סיקור מקיף

משרד החינוך מחזיר את האבולוציה לבתי הספר: “כדי שהתלמידים יבינו את נושא האקולוגיה יש חשיבות להבין את הבסיס המדעי לשוני בין המינים ולדמיון בין חלקם: האבולוציה”

כך אומרת בראיון לאתר הידען פרופ’ נאוה בן צבי יו”ר ועדת המקצועות המדעיים לחטיבות הביניים, שהוועדה שבראשותה קבעה כי יש ללמד את הנושא. לדבריה, כל הוועדות המקצועיות במשך עשרות שנים קבעו כי יש ללמד את תורת האבולוציה ויש להצר על כך שהוא נעלם ונותר רק לחסדם של המורים * עכשיו נותר לראות האם התוכנית גם תיושם בשטח

לימוד האבולוציה בבתי הספר. איור: shutterstock
לימוד האבולוציה בבתי הספר. איור: shutterstock

זה נראה אולי טריוויאלי, משום שהאבולוציה היא הבסיס לכל מדעי החיים, אך בעשרים השנים האחרונות, מבלי שהתקבלה כל החלטה רשמית בנושא, רק תלמידים מעטים במערכת החינוך הישראלית נחשפים למקור ההבדלים בין המינים, לסיבה מדוע חיידקים מפתחים עמידות לאנטיביוטיקה ולנסיון לברר מדוע מינים רבים נכחדים ואחרים משגשגים בתקופה של שינויי אקלים.

במשך עשרים שנה עברה גזירת ההעלמות הזו די בשקט, אך בעידן הרשתות החברתיות קשה מאוד להסתיר התמרמרות ציבורית, בפרט שמדובר בנושא שאין לגביו מחלוקת מדעית אלא התחושה היתה שנעשה מאמץ יתר להשתיק את החרדים שתבעו להסיר את הנושא מסדר היום (ועדיין תובעים, ראו ידיעה מהיום באתר כיכר השבת. לפני מספר חודשים הוקמה קבוצה פעילה בפייסבוק שראשיה דרשו להחזיר את האבולוציה לתוכנית הלימודים. בספטמבר 2013 דיווחנו על כך שמשרד החינוך מסר בתגובה לפניית אתר הידען: “נושא האבולוציה נלמד כחלק מלימודי ביולוגיה מורחב (יחידה ו-5). כמו כן, בוחנת המזכירות הפדגוגית בימים אלה הרחבת הנושא לשכבות גיל נוספות

כעת החליטה הוועדה המקצועית במשרד החינוך, המלווה את לימודי מקצוע המדעים בחטיבת הביניים, בראשותה של פרופ’ נאוה בן צבי מהאוניברסיטה העברית שעקרונות תורת האבולוציה יילמדו בכל חטיבות הביניים – בחינוך הממלכתי, הממלכתי דתי ובמגזר הערבי, במסגרת לימודי האקולוגיה – תחום העוסק בקשר בין המינים השונים של בעלי חיים וצמחים ובינם לבין הסביבה ותורת האבולוציה, לדברי אנשי הוועדה, מספקת את ההסבר המלא לשאלה מדוע שונים המינים זה מזה ומדוע מינים מסוימים דומים יותר למינים אחרים, בשל מוצאם המשותף.

“לפי התיאוריות המקובלות כיום מגוון המינים הקיים בעולמנו הינו תוצאה של תהליכים אבולוציוניים”, נכתב במסמך של משרד החינוך שהודלף לאתר הדתי-לאומי ‘כיפה’. “מגוון היצורים בטבע משקף את השוני בצורה, במבנה ובאורח החיים. לפי התיאוריות המקובלות היום מגוון המינים הקיים בעולמנו הינו תוצאה של תהליכים אבולוציוניים, קיימת התאמה בין יצורים לסביבתם וקיימים יחסי גומלים בין יצורים ובינם לבין סביבתם”.

במשך השנים הועלה הנושא מספר פעמים בידי אזרחים שהתפלאו ושאלו את מנהלי בתי הספר, התשובות בדרך כלל היו מתחמקות, אך נודע שגם חלק מהמורים הודו שמדובר בהנחיה שנועדה להצניע את הנושא הטעון, כדי לא להרגיז את הדתיים. כך לדוגמה העלתה בשנת 2012 ח”כ דאז עינת וילף שאילתה לשר החינוך באותם הימים, גדעון סער מדוע רק 515 תלמידים נבחנו בבגרות על אבולוציה.

