שולמית אלוני שילמה את מחיר האמת המדעית – מדינה רדופת שדים מ"ד

עם פטירתה של השרה לשעבר שולמית אלוני: הרציונליזם בכלל ולימוד האבולוציה בפרט ספגו מכה קשה בשל הסכסוך המתוקשר בין מי שהיתה בזמנו שרת החינוך שולמית אלוני לבין החרדים, בו נקטו ראש הממשלה דאז וגם יורשה של אלוני בראשות מרצ יוסי שריד כניעה לחרדים, שאותה אנו משלמים עד היום. כך עולה מסרטה של ענת סרגוסטי "האזרחית אלוני"

שולמית אלוני ז"ל מתבטאת בצורך ללמוד אבולוציה. תמונת מסך מתוך סרטה של ענת סרגוסטי "האזרחית אלוני".

אם רוצים לדעת למה עד היום תורת האבולוציה היא הסוד השמור ביותר במערכת החינוך הישראלי צריך ללכת אחורנית לשנת 1993. ממשלת רבין, שהתבססה על קואליציה משונה מאוד: מפלגת העבודה עם 44 מנדטים, מרצ עם 12 וש"ס עם 6 מנדטים. בראש מרצ עמדה אז שולמית אלוני, שכיהנה כשרת החינוך, ואולם כמו תמיד במדינת ישראל, מספר המנדטים לא קובע, והמפלגה הקטנה ביותר בקואליציה הכתיבה את הטון ותקעה גם בתקופת ממשלת 'שמאל' את שורשיה של מדינת ההלכה.

אחת מאבני הפינה של הכפייה הדתית היא שאת האבולוציה, הבסיס של מדעי החיים לומדים רק 500 תלמידים שבמקרה לומדים 5 יחידות ביולוגיה ובתוכם נקודת בחירה על האבולוציה. במילים אחרות, לא רק תלמידים בעלי רגישות דתית נמנעים מללמוד את הנושא אלא גם החילונים שבכל זאת מהווים עדיין 35% מאוכלוסיית תלמידי בתי הספר . זה כמו שמי שילמד חמש יחידות אנגלית ילמד כנקודת בחירה, את יסודות הדקדוק האנגלי או אולי שרק מי שמתעמק באזרחות יוכל כבחירה ללמוד על מגילת העצמאות.

בכל עימות שנבע בשל דברים שאמרה שולמית אלוני, שהרגיזו את החרדים, רבין ביקש ממנה וממפלגתה להתפשר. העימות הגיע לשיא כאשר אלוני ביקשה לממש את זכותה כשרת החינוך להשפיע על תוכנית הלימודים וללמד את האבולוציה, עבור החרדים זה היה יהרג ובל יעבור, ולמרבה הפלא, גם רבין וגם חבריה למפלגת מרצ ובראשם יוסי שריד, השלטון היה מעל לכל והם היו מוכנים לשלם עבורו כל מחיר, כולל העלמת האבולוציה.

בסרטה של ענת סרגוסטי "האזרחית אלוני" מובא הסיפור החל מהדקה 0:49:40 בה מצוטטת אלוני כאומרת: ""אצלנו מכניסים לראש שהעולם נברא בשישה ימים" ומיד אחר כך מופיע ראש הממשלה דאז יצחק רבין שאמר: "כל הבעיה המרכזית שלי היא לשמור את הקואליציה שהיתה היא איך לעמוד מול טענות ש"ס נגד שולה."

www.youtube.com/watch?v=9uWnHuVhUUE

יוסי שריד: "יש מעבר הוא כמו מעבר יבוק, זה מעבר צר מאוד בין אופוזיציה לבין קואליציה, ממשלה. היה נדמה שקרתה כאן לפניה, לפנינו, הזדמנות גדולה ואיכשהו קצת מחמיצים אותה כי לא בדיוק מתרכזים בעיקר, אלא בכל מיני סקנדלים יומיים שהם לא בליבת העניין."

שולמית אלוני: "חובה היה להגיד את זה, אבל חובה היה על החברים וחובה היה על ראש הממשלה, וחובה היה על מפלגת העבודה וחובה היה על רוב אנשי הליכוד להגיד כן, אנחנו רוצים שילמדו אבולוציה ולא לקבל מיד רגליים קרות כשהרב שך לא רוצה אבולוציה ".
"אם להם מותר כל הזמן לנפנף בצורך ללמד את התפילות מותר לנו לנפנף בזה שאנחנו רוצים מדע.

ענת סרגוסטי: "אולי פוליטית לא הייה נכון לנהוג כך?"

אלוני: "אז אני לא פוליטיקאית".

