אנטארקטיקה מתחממת הרבה יותר מהר משסברו עד כה

מערב אנטארקטיקה, החלק שבולט מהיבשת, מתחמם במהירות גדולה יותר מזו שהחלק המזרחי, הגבוה, מתקרר

האיזורים הכהים הם אלו המתחממים והבהירים - המתקררים או שאינם משתנים

מדענים החוקרים את שינויי האקלים מאמינים מזה זמן רב כי בעוד מרבית כדור הארץ מתחמם בהדרגה, חלק גדול מאנטארקטיקה – כיסוי הקרח של אנטארקטיקה המזרחית – דווקא מתקרר. דיווחים קודמים הראו כי אנטארקטיקה המזרחית עברה התקררות מאז 1978 דבר שהביא את הפאנל העולמי לשינויי האקלים למסקנה שאנטארקטיקה היא היבשת היחידה בה נכשלנו ולא הצלחנו להביא הוכחות כי נפגעה מההתחממות.

ואולם מחקרים חדשים מראים כי במשך חמישים השנים האחרונות התחממה מרבית יבשת אנטאראקטיקה בקצב דומה לזה של שאר העולם. למעשה, ההתחממות באנטארקטיקה המערבית גדולה מההתקררות במזרחה, ומשמעות הדבר היא שהממוצע ביבשת מתחמם, אומר פרופ' אריק שטייג, מאוניברסיטת וושינגטון.

החוקרים השתמשו בנתונים שנאספו בתחנות קרקע בחצי האי האנטארקטי החל משנת 1957 – השנה הגיאופיסית הבינלאומית, אך מרבית הממצאים היו מחצי האי ומאיזורים שבקצה היבשת עצמה, ובנתוני רדיומטרים ברזולוציה גבוהה שמרכז החלל גודארד של נאס”א, שמוצבים על לווינים החל משנת 1981.

“אנטארקטיקה המערבית שונה מאוד מאנטארקטיקה המזרחית, וישנו מחסום פיסי ביניהם – שרשרת ההרים הטראנס-אנטארקטים, המפרידה ביניהם, אמר שטייג, החוקר הראשי במחקר שפורסם ב-22 בינואר בכתב העת נייצ'ר.

במשך שנים סברו המדענים כי באיזור קטן הידוע כחצי האי האנטארקטי מתחמם, אך שאר היבשת, לרבות אנטארקטיקה המערבית מתקררת. שטייג העיר כי תכסית הקרח של מערב אנטראקטיקה נמצא בגובה של כ-6,000 רגל מעל פני הים (כ-2,000 מטרים). בעוד כל היבשת היא למעשה מדבר, מערב אנטאארטיקה הוא מקום חם יחסית, והוא זוכה לסופות שלג הרבה יותר מאשר מזרח היבשת.

המחקר מצא כי ההתחממות באנטארקטיקה המערבית הגיע לעשירית מעלת צלזיוס לעשור בחמישים השנים האחרונות והיא יותר מאשר מפצה על ההתקררות באנטארקטיקה המזרחית.

אנטארקטיקה המערבית רגישה במיוחד לשינויי האקלים, משום שמרבית הקרח המכסה אותה נמצא מתחת לפני הים ומוקף במדפי קרח צפים. אם כל הקרח באנטארקטיקה המערבית ימס, יעלו פני הים ב-5-6 מטרים. כזכור בשנת 2005 התפרק קרחון גדול במערב אנטארטיקה.