שימוש-יתר בדשנים אורגניים בחקלאות עלול להרעיל את הקרקע

קומפוסט. צילום אן נורמן, (Creative Commons)

מינונים מופרזים של חומרים אורגניים בשדות חקלאיים עלולים להיות מסוכנים לצמחים, לבע”ח ולמיקרואורגניזמים החיים בהם. זהו הממצא של מחקר שנערך באוניברסיטת ברצלונה ואשר הראה כי השימוש ברמות מתאימות של דשנים יוכל למנוע את תוצאת ההרעלה של החיים בקרקע.

למרות שכמויות מבוקרות של חומרים אורגניים, ביצות-שופכין ופסולת בע”ח הינן בחירה טובה של סוגי דשנים לקרקע, החומרים עלולים לגרום להשפעה מזיקה על החי בו באם הכמויות שלהם מופרזות. במטרה למנוע את ההשפעות הרעילות האלה על הקרקע, צוות חוקרים ממרכז המחקר CREAF שבאוניברסיטת ברצלונה (UAB) ערך מבחן לשם קביעת המינונים הבטוחים המרביים לדשנים אורגניים.

“מבחן זה מבוסס על ניסויים ביולוגיים שנערכו במעבדה תוך שימוש באורגניזמים מייצגים הקיימים בקרקעות חקלאיות ואשר יש צורך להגן עליהם: צמחים, תולעים, ומיקרואורגניזמים אחרים,” אומר הכותב הראשי של המחקר Xavier Domene.

המחקר, שפורסם בכתב-העת המדעי Environmental Pollution, מראה כי רמת היציבות הנמוכה של החומרים המשמשים כדשנים הינה אחת מהסיבות העיקריות להשפעות המזיקות לצמחים ולבע”ח. “הפירוק המהיר של הדשנים בקרקע מייצר חומרים כימיים כגון אמוניה, המהווה את המקור הראשי להשפעות הרעילות הנצפות בקרקע,” אומר החוקר. קבוצת המחקר קבעה “מינון בטוח” לכל אחד משבעת החומרים שנבחנו.

החוקרים מאמינים כי שימוש בחומרים אלו בקרקעות חקלאיות במינונים הנמוכים מרמת הסף שנקבעה עבורם יוכל להגן על תשעים וחמישה אחוזים מהזנים הקיימים בקרקעות מסוג זה. המחקר מוסיף ומסביר כי בעזרת השוואת המינון הבטוח למינון שנעשה בו שימוש עד כה ניתן להעריך את ההשפעה הפוטנציאלית על החיים בקרקע.

האיחוד האירופאי מייצר כיום טווח רחב של חומרים אורגניים תוך שימוש במגוון של טכנולוגיות טיפול הממזערות את הנפח שלהם ומאפשרות טיפול קל יותר שלהם. לדברי החוקרים, “תקנים לרעילות הסביבה צריכים להיכלל גם הם בחקיקה בכדי למנוע את ההשפעה של חומרים אורגניים מזיקים אלו על הסביבה”.

1. המגוון הביולוגי בקרקע והשפעת החקלאות עליו לא ידועים. התמזל מזלי והיום אני עובד בקבוצה שמסתכלת בדיוק על זה. ההשפעה של צמחים, רעיה ועיבוד שטחים על מגוון ביולוגי של מיקרואורגניזמים בקרקע.

המושג "הרעלת קרקע" הוא קצת לא מובן ומטעה. רעל של האחד הוא האוכל של האחר. אם המלחת יתר גורמת לסביבה הטבעית להיות קשה מדי עבור דייריה הנפוצים, הרי שהללו יעלמו ואת מקומם יתפסו דיירים חדשים. קרקע, כמו רחובות מבוקשים בת"א, היא מקום שלא מאפשר מיקום לא מאוכלס. אבל כמובן, יש גם צורך חקלאי ואין זה מספיק לדבר על סתם מגוון ביולוגי בקרקע חקלאית בלי להתיחס לתוצרת.

2. זה יוצר תמריץ כלכלי שלא להרוס את הקרקע הן על ידי עודף דשן שהוא יקר למדי והן על ידי הריסת הסביבה הטבעית של הגידולים שבתורה תהרוס את פריון הקרקע

3. המגניב:
    לא. הם רק רוצים שלא ישתמשו בכמות העולה על הנדרש. גם כתוב שבכמויות הנכונות הדשן מועיל.