חד משמעית: קרינת הדור החמישי (5G) אינה הגורם להתפשטותו של נגיף הקורונה

תיאוריית קונספירציה הטוענת כי קרינת הדור החמישי יכולה לגרום להתפשטותו של נגיף הקורונה סוחפת ושוטפת את המדיה החברתית. לפעמים גם את המובן מאליו צריך לאמר

מאת סטנלי שנאפינדה, אוניברסיטת La Trobe, אוסטרליה. תרגום מאת ד”ר נחמני משה

נגיף הקורונה. איור: https://jumpstory.com/free-collections/
נגיף הקורונה. איור: https://jumpstory.com

תיאוריית קונספירציה הטוענת כי קרינת הדור החמישי (5G) יכולה לגרום להתפשטותו של נגיף הקורונה סוחפת ושוטפת את המדיה החברתית. המיתוס, ככל הנראה, צבר תאוצה כאשר רופא בלגי קישר בין “הסכנות” של טכנולוגיית הדור החמישי לבין הופעת והתפשטות הנגיף במסגרת ראיון שנערך אתו בחודש ינואר השנה. גם המדיה החברתית, למשל קבוצת הפייסבוק Stop5G Australia שלה קרוב לשלושים ושניים אלפי חברים, מפרסמת רשומות אחדות הקושרות בין התפשטות הנגיף לבין הטכנולוגיה.

פרסום מידע שגוי כזה אינו רק טעות, אלא שהוא אפילו הרסני. העיתון הבריטי ‘הגארדיאן’ דיווח כי מאז יום חמישי האחרון לפחות עשרים אנטנות לתקשורת ניידת בבריטניה הוצתו או נפגעו קשות בצורה אחרת. נציג של אחת מרשתות התקשורת הניידת בבריטניה ‘MobileUK’ פרסם את ההודעה כדלהלן: “חווינו מקרים של הרס מכוון תוך כדי הצתת אנטנות תקשורת, פגיעה בתשתיות חיוניות והפצת מידע שקרי הטוען לקשר בין טכנולוגיית הדור החמישי לבין מגפת הקורונה”.

ידוענים – הישארו בתחום המקצוע שלכם

גופים ואנשים פרטיים רבים מיהרו להפריך את המיתוס הזה, לרבות שרי תקשורת, תאגידים לאבטחת סייבר ואמנים ידועים, בהכריזם כי נגיף הקורונה מתפשט על ידי מגע בין אנשים, ולא דרך גלי רדיו. אולם, רבבות קבוצות ואישי ציבור ממשיכים לתמוך ולהפיץ את המיתוס הזה; למשל, השחקן וודי הארלסון והזמרת קרי הילסון שיתפו שניהם עם מעריציהם תוכן הטוען לקשר בין טכנולוגיית הדור החמישי לבין הקורונה.

חברי קבוצת הפייסבוק שהוזכרה מעלה טענו כי שש מאות המקרים של חולים ואחד עשר מקרי המוות שהתרחשו בספינת התענוגות ‘Ruby Princess’ מקורם בעובדה כי ספינות כאלו “רוויות בקרינה”. טענה זו שגויה. בעוד שנוסעי ספינות שכאלו אכן יכולים להשתמש בשירותי תקשורת אלחוטית ניידת על גבי הספינה עצמה, שירותים אלו אינם מבוססים על טכנולוגיית הדור החמישי. ספינות שייט עדיין לא מיישמות את הטכנולוגיה הזו.
אחת מהעתירות דורשת מממשלת אוסטרליה להפסיק את פריסת הטכנולוגיה הזו מאחר והיא עלולה, כביכול, “להשפיע שלילית על מערכת החיסון שלנו” (טענה שמספר הראיות עבורה הוא בדיוק אפס). עתירה זו כוללת יותר מעשרים ושבעה אלפי חותמים.

דיאגרמה זו מציגה תדירויות שונות לאורך הספקטרום האלקטרומגנטי [באדיבות הסוכנות האוסטרלית להגנה מפני קרינה ובטיחות גרעינית]
כיצד פועלת הקרינה של אותות רדיו מהדור החמישי?