יתכן שיש לעובדת ההעלמות של האבולוציה קשר לכניעה של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין לאנשי ש”ס ופיטורי שולמית אלוני ממשרד החינוך (ראו ידיעה בנושא שפרסמנו עם היוודע דבר מותה של אלוני)

פרופ’ בן צבי: “הוועדה עוסקת בשלושה מרכיבים של תוכנית הלימודים: בתכנים – מה ילמדו; במתודיקה – כלומר איך ילמדו; ובהכשרת המורים. זו כאמור וועדה קבועה המלווה את לימודי המדעים בחטיבת הביניים ולא וועדה שהוקמה לצורך בירור נושא לימוד האבולוציה. ”
“בוועדה חברים אנשי מדע, אנשי חינוך מדעי, מורים מהשטח, מפתחי תוכניות לימודים ועוד. חלק מהחברים דתיים, חלקם חילונים, חלקם אפילו ערבים, הוועדה מייצגת את כל המגזרים במדינה.”

כיצד יילמד הנושא?

“לא נכנסנו לויכוח על אבולוציה. בכיתות חטיבות הביניים אנחנו עוסקים בתיאוריות שלאחר התוצאות. ברגע שהחלטנו ללמד נושא כמו אקולוגיה שמדבר על המון מינים ואינטראקציות ביניהם ברור היה שלא מדברים רק על המולקולות הדומות ומבנה התא הדומה אלא גם על ההתנהלות המורפולוגית.”

“לאחר קבלת ההחלטה ללמד אקולוגיה, בדקנו את התוכניות הקודמות ושמחנו לראות שהאבולוציה מוזכרת כבר בשנות השמונים בתוכניות שעסקו בילדים עם נטיות מדעיות חזקות, ושוב בתוכנית מחר 98′ התוכנית החשובה של פרופ חיים הררי, ולנו היה ברור שאנחנו צריכים לכלול בתוך לימודי האקולוגיה את התיאוריה האבולוציונית. היה לנו גם ברור שלא נעשה הפרדה בין המגזר הממלכתי, הממלכתי דתי והמגזר הערבי.”

עוד הוסיפה פרופ’ בן צבי: “לא נכניס לתוכנית הלימודים פרק שקוראים לו אבולוציה או עוגן שנקרא אבולוציה. האבולוציה משמשת כה סבר לעובדה שיש המון מינים שהם שונים וחלקם דומים. אם הילד מדבר על הדמיון בין הקוף והאדם, הרי ברור שהדבר נובע מכך ששניהם נגזרו מאותו מקור. היו ביננו דיונים ועלו שאלות אך חברי הוועדה – הן אנשי המדע והן המורים הבינו שחשוב להציף את זה ולא להחביא את הסוגיה מאחורי הדף האחרון. לי חשוב לראות איך ייראו חומרי הלימוד, איך יראה הספר, איך יראו השאלות בבחינה, איך יראה הוידאו, והחומר המתוכנת, הצ’טים והבלוגים. כמו בכל העולם המערבי אנחנו צריכים להכליל את הדבר הזה בתוכנית הלימודים.”

איך נעלמה האבולוציה?

פרופ’ בן צבי: “אינני יודעת להגיד לך איך זה נעלם. חבל שהטיפול באבולוציה נעלם מתוכנית הלימודים. אני מניחה שהמורים דיברו על כך – בפרט בכיתות המורים המלמדים מדעים בחטיבות הביניים הם מורים לביולוגיה, אולי פחות עסקו בכך אלו שהם בהכשרתם מורים לפיסיקה שלא נחשפו לנושא. ייתכן שהסיבה להעלמות היא שאנחנו כמורים נמנעים מלקבל החלטות בכל מיני נושאים. אנחנו רוצים לדעת ששתיים ועוד שתיים זה ארבע, שמבנה החומר הוא כזה ולא אחר, ויכול להיות שלמורים יש קושי, בלי קשר אם הם דתיים או לא, לעסוק בנושא.”

הידען: אמנם מדובר בשיפור למצב הקיים שהוא התעלמות מוחלטת מהאבולוציה אבל אולי היה רצוי להתחיל עם זה בגיל יותר צעיר?

פרופ’ בן צבי: “ייתכן שבגלל שלא בוחרים ביחידה בבגרות העוסקת באבולוציה הועלה הצורך ללמד זאת את כל התלמידים כבר חטיבת הביניים כדי שהם יבינו את העקרונות. באשר לשאלה למה בכיתה ט’ ולא קודם? כאשר מעלים את הסוגיה בפני ילדים קטנים הם שואלים שאלות כגון ‘האם סבא שלי היה קוף?’. גם בנושאים של החומר הדומם, ילדים בבית הספר היסודי לומדים על סוגים של אנרגיה וסוגים של חומר אבל בוודאי לא נכנסים לתיאוריות של ההסבר למה אנרגיה נשמרת או איך בנוי החומר במצבים השונים של הצבירה. הם לומדים את התופעות וגם לפי כל התיאוריות הפסיכולוגיות של הקונסטרוקיביזם אנחנו יודעים שככל שהילד פחות צעיר יש לו פחות פיגומים להבין את הדברים. בחטיבת הביניים הם בגיל שבו הם מסוגלים לחשיבה מופשטת יותר ורוב התלמידים יכולים להתלבט עם הסברים לא פשוטים.”
ובכל זאת, את הבריאה מלמדים מכיתה א’?
פרופ’ בן צבי: “אלו עולמות שבשניהם אנשים יכולים לעמוד עם שתי רגליים. הסיפור של התורה הוא. זה כמו שבלול, מתחיל עם לימוד התורה, מדלגים על פרקים קשים וחוזרים אליהם מאוחר יותר ובכיתות גבוהות יותר עוסקים בפירושים. אבל בכיתה א’ גם לומדים על החושים ועל העולם הסובב אותנו, ובסוף זה מגיע למקומות עם הסברים יותר תיאורטיים.”

