמטי”.

הנה כמה טיעונים בעד ונגד הסבירות שיתרחש אי פעם קשר ראשון בין האנושות לציוויליזציה חייזרית ואם כן, מה יהיו ההשלכות למפגש זה?

“אחת הטענות נגד הקשר הראשון היא מאלה שאומרים שאין חיים אחרים ביקום”, אמר קאופמן, אנו מאזינים הרבה אך לא נתקלנו עד כה באותות מחייזרים. הוא מצטט את פרדוקס פרמי, שאומר שאם יש כל כך הרבה חיים שם בחוץ מדוע אף אחד לא ביקר אותנו עד כה?

קאופמן טוען היקום הוא עצום כל כך, מספר כוכבי הלכת המאפשרים קיום חיים הוא כל כך ענק, כאשר כוכבי לכת באיזורי החיים של המערכות שלהם מתלים כמעט מדי יוםועכשיו אנחנו מבינים שכל המרכיבים לאבני הבניין של החיים נמצאים בחלל, ולפיכך הדבר נוגד כל היגיון לטעון שאין חיים אחרים שם בחוץ.

טענה נוספת נגד הסבירות למגע ישיר עם תבונה חייזרית היא שמרבית החיים ביקום הם ברמה החיידקית. כלומר יש המון חיים ביקום אך מעט מאוד חיים תבוניים. מסביר קאופמן: “נכון שאף יצור חי אינטלגנטי לא יצר קשר עם כדור הארץ. אבל כשבוחנים את משך הזמן שבו אנו נחשבים לחברה מתקדמת מבחינה טכנולוגית – כמאה שנים בלבד, מדובר במשך זמן זעיר יחסית ליקום ולמשך המסע בו.”

“באינסוף של הזמן הקוסמולוגי,” אומר קאופמן בהחלט אפשרי שחיים מיקרוביאליים התפתחו לפני מיליארדי שנים אך היו בהם כאלה שהתפתחו לחיים תבוניים שקמו והלכו.”

“אבל כל המרכיבים נמצאים שם ואלא אם כן אנחנו רוצים להגיד שהחיים כדור הארץ נוצרו באמצעות בריאה אלוהית או שהיה לנו הרבה מזל ונסיבות ייחודיות קשה להאמין שזה המקום היחיד ביקום שבו החיים התחילו והתפתחו.” אמר קאופמן.

לכן, אומר קאופמן, הטיעון הטוב ביותר, ההגיוני ביותר הוא שחיים מחוץ לכדור הארץ קיימים ובחלק מהמקרים הם גם יצרו מה שאנו מחשיבים כאינטליגנציה.

“אם יש לך מיליארדים של כוכבי לכת מיושבים בחיידקים, ההיגיון אומר שחלק מהם יתקדמו כמו בדוגמה של כדור הארץ”, אמר קאופמן. “אין שום סיבה לקבוע שהאבולוציה בלעדית לכדור הארץ. אנו לא ממוקדמים בעצמנו כמו שהיינו במאה ה-14 או ה-15.”

“החקירה המדעית המתמשכת שלנו, ובפרט, הממצאים האחרונים בדבר כוכבי לכת רבים כל כך מחוץ למערכת השמש מהווה מהפכה של ממש בהבנה של היקום שלנו, אמר קאופמן, “גילויים אלו נותנים דחיפה עצומה לסבירות של מציאת חיים במקום אחר.

“מדענים רבים שיערו במשך עשרות שנים, אם לא מאות שנים את דבר קיומם של כוכבי לכת במערכות שמש אחרות. כעת כאשר אנו מוצאים כוכבי לכת כמעט בכל יום, מנקודת מבט מדעית, יש סיכוי גבוה לפריצות דרך בענף האסטרוביולוגיה – הענף המכסה את החיים מחוץ לכדור הארץ.”