ההבדל בין טכנולוגית הדור החמישי לבין דורות קודמים של שירותי נייד (דור שלישי/רביעי) טמון בכך שהדור החדש עושה שימוש בתדירויות רדיו נמוכות יותר (מתחת לתחום של 6 גיגה-הרץ), אך משתמש גם בתדירויות שבתחום של 300-30 גיגה-הרץ.

בתדירויות שבתחום של 300-30 גיגה-הרץ אין מספיק אנרגיה על מנת לפרק קשרים כימיים או להרחיק אלקטרונים כאשר הקרינה במגע עם רקמת אדם. לפיכך, תחום זה מוגדר בתור קרינה אלקטרומגנטית ‘לא מייננת’. הסוכנות האוסטרלית להגנה מפני קרינה ובטיחות גרעינית השייכת לממשלה הפדרלית אישרה את הקרינה הזו ככזו שאינה גורמת להשלכות בריאותיות שליליות כמו של קרינות עוצמתיות יותר. קרינה יכולה לבוא במגע עם העור, למשל, כאשר אנו מניחים על גבי האוזן שלנו מכשיר נייד בטכנולוגיית הדור החמישי לשם ביצוע שיחת טלפון. ברגע זה אנו חשופים ביותר לקרינה לא מייננת. אולם, מידת החשיפה הזו היא הרבה מתחת לסף הבטיחות המומלץ. קרינת הדור החמישי אינה מסוגלת לחדור דרך העור, או לאפשר לנגיף לחדור לגוף שלנו דרך העור. אין כל הוכחה כי תדירויות רדיו הפועלות בדור החמישי גורמות או מחמירות את ההתפשטות של נגיף הקורונה.

בנוסף, המעטפת החלבונית של הנגיף אינה יכולה להיפגע מאותות הרדיו של הדור החמישי. הסיבה לכך היא שקרינה ונגיפים מתקיימים בצורות שונות שאינן מגיבות זו עם זו. אחת היא תופעה ביולוגית והאחרת מתקיימת במסגרת הספקטרום האלקטרומגנטי.
גלי הרדיו של הדור החמישי נקראים בשם ‘גלים בתחום המילימטר’ מאחר ואורכי הגל שלהם נמדדים במילימטרים. מאחר וגלים אלו קצרים, אנטנות השידור בדור החמישי צריכות להיות קרובות יחסית זו לזו – במרחק של כמאתיים וחמישים מטרים. האנטנות הללו פרוסות כאוסף מוגדר בתוך תאי שטח קטנים (תא שטח הוא תחום שאותו מכסים אותות הרדיו). על מנת שטכנולוגיית הדור החמישי תוכל לכסות שטח גיאוגרפי גדול יותר, יש צורך באנטנות שידור רבות יותר בהשוואה למספר הנדרש עבור דור רביעי. הגדלת מספר זה של אנטנות השידור, וקרבתן היחסית לאנשים, הן אחת מהסיבות העיקריות העלולות לעורר פחדים בלתי מבוססים בנוגע להשפעות הבריאותיות האפשריות של טכנולוגית הדור החמישי.

הטלפון הנייד שלך עלול להיות מסוכן, אולם הקרינה שלו אינה מסוכנת

נגיף הקורונה מתפשט באמצעות טיפות זעירות הנפלטות מהאף או מהפה של אדם חולה בזמן שהוא משתעל, יורק, מתעטש, מדבר או נושף אוויר החוצה. הדבקה מתרחשת כאשר הטיפות באות במגע עם האף, העיניים או הפה של אדם בריא. כך, שאם אדם חולה מדבר דרך הטלפון הנמצא קרוב לפה שלו, הרי שמספיק טיפות נגועות עלולות לנחות על פני השטח שלו ולהפוך אותו לחפץ העלול להדביק אחרים. משום כך לא מומלץ לחלוק טלפונים ניידים אחד עם השני במהלך המגפה. בנוסף, יש לחטא את מכשיר הנייד באופן קבוע.

מדוע אנו מנהלים בכלל את הדיון הזה?