אתר הידען גאה באלפי הכתבות שחשפו מחקרים מדעיים בתחום האבולוציה.

עוד בנושא לימוד האבולוציה באתר הידען:

וכמובן אינספור דיווחים על המאבקים בארה”ב בסוגית לימוד האבולוציה ודרישת גורמים דתיים לזמן שווה ללימודי ‘תורת הבריאה’ או בצורתה המתוחכמת יותר ‘התכנון התבוני’ במקום בלעדיות לאבולוציה.

23 תגובות

  1. רפאל
    חג שמח!

    אבל, אבל …. אז אתה טוען שהאבולוציה לא טוענת שלנו ולשימפנזה יש אב משותף מלפני 6 מיליון שנה? אם אתה חושב ככה, אתה טועה.

  2. טוב, אני לא אותו רפאל שהגיב מקודם.

    אבי,

    לפני שאתה לועג למי שאיית באופן שגוי מילה אחת וזאת בכדי להמנע מלהתיחס ענינית לעצם תגובתו – יש לי עצה אליך – טול קורה מבין עיניך! האתר שלך מלא בשגיאות כתיב ותחביר ואתה גם מקבל על זה הרבה הערות מהגולשים. אני אישית לא שם לב לזה, אותי מענין תוכן המאמר או התגובה.

    ניסים,

    לגבי השאלה ששאלת את שלום – התשובה שלי היא – לא!!!
    ועדיין אני חושב שאין סתירה, אבל אין לי כח וחשק להכנס איתך להאבקות מילולית אינסופית וחסרת תכלית.

    חג מתן תורה שמח לכל הגולשים!
    נעשה ונשמע!

  3. שלום
    לפי האבולוציה – האדם והשימפנזה התפתחו מאותה חיה קדומה, שחיה לפני כ-6 מיליון שנה.

    זה מקובל עלייך?

  4. מתי כבר יבינו שאין שום קשר/סתירה בין בריאה לבין אבולוציה

  5. ברמה הפרסונלית,לא היה צורך בהשפלתו של זוכה נובל.דן שכטמן היה יכל להיות נשיא ברמתו של ויצמן.ומר ריבלין היה נשיא מצוין בלי קשר.

  6. גארבנבולי
    תראה – התגובה שלי היית תגובה לזה שפסלת חברי כנסת באופן גורף מלהיות נשיא.
    התפקיד הוא לא רק ייצוג של ישראל. ציינתי עוד תפקידים של הנשיא, ויש עוד. היה לנו כבר נשיא שלא הבין בפוליטיקה….

  7. לניסים,אופי התפקיד הוא יצוג של ישראל.ואכן פוליטיקאי הוא ראוי ,במידה והוא לא חותם לעצמו,לא מערב שיקולים פוליטים ,ולא זוכה לתמיכה ישירה של ראש המדינה.ישנו ניגוד ענינים מובנה בתהליך.חבל לגרור את זה לרמה הפרסונלית.

  8. גארבנבולי
    מצד שני – דווקא נבחר מועמד המתאים ביותר. עם כל הכבוד לשכטמן, לא נראה לי נכון לעבור ישירות מאקדמיה לנשיא של מדינה עם כל כך הרבה בעיות. באמת נראה לך שפרופסור למדעים יכול להתמודד עם המורכבות של חנינה למשל? אתה לא חושב שצריך להבין בחקיקה ובשלטון קודם? הוא ידע לנהל כמו שצריך את הרכבת הממשלה?

    בבקשה, אל תהפוך את התפקיד לבדיחה.

  9. מערכת חינוך מודרנית,חיונית כדי לשמור על דמוקרטיה.כי חברי הכנסת בוחרים את עצמם לנשיאות.וזו רק דוגמה קטנה לדמוקרטיה השברירית שלנו.ולכן יש להגיש ב”גצ כדי למנוע מח”כ להתמודד לנשיאות.

