חוקרים הצליחו לפתח פלטפורמה לטיפול אימונותרפי שעשוי להתאים לסוגים רבים של סרטן

הפלטפורמה מתבססת על שילוב תאי T ייחודיים עם הנדסה גנטית * המאמר פורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Clinical Investigation

צוות החוקרים. מימין לשמאל: פלג ריידר, דיאנה רסולוניריאנה וד"ר ירון כרמי צילום: באדיבות אוניברסיטת תל אביב.

חוקרים במחלקה לפתולוגיה של הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב, בהובלת ד"ר ירון כרמי, ד"ר פלג ריידר והדוקטורנטית דיאנה רסולוניריאנה, חשפו אוכלוסייה נדירה של תאים במערכת החיסון של חולי סרטן, שיכולים להוות פלטפורמה לפיתוח טיפול חדשני לסוגים שונים של סרטן.

התאים הייחודיים שהתגלו הינם תאי T של מערכת החיסון המצויים בתוך הגידול הסרטני עצמו, ומצוידים בקולטנים שאינם אופייניים בדרך כלל לתאי T. קולטנים אלה מאפשרים לתאי ה-T המיוחדים להתחבר לנוגדנים שנקשרים לגידול – וכך לזהות את תאי הסרטן ולחסלם. בהמשך הצליחו החוקרים לחקות את המנגנון שגילו באמצעות הנדסה גנטית, ולייצר במעבדה אוכלוסייה של תאי T בעלי אותן תכונות נדירות. עכברים במודל למלנומה שטופלו באמצעות תאי ה-T המהונדסים הראו נסיגה משמעותית מאוד בגידול, והחוקרים סבורים שהשיטה עשויה להתאים בעתיד גם לטיפול בסוגים אחרים של סרטן.

במחקר השתתפו פרופ' רונן ברנר מהמרכז הרפואי וולפסון ופרופ' חיים גוטמן מבית החולים בילינסון. המאמר פורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Clinical Investigation

"אנחנו עוסקים באימונותרפיה, שיטה טיפולית המבוססת על הפעלת מערכת החיסון של החולה עצמו כדי להילחם בסרטן," מסביר ד"ר כרמי. "בשל הצלחתה להסיג גידולים סרטנים בעלי עמידות לכימותרפיה וקרינה, מעוררת שיטה זו תקוות רבות. אלא שעד כה נרשמה הצלחה חלקית במספר מוגבל של גידולים סרטניים, ומרבית החולים אינם מגיבים לטיפול .

לדבריו, למערכת החיסון יש שתי דרכים שונות לזהות תאים סרטניים ולתקוף אותם. האחת – באמצעות תאים המכונים תאי T שהם בעלי יכולת הרג גבוהה, אך נקשרים באופן חלש לתא הסרטני; והשנייה – באמצעות נוגדנים שנקשרים באופן חזק למוטציות על גבי התא הסרטני, אך מצד שני אינם מביאים להרג יעיל. במסגרת המחקר גילו החוקרים סוג נדיר של תאים שבהן מתקיימות שתי התכונות גם יחד.

״גילינו, שבניגוד לתאי T רגילים (שאינם מסוגלים להיקשר לנוגדנים), תאי ה-T שמצאנו מצוידים בקולטנים המאפשרים להם להיקשר ישירות לנוגדנים, ולחסל תאים סרטניים באופן ישיר," מסביר ד"ר ריידר. "בכך הם מבצעים 'קיצור דרך' משמעותי, שעוקף את ההליך הטבעי המורכב של מערכת החיסון. לפי הממצאים שלנו מדובר באוכלוסייה נדירה של תאים – אחוז קטן מתאי הT שנמצאים בתוך הגידול הסרטני". החוקרים איתרו תאי T נדירים שכאלה בגידולים של עכברים עם מלנומה וסרטן שד, וכן בדוגמאות קליניות של גידולים שהוסרו בניתוחים מחולי סרטן.

לכן, בשלב הבא נעזרו החוקרים בטכנולוגיה של הנדסה גנטית כדי לחקות את המנגנון שנחשף – במטרה לייצר מספר רב של תאי T הדומים לאותם תאים נדירים, ובכך להפוך את התגלית לטכניקה טיפולית שימושית. הטיפול החדש, שכלל תאי T מהונדסים שנקשרים ישירות לנוגדנים, בשילוב עם נוגדנים שנקשרים לתאי הסרטן, נוסה על עכברים עם מלנומה והצליח לגרום להרס של תאי הסרטן ולעצירת הגידול.

"המחקר שלנו משלב את שתי הזרועות של מערכת החיסון: יכולת ההרג של תאי ה-T והחיבור החזק לגידול באמצעות נוגדן," מסכם ד"ר כרמי. "בכך יצרנו פלטפורמה אימונותרפית חדשה לטיפול עתידי בסוגים רבים של סרטן. במסגרת השיטה ניתן יהיה לקחת תאי T מהחולה עצמו, להנדס אותם כך שיוכלו להיקשר לנוגדנים, ולהשיבם לחולה ביחד עם נוגדנים ספציפיים המתאימים למחלתו (שרובם מיוצרים כבר היום בתעשייה, כמוצרי מדף מאושרים ובטוחים לשימוש). בדרך זו צפויים התאים המהונדסים שפיתחנו לאפשר טיפול חדשני ונגיש בגידולים ממאירים מסוגים שונים״.

1. אלו גילוים מרשימים נקווה שזה יתרום במהירות האפשרית להצלת חיים,
    באופן מצער למרות התקדמות הרפואה בתמונה הכוללת יש תחושה שלוקח עידנים להשלמת מחזור תרופה מרמת האמבה עד לאדם, כאשר בחלק מהמקרים מאחורי הרופא ה"מומחה" (האם מומחה אמור להיות אחד שמבין ויודע איך לפתור בעיה) אין גיסות אין כלים אין כלום כל מה שהוא יכול לומר לכם שהוא מקווה שיהיה בסדר שהוא עשה כל מה שהוא יכול' הוא השתמש כבר בכל הארסנל הכלים שיש ברשותו, השאלה היא האם היה אפשר להאיץ את פיתוח התרופות או שזה קשור לכלל ההתקדמות וההשכלה האנושית לא רק ישירות בתחומי הרפואה למשל התפתחות יכולות מחשוב מתקדמות כימיה ביולוגיה פיזיקה וכו…אולי זה קשור יותר להתנהלות בירוקרטית איטית – חוסר בכסף?, עד אז אנו כנראה עטופים בתפאורה המודרנית שנותנת תחושה מזויפת שעברנו כבר מזמן את שלבי מחלות ימי הביניים עד שהרכבת הזאת מתנגשת בך כמעט בכל אחד מאיתנו, כאשר בפועל רבים מאיתנו כולל בני משפחתינו האהובים חברינו הקרובים נפגעים ואפילו נעלמים הרבה לפני סיום מחזור החיים הטבעי ומשאירים אחריהם שובל של הרבה כאב ועצב.