לרבים מאיתנו ברור מאליו כי נגיף אינו יכול להתפשט דרך גלי רדיו, וקנוניה מסוג זה עשויה להיות קשורה לחוסר אמון נרחב בממשלות, באופן כללי יותר. ההתייחסות למיתוס זה היא חיונית כעת לאור העובדה כי נכסים נפגעים ואנשים פרטיים מותקפים. ניתן להוסיף איומים פיזיים ומילוליים כלפי מהנדסי פס רחב לרשימה מתארכת של התקפות כנגד עובדי מערכת הבריאות. בזמן שמיליוני אנשים מסתמכים על רשת אינטרנט מהירה בשביל לעבוד וללמוד מהבית, תשתית תקשורת חיונית זו נמצאת בסכנה. תיאוריות קנוניה הובילו לגל הצתות מכוונות כנגד אנטנות שידור בטכנולוגיית הדור החמישי בבלפסט, בליברפול ובברמינגהם. ראשי יוטיוב הודיעו כי הם יקדישו משאבים על מנת להסיר תוכן הטוען לקשר בין טכנולוגית הדור החמישי לבין נגיף הקורונה. הכרזה זו הגיעה לאחר שהופנו אצבעות לעבר סרטון וידאו מסוים שפורסם בשמונה עשר למרץ (ושבו צפו יותר משש מאות ושבעים אלפי פעמים), במסגרתו רופא אמריקאי טען, באופן שגוי, כי יבשת אפריקה מושפעת פחות מנגיף הקורונה מאחר ואין בה הטמעה של טכנולוגיית הדור החמישי. סרטון הוידאו נותר זמין ברשת גם בזמן פרסום מאמר זה.

1. ברור שאפשר לגרום נזק בכל טכנולוגיה שאתם רוצים ליישם, כמו שאפשר להשתמש במכונית כדי לדרוס אנשים שחושבים אחרת. השאלה העקרונית האם קרינה “לא מיוננת” גורמת לנזקים בריאותיים במצב שימוש “נורמלי” היא ברורה פיזיקלית: לא! זו לא אמונת שווא בטכנולוגיה חדשה אלא שאלה של אנרגיה, עובדות שקשה להתעלם מהם לאור ידיעותינו הענפים שונים של המדע במאתיים (!) השנים האחרונות. צריך מינימום של אנרגיה כדי ליצור תופעה כלשהי בגל חומר שהוא, האנרגיה של קרינה מגיעה ב”חבילות” הנקראות “פוטונים” ולגבי ספיגתם בחומר חל החוק של “הכל או לא כלום” (בסיס תורת הקוונטים) ולכן רק קרינה של פוטונים אנרגטיים עלולה לחולל נזקים, והפוטונים של שידורי רדיו (רשצות אלחוטיות או תחנות רדיו וטלוויזיה) הם בתדרים שלא מאפשרים להם להיות אנרגטיים (השטף יכול להיות עוצמתי, כלומר הרבה פוטונים ליחידת זמן, אבל כל פוטון לעצמו אינו יכול לחולל ריאקציה כימית). זה כמו מה שאתם יודעים מהצבא: כדי לחדור שיריון עבה, צריך לפגוע בו עם קליע אנרגטי (פגז חודר שריון) ואילו זרם אדיר של כדורי מקלע, המון קליעים אבל כל אחד לא מספיק אנרגטי, לא יחדור. אלה לא דברים “משוערים” אלא עקרונות שנבחנו באין ספור תופעות וניסויים, למעשה קשה להבין דבר כלשהו בעולמנו – כולל היכולת לשדר קרינה כלשהי – בלי לתובנות הנ”ל.

2. יש משהו דומה אבל לא עם קרינת טלפון…
    מזון של פרה-עלי דשה-הוא מאוד yiin וכשמזינים
    פרה [או כיבסה\עז] בבשר פרה שנישחטה קודם
    מייצרים פריונים של פרה משוגעת. תהליך היה
    ידוע ביוון עתיקה ויש לו סימנים במיטולוגיה.
    אגב- הזנת פרה בבשר תרנגולת מעיץ יצור פריונים ,אומנם מונע הדבקה

3. אפשר ליטעון כי גרביים מסריחות גורמות השמנת
    יתר אבל נא לפרט איך.
    קרינה לא מיינת עדיין מחממת וגם משפיעה על
    זרם חשמלי…ברור כי טלפון נייד גורם שיבוש זרם
    חשמלי באיזור מוח האחראי על היגיון מילולי-מדעי
    ועל שיפוט מוסרי בוגר.
    גם איבר שיווי מישקל ניפגע מזה מה שמנטרל
    מחלת ים במצב של אי-התאמה עם ראייה…
    ובזה מאפשר הכנסת מסכי פירסומת משטילים
    מיפגעים בלי תלונות הקהל המשועבד חסר חוש
    חיוני.