“המדענים מאמינים כמעט פה אחד, שיש חיים אחרים בחוץ, אבל פשוט אין לנו את הטכנולוגיה כדי לגלות אותם עדיין”, הוא אמר. “אפילו עם הקיצוצים האחרונים בתקציב נאס”א למשימות פלנטריות, וגם אם נאס”א לא תוכל לשלוח משימות רבות, קמה תנועה רחבה בקמפוסים ובמכונים – החל מעבודה על חיים סינטטיים, דרך מחקרים בקוסמולוגיה ובאסטרו-כימיה כל התחומים הללו נעים קדימה, כי יש תחושה אמיתית שהגילוי נמצא בהישג יד. תחום זה של מדע הוא רק הולך לפרוח”.

אז אם מחר (או ב -5 באפריל 2063) תופיע חללית של חייזריםכיצד עלינו להגיב?

“במישור אחד, אני מקווה שתהיה כמות עצומה של פליאה ויראת כבוד והכרה במרחבי היקום. אבל אני גם מתאר לעצמי שתהיה הרבה התגוננות מצד מדענים”, אמר קאופמן, בהתייחסו לחלק מהמדענים ובהם סטיבן הוקינג, שאומרים שאנחנו לא צריכים לשלוח הודעות אל החלל משום שאם ציביליזציה מתקדמת יותר מבחינה טכנולוגית תגיע לכדור הארץ לאחר שתקלוט את המסרים, סביר להניח שהתוצאה עבור הגזע הפחות מתקדם (אנחנו) לא תהיה טובה.

אבל קאופמן מקווה שיצורי אנוש יקבלו בברכה את הביקור.

“תראה את הקסם המתמשך של רוזוול או את תופעת האמונה בעב”מים,” הוא אמר. “לאורך ההיסטוריה, בני אדם הסתכלו על השמים וחשבו שמשהו ‘נמצא שם’ – בין אם היו אלו מלאכים, אלים או חלליות. ישנה כמיהה אנושית עמוקה לכך שאנו לא לבד, ותהיה לכך השפעה על התגובה שלנו.”

לקבלת מידע נוסף, ראו באתר האינטרנט “אזורי מגורים

לידיעה באתר יוניברס טודיי

1. חחח… כל מי שיודע אנגלית או ספרדית או רוסית יודע שנתקלו בכ100~ סוגים שונים של חייזרים – ע”ע ספר החייזרים של הKGB… שר ההגנה הקודם של קנדה הודה שקיימים מספר סוגים של חייזרים… עדויות של מדענים מארה”ב,גרמניה ואחרים על חייזרים,על טכנולוגיות מכלי טייס של חייזרים – ע”ע עדותו של בוב לזר ועוד… בושה שעובדים על אנשים בישראל בעיניים.

2. תשובה למה הם לא יוצרים קשר אתנו

אם הם יצרו קשר אתנו הם יעבירו לנו טכנולוגיה שאנחנו עדיין לא מוכנים אליה
    המין האנושי מתפתח טכנולוגית ומתפתח מוסרית
    לכן הם מבינים שביקור כזה שלהם לא יעשה טוב למין האנושי לטווח ארוך
    זה כמו לתת דגים במקום ללמד לדוג

כדי להצטרף לקהילה ביקום עלנו קודם כל להוכיח שאנחנו באמת שווים את זה

עד אז הם אוליי יסייעו בהסתר אבל בטח לא יבקרו אותנו באופן גלוי

3. מי שמעוניין במידע מדעי ומהימן בנושא, מוטב ויפנה לעמותה הישראלית לחקר עב”מים ולא יבסס את ה”ידע” שלו על כתבות מגמתיות, סתמיות ומוטות בצורה חד-כיוונית ללא כל הצגת מקורות מחקריים, כמו הכתבה הנ”ל.

לאתר העמותה:

לקבוצת העמותה בפייסבוק:

לדף הפייסבוק של העמותה:

4. הכי סביר – אכן יש חיים בגלקסיה, אבל תנועה מכוכב לכוכב לוקחת יותר מדי זמן בשביל שחללית תוכל לעשות את הדרך ולשרוד. חיידקים כנראה יכולים לעבור בין כוכבים (וכנראה עשו זאת), ולראייה חיידקים הוחיו מנבגים בני 250 מליון שנה. בנוסף, מה שכל כותבי המדע הבידיוני שוכחים זה שחיים מכוכב אחד יהיו כנראה רעילים לחיים מכוכב שני, זאת אומרת שלא יהיה אינטרס לתנועה בין כוכבים..

