Breakthrough Listen פרסמו שני פטהבייט של נתוני חיפוש אחר חייזרים

החומרים יהיו פתוחים למדענים אזרחים (אנשים מהשורה התורמים למדע) שינסו למצוא בהם סימנים לשידורים שמקורן בתבונה טכנולוגית מחוץ למערכת השמש

מיקום הטלסקופים של פרויקט Breakthrough Listen. צילום יחצ

בשבוע שעבר (יום שישי, 14 בפברואר), פרסמה עמותת Breakthrough Listen להאזנה כ-2 פטהבייטים של נתונים אופטיים ורדיו שהם צברו בארבע השנים האחרונות. זהו הפרסום השני של קרן Breakthrough Initative והציבור מוזמן שוב לחפש בנתונים סימנים אפשריים לתקשורת שנוצרה על ידי יצורים תבוניים מחוץ לכדור הארץ.
ההודעה נמסרה בתדריך תקשורתי בסיאטל, שם התקיימה הפגישה השנתית של האיגוד האמריקני לקידום המדע (AAAS). במהלך האירוע, אנדרו סימיון – מנהל מרכז המחקר SETI של UC ברקלי והחוקר הראשי של Breakthrough Listen – הציג את הנתונים האחרונים שהושגובפרויקט.

“מאז פרסום הנתונים הראשונים של Breakthrough Listen בשנה שעברה, הכפלנו את כמות הנתונים שעומדת לרשות הציבור. זו התקווה שלנו שמערכות הנתונים הללו יחשפו משהו חדש ומעניין, אם זה חיים אינטליגנטים אחרים ביקום או אם תופעה אסטרונומית טבעית שטרם נחשפה.” אומר סימיון.
פרויקט Breakthrough Listen, שבסיסו ב-UC ברקלי, אוסף הררי נתונים מתצפיותיו של הטלסקופ גרין בנק במערב וירג’יניה וטלסקופ הרדיו פארקס באוסטרליה (משמאל). קרדיט: Breakthrough Listen

נכון להיום, Breakthrough Listen היא תוכנית ה-SETI (ר”ת באנגלית – חיפוש אחר חיים חוץ ארציים) הנרחבת והשאפתנית ביותר שנערכה אי פעם, שמטרתה למצוא עדויות לחיים תבוניים באמצעות חקר גלי רדיו קוסמיים. לאחר השלמתו, הוא יבחן כמיליון מהכוכבים הקרובים ביותר בשכונה הגלקטית ובמרכז הגלקסיה שלנו, כמו גם את 100 הגלקסיות הקרובות ביותר.
הסקר מסתמך על טלסקופ הרדיו פארקס בניו סאות’ ויילס, אוסטרליה, והטלסקופ האופטי בנק גרין במערב וירג’יניה, וכן את מצפה הכוכבים האוטומטי (APF) המוצב במצפה ליד סן חוזה, קליפורניה. מיקומם של טלסקופים אלה הופך אותם לאידיאליים לסריקה של כל דיסקת גלקסיית שביל החלב ואת האזור המקיף את החור השחור העל-מסיבי (SMBH) במרכז הגלקסיה שלנו – המכונה סגיטריוס A*.
במקרה זה, נתוני הסקר כללו את האותות בתדרים של 1 ל-12 גיגה הרץ בספקטרום הרדיו ממישור שביל החלב, האזור המרכזי של הגלקסיה שלנו, והשביט הבין-כוכבי 2I / בוריסוב .

סימיון הדגיש במיוחד קבוצת נתונים קטנה יותר שבחנה את עשרים הכוכבים הקרובים ביותר המיושרים עם מסלולו של כדור הארץ. עבור תרבויות מתקדמות שחיות באחת ממערכות הכוכבים האלה, כדור הארץ יכול להתגלות כאשר הוא עובר מול השמש שלנו יחסית אליהם.

שיטה זו לגילוי כוכבי לכת, המכונה Transit Photometry, היא הדרך היעילה ביותר לאשר את קיומם של כוכבי לכת סביב כוכבים אחרים והייתה השיטה בה השתמש טלסקופ החלל קפלר – וכיום משמשת את הלוויין TESS. זו הסיבה שתת-קבוצה זו קיבלה את השם, “סקר איזור מעבר כדור הארץ.”
סקר זה נערך באמצעות טלסקופ גרין-בנק. במסגרתו נסרקו 20 הכוכבים הללו בטווח תדרים של 4 עד 8 גיגה הרץ. הטלסקופ צפה בכל כוכב חמש דקות, עשה סבב בין חמישה כוכבים נוספים ואז חזר על אותו התהליך פעמיים נוספות. עם זאת, לאחר עיבוד שכלל מחיקת האותות שמקורן בהפרעות שנוצרו בכדור הארץ, נותרו ארבעה אותות, כך כולם יוחסו ללווינים חולפים במסלול.
בנוסף לפרסום נתונים שני זה, מצפה הכוכבים הלאומי לאסטרונומיה של הרדיו (NRAO) ומכון SETI הודיעו לאחרונה כי הם נכנסים לשותפות חדשה. בהתאם להסכם זה, שני הארגונים ישתפו פעולה כדי להוסיף יכולות SETI לטלסקופים רדיו המופעלים על ידי NRAO.

הפרויקט הראשון ישתתף במערך הגדול מאוד (VLA) של קרן המדע הלאומית המפורסמת של קרן ג’נסקי בניו מקסיקו, שם מכון SETI יתקין ממשק מגבה דיגיטלי עדכני המאפשר לאסטרונומים גישה חסרת תקדים לזרם הנתונים העשיר שהמערך מספק. שדרוג זה צפוי לאפשר סקרי SETI גורפים ומפורטים בהרבה מכל סקר שנערך על ידי ה- VLA בעבר.

עובד מתוך כתבה שהתפרסמה באתר יוניברס טודיי

1. בשביל מה להשקיע המון אנרגיה וכסף לחיפוש של חיים מחוץ לכדור הארץ?
    יש בכדור הארץ היום עדיין… מגוון מדהים של יצורים שאנחנו מתעללים בהם באופן שיטתי יום
    יום בתעשיית החלב הביצים והבשר ועוד. את השאר אנחנו מכחידים בשיטתיות (הרעלה, זיהום, צמצום שטח מחיה).
    מה נעשה אם נמצא חיים מחוץ לכדור הארץ?
    אלה האפשרויות לאחר היכרות לבבית קצרה:
    1. יצורים פחות חכמים – ננצל אותם ונתעלל בהם לטובתנו.
    2. יצורים בערך כמונו – במשך הזמן נילחם בהם לשליטה על שטחים, משאבים ואגו.
    3. יצורים חכמים מאיתנו – …הם ינצלו והתעללו בנו (כך כנראה פועל הטבע).

עוד פרטים על התעללות האנושות בבעלי החיים (אל תעשו כלום, רק אל תגידו לא ידענו):
    קצת עליי: