רובוט שבונה העתקים של עצמו

חוקרים אמריקנים הצליחו לבנות רובוט פשוט שיכול לבנות העתקים של עצמו מחלקי חילוף.

רובוט המרכיב את עצמו

חוקרים אמריקנים הצליחו לבנות רובוט פשוט שיכול לבנות העתקים של עצמו מחלקי חילוף.

במאמר שפורסם בכתב העת נייצ'ר כותבים יוצרי הרובוט כי הניסוי הראה כי יכולת הרביה אינה ייחודית לביולוגיה.

בטווח הארוך מתכננים המדענים לתכנן רובוט שיכיל מאות או אף אלפי רכיבים בסיסיים זהים. הדבר יאפשר לרובוטים לתקן את עצמם אם אחד הרכיבים מתקלקל וכן לתכנן עצמם מחדש לביצוע טוב יותר של המשימה שנדרשו לבצע או אף לייצר עוזרים נוספים.

עד כה, הרובוט, אם ניתן לקרוא לו כך, מכיל רק 3-4 קוביות ניידות. כל יחידה נושאת קוד מחשב קטן הנושא את התבנית לבניית רובוט, וכן מגעים חשמליים שמאפשרים לו לתקשר עם שכניו ולנהל את תהליך ההתחברות שלהם.

באמצעות פניה ותזוזה, הקוביות יכולות לאסוף יחידות חדשות, להחליט לאן הן שייכות ולשרשר אותן זו לצד זו כדי ליצור מכשיר חדש. בתוך קצת למעלה מדקה, רובוט פשוט בן שלוש קוביות בייצר העתק שלו.

ההעתק יכול לייצר אף הוא העתקים נוספים. כרגע זו רק הדגמת צעצוע של רעיון, אך החוקר הוד ליפסון (Lipson) מאוניברסיטת קורנל באיתקה, ניו יורק, מתכנן עתיד מזהיר למכונות הנבונות המודולריות.

“יישומי חלל עולים בראשנו. אם אתה שולח רובוט לאחד מירחי צדק והרובוט מתקלקל, המסימה מסתיימת” אומר ליפסון. “לפיכך אתה צריך מערכת רובוטית בעלת יכולת הסתגלות ויכולת לתקן את עצמה מרחוק. זו כאמור אפשרות ליישום מבטיח אחד.” יישומים נוספים יכולים להיות במעמקי מכרות או במתקנים גרעיניים. החוקרים השתמשו בעבר בהיבטים של האבולוציה כדי לסייע להם בתכנון רובוטים. שילוב היבטים אלה ביחד עם הביולוגיה של התיקון העצמי ויכולת השכפול יכולה לגרום לשינויים ענקיים בשדה הרובוטיקה.