5. אבי כהן

התגובה שלי הייתה רק בדיחה (על ראיות מזויפות לחייזרים).

יש לי דעות על הנושא אבל לא מעוניין כרגע לאמר אותן.

6. ספקן,
    אני באמת צריך להגיד לך שזהו טיעון “איש קש”? או שהחלטת להיות קומיקאי?
    הדוגמא הזאת מזכירה לי טיעונים של דתיים נגד אבולוציה, כאשר הם מפרסמים תמונה של קוף עם זקן של דרווין…
    אפשר להציע לך במקום זה לצפות בדוקומנטרי OUT OF THE BLUE?
    אין לי בעיה עם ספקנות, אלא עם אטימות מחשבתית…

7. ניב,
    אי אפשר לשים את כל היקום בצלחת פטרי ולחקור אותו בתנאי מעבדה אופטימליים. המיטב שאנו יכולים לעשות הוא לגלות אותו צעד אחר צעד ולאט לאט…
    הבעיה היא שלעתים צריך תשובות ופתרונות מהר. במקרים כאלו אפשר לבצע אומדנים, הערכות וסטטיסטיקה.
    לדוגמא, אף אחד לא ספר כמה כוכבים יש בגלקסיה, כוכב אחר כוכב… עשו הערכה, בהתאם למספר כוכבים באיזור מסויים, כפול מספר איזורים כאלה בגלקסיה…
    אז הם טעו ב- 1000 כוכבים, מתוך מאה מיליארד זה בסדר, וזאת תשובה מספקת לשימושים שלנו…
    אם הבנתי נכון, אתה אומר שאין שום סיבה שיהיו חיים בכדוה”א??? אבל העובדה שאתה קורא את הדברים האלו ועונה לי הם ההוכחה לכך!

8. תהיה אפשרות לקיום חיים. הרבה אמונה ותקוות אבל מדע אין בזה. כדי לקרוא גם את התגובות לכתבה המקורית

9. העובדה שיש חיים אינה מוכרחת שיהיו אחרים. אפילו לא בצורה מיקוסקופית. הסופר הנכבד לא הביא שום הוכחה לקיום אלפי צורות חיים חיידקיות בכוכבים אחרים (שלא נדבר על המחקר במאדים שפעם חשבו שבטוח יש חיים והיום מבינים שיש מים שאולי (!)

10. הרבה תיאוריות והרבה אמונה אבל הוכחות אין. שום דבר לא הגיוני בזה שיש חיים בכדור הארץ ואין גם סיבה שיהיו בחיים אחרים. שמערבבים אמונה אישית עם מדע עובדות עם ספקולציות נתונים עם תיאוריות הכל נראה ורוד ונחמד.

11. מגוחך להניח שהמגבלות הטכנולוגיות שלנו מגבילות תרבויות אחרות שיותר מתקדמות מאיתנו. תחשבו כמה התקדמנו מאז ימי הביניים עד היום, ותנסו להסתכל על עולמנו היום דרך עיניו של אדם מהתקופה ההיא- זאת בדיוק ההקבלה כאשר “מנסים” לדמיין טכנולוגיה של תרבות מתקדמת יותר, אבל תכפילו את זה ב-100. מאוד סביר שאם יש תרבויות מתקדמות יותר, הן מתקדמות יותר ב-1000 שנים או אפילו 1000000 שנים,אם נתייחס לגיל היקום (היה להן המון זמן להתפתח).
    לכן לא סביר שהן משתמשות בטכנולוגית גלי רדיו כדי לתקשר בין הכוכבים, מהסיבה הפשוטה שזה לא אפקטיבי. בנוסף לכך ניתן לראות איך אנחנו עוברים לשידורים מבוססי רשת יותר ויותר, וייתכן שתפוקת השידורים שלנו על גלי האתר בעתיד תרד בצורה משמעותית,ושזהו המצב בתרבות שלהם. לכן גם קשה לעלות על שידורים אלו.
    יותר נכון לנסות לחזות אילו טכנולוגיות יהיו אפשריות בעתיד, וכתוצאה מפריצות דרך מדעיות כגון תאוריה פיסיקלית מאוחדת.