  10. רפאל
    אם אלוהים אכן ברא אותך כמתבקש מדבריך , היצירה שנקראת רפאל אינה כליל השלימות. אין בך את הניצוץ האלוהי. צריך להחזיר אותך למפעל הייצור ולעשות לך באופן דחוף טיפול 10,000.אני מקווה שזה יעזור..

  11. רפאל, לציית כותבים בת’, גם דקדוק לא מלמדים אתכם בישיבה.
    ולשאלתך, בניגוד לאמונות, במדע העובדות מדברות. העובדות הן כל כך חזקות בכיוון של האבולוציה שפשוט צריך להיות עיוור כדי לא לראות אותן.

  12. רפאל
    מתי תבוא עם גישה משלך. כמה זמן אתה רוצה להישאר מתוכנת על פי מה שטחנו לך בראש בפוניביז’. מתי אתה, חבריך והרבנים שלך תתחילו להבין שהתנ”ך אינו ספר במדעים. התנ”ך הוא אמנם יצירת מופת, אך בנשימה אחת צריך לדעת מה הוא לא. האם אי פעם קראת ספר או מאמר במדעים למשל פיזיקה. תאמין לי שיש מספיק ספרים בנושא שכתובים בשפה שגם מי שלא יודע מתמטיקה גבוהה יבין. צא והשכל. זה לא חוכמה להציג בצורה מתלהמת בורות. אני במקומך הייתי קובר את הראש באדמה מבושה.

  13. רפאל
    מי נתן לך בעלות על האמת? מי שמך לקבוע שבאמת יש אלוהים? אתה מאמין באלוהים? אחלה. אבל אל תקבע עובדתית שהוא ברא את העולם. אתה לא יודע את זה.
    אתה יודע מה, רפאל – אני לא בטוח שאתה בכלל מבין מה זה “לדעת”. אתה יכול להסביר לי בבקשה?

  14. אבי בליזובסקי, מענין, זה בדיוק מה שאני חושב על אנשים כמוך, שמנסם לכפות את האמונות שלהם על אחרים (מי שלא מצייט נקרא בור, חשוך, פרימיטיבי) וגם מחביאים את האמת (שהשם ברא את העולם והוא נתן לנו את התורה) מדור שלם. אולי תסביר לי במה אתה יותר טוב מהדתיים?

  15. נשמע שהעורך האתר מאוד מחבב דתיים – חבל שהוא מכניס בכוח ניואנסינים של שנאתו.

  16. אני מאד ממליץ על רב מכר בשם “הגן האנוכי”
    הוא מתעסק בגנים ואיך הם באים ליידי ביטוי .

  17. תפסיקו להיות תמימים ולחשוב שהכל קשור לדת.
    השלטון קובע מה ילמד ומה לא, וכל זה כפי ראות עיניו לגבי מה יועיל לשלטון לגדל חמורי עבודה במערכת האילוף.

  18. ה ל ל ו י ה !
    עכשיו יש סיכוי שיגדלו תלמידים חושבים
    (להבדיל מ תלמידים דיגיטליים),
    יש סיכוי שאפילו ״מאמינים״ יניחו להבלי הדת
    וילמדו מאיין הגיעו…
    יש סיכוי שפחות בורים יציפו את סביבתנו,
    יש סיכוי לחינוך,
    ה ל ל ו י ה !

  19. “לא נכניס לתוכנית הלימודים פרק שקוראים לו אבולוציה או עוגן שנקרא אבולוציה”

    אפשר לקבל הסבר ?

  20. אכן חובה ללמוד, שיש היום המון מידע שנצבר במשך שנים רבות של מחקר , שהפריך את תתאוריה שהיתה לפני זה , ונוצרו תאוריאות חדשות ואף אחת לא יכולה להסביר את כל הנתונים .
    יש שיקראו לזה התקדמות המדע, ויש כאלה שיגידו שתאוריית אבולוציה או תאוריות אבולוציה ,שמחנה משותף ביניהם זה חוסר להכיר בעובדה שהעולם הזה נברא – כולם לא נכונים. זה מה שאדם מודרני ומתקדם חייב לדעת.
    שאלה אם זה מה שילמדו אותו בבית ספר?

  21. כשקוראים תגובות ב-ynet לגבי האבולוציה, בהן כל השגיאות האפשריות וכל המשפטים המעידים על הבורות התהומית של הישראלי הממוצע (“אז איפה החוליה החסרה?”, “אם יש אבולוציה, למה עוד יש קופים?” וכו’) מבינים עד כמה חשובים לימודי האבולוציה, לא רק לילדים ונוער אלא גם למבוגרים. הכי עצוב זה שכל כך הרבה בורים פורשים את הבורות שלהם בגאווה, במקום לנסות ללמוד באתרי מדע, בוויקיפדיה, בספרי מדע פופולרי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.