הסוף ידוע, אלוני הודחה ממשרד החינוך ואת מקומה החליף אמנון רובינשטיין. יוסי שריד שהתמנה מאוחר יותר לשר חינוך בממשלת ברק ב-1999 מימש את הדרישה שהציב לעצמו לפשרנות פוליטית והעביר כספים לעמותת "ערכים" המחזירה בתשובה. לצערי בנושא הזה טעה שריד ובגדול האבולוציה היא ליבת העניין אם אנחנו רוצים לקיים פה מדינה מודרנית עם חברות ביוטכנולוגיה פורצות דרך.

גם אם נושאים אחרים בענייני דת ומדינה מובלים על ידי ח"כים ממרצ, נושא לימוד האבולוציה איכשהו נעלם מסדר היום הפוליטי מאז עזבה את הכנסת ח"כ עינת וילף ממפלגת העצמאות של אהוד ברק והושאר לידיהם של עמותות ואנשי אקדמיה.
בתשובה לשאילתה של ח"כ ד"ר עינת וילף בשנת 2012
בה חשפה כי רק 515 תלמידים נבחנו שנה קודם לכן ביחידת האבולוציה בבחינת הבגרות בביולוגיה, הסביר משרד החינוך כי הסיבה לאי-הכנסת נושא האבולוציה ללימודי החובה היא "רגישות הנושא אצל קבוצה מסוימת", וזאת בשעה שהתפיסה הדתית בנושא הוכנסה זה מכבר ללימודי החובה, ללא כל שיקולי "רגישות", כאילו זו נחלתם של קבוצות דתיות בלבד."
כזכור בעקבות פנייתה של עמותת חופש לפני חודשים אחדים למשרד החינוך להחזיר את
האבולוציה לתוכנית הלימודים קיבלתי ממשרד החינוך את התגובה הבאה: "נושא האבולוציה נלמד כחלק מלימודי ביולוגיה מורחב (יחידה ו-5). כמו כן, בוחנת המזכירות הפדגוגית בימים אלה הרחבת הנושא לשכבות גיל נוספות". נראה מה יקרה קודם – המשיח יבוא, או שהמדע החשוב ביותר יילמד.

המאמרים בסדרת "מדינה רדופת שדים" הם מאמרי דעה.

1. אחד אחר
    זה מדע שכל אחד יכול להבין. זה מדע שמראה מאיפה באנו. זה מדע שמראה שאנחנו לא חסינים ואנחנו צריכים לשמור על עצמינו. זה מדע שהוא הבסיס לרפואה, בסיס לפסיכולוגיה ובסיס לסוציולוגיה. וזה מדע שמראה שאין צורך בבורא כדי להסביר את החיים.
    וזה מדע שכל מי שאינו מעוניין בלימודו …. יש לו סיבה לכך……

2. …"שהמדע החשוב ביותר "….
    למה דווקא מדע האבולוציה הוא ה"מדע החשוב ביותר".
    מה בדיוק עושה אותו חשוב.
    מדינת ישראל היא מקום ראשון של מחקר ופיתוח מהתמ"ג- גם בלי לימודי אבולוציה,
    אז אולי זה לא "המדע החשוב ביותר" .

3. אריק, גם אתה אחד מ18 האנשים המוערכים כאינטיליגנטיים ביותר על פני כדור הארץ. אתה פשוט לא יודע את זה כי אין לך מספיק כסף כדי להפיץ את הידיעה הזאת.
    אבל לפחות אני יודע זאת.

4. בנימין נתנה ומוערך כאחד משמונה עשרה האנשים האינטליגנטים ביותר על פני כדור ארץ כיום בעל ניקוד של כמאה שמונים. כשיש איי קחו של נקודה אז גם מאמץ קל בגוגל ע״מ לאמת את העובדות ומאשימה בלתיאפשרית.

5. מי זה הניסים הזה שמשתרבב לכל דיון? מעתיק תגובות מפורומים בחו'ל ומתרגם אותם דרך גוגל ומדביק כאן בתגובות.
    הפעם הוא סתם מחרטט מהרהורי ליבו אבל אולי כדאי שמישהו יעצור אותו. אולי תשדכו לו מישהי ומרגע שידע מגע אישה אולי יוריד הילוך.

גם לראשי ארגוני פשע יש IQ גבוה.
    בשביל לתחמן את כל אזרחי המדינה צריך להיות חכם מכל אזרחי המדינה.

"להזכירך ביבי אמר וחזר ואמר שהורדת מיסים תביא תועיל למשק ובפועל הוא עושה ההיפך." –
    הורדה במיסים תועיל לאזרח הפשוט קודם-כל.
    וכולם אומרים שהם יורידו מיסים, גם הפינים בפינלנד.
    זה חלק מהאסטרטגיה הפוליטית שתגרום למועמד להיבחר בבחירות.
    בפועל כדי שהכלכלה תצמח חייבים להעלות מחירים. (כמובן שצריך במקביל גם להעלות את השכר הממוצע במשק – אבל יותר קל ומשתלם לממשלה זה לעלות את המחירים).