4. לעניות דעתי היה נכון יותר לרשום בכותרת משהו כמו; לדעת החוקרים או המדענים האלו (ואז) 5g אינו…
    כי החדען מבחינתי נחשב לאתר אמין, ולקבוע חד משמעית (וזה אחרי שאין מחקרים בנושא) שה5g אינו פוגע זה לא אמין
    תודה וסליחה עבור ההערה

5. הבעיה היא לא בוורדפרס, אלא בחוסר הידע בשימוש בו או בחוסר הידע בפיתוח תבנית rtl.

6. כל אחד טוען אחרת. לא יודע מה להאמין!!!
    יש לי כלל ברזל אחד אבל אם זה מורכב מידי כנראה זה חרטה לכן אני בוחר באופציה שזה מזיק

7. היום האנטנות שנפרשות בסין וגם במערב משתמשות בעיקר בתדרים של עד 6Ghz שזה בתחום התדרים של הWiFi שיש לכולם בבית… בתדרים של 25 פלוס ג’יגה יש בעיה כוון שהאנטנות שמייצרות את הסיגנלים ב25 ג’יגה ומעלה מורכבות מעשרות אנטנות מסוגלות לרכז אנרגיה סלולרית לנקודה אחת וליצור נזק (זה כמובן לא קורה בזמן פעולה תקינה אבל במקרה שיש מישהו שפורץ לתוכנה של האנטנה זה מצב שיכול לקרות) כך שלדעתי הטכנולוגיה של הדור החמישי בעייתית ויש צורך באבטחת מידע כדי למנוע נזק…מעבר לפגיע בפרטיות עקב מהירות המידע…

8. מסכים עם דורון, להתעסק בקשר ישיר לגרמת קורונה מטכנולוגית דור 5 זה רחוק מהעיקר…
    עדיין אין מחקרים מספיק גדולים שיכולים לפריך את הסכנה לבריאות הציבור מהקרינה הטמונה בטכנולוגיה החדשה.
    וזאת בנוסף לקרינה הנוככית שאנכנו מוקפים בה, אולי תסקרו את נושא הקרינה של דור 5?

9. lav davka korona, aval krina selularit goremet dica’on ume’shabesh et hachasinut ve’et hahitnagdut le’tapilim lachotenet, lepirsomot… letapilim acherim…

10. אפשר לחשוב שרק כרגע האנושות ירדה מהעצים. הקרינה הופכת למייננת ומסוכנת ככל שהגלים מתקצרים מהאולטרה סגול והלאה. הגלים מאנטנות סלולריות ארוכים מקרינת אינפרא אדום והאור הנראה ולכן אינם מסוכנים. יותר ברור מזה כבר אין.

11. להתייחס לטענות יותר חלשות זה גם סוג של איש קש, כאשר רוב האנשים שמתנגדים לפריסה של 5G לא באמת טוענים שזה מוביל לקורונה והכותב בוחר להיטפל דווקא לקומץ שכן תוך התעלמות מהטיעונים היותר הגיוניים.
    פריסת רשת תקשורת 5G תגדיל את החשיפה של הציבור לקרינה אלקטרומגנטית. גם אם היא לא שוברת קשרים כימיים אין זה תעודת ביטוח לכך שהיא לא מסוכנת. מישהו יכול להתחייב שעוד 20 שנה לא ימצאו מנגנון פגיעה גם לתדירות של רשת 5G? אולי פגיעה כלפי מינים אחרים שהמערכת האקולוגית תלויה בהם?
    צריך גם לבקר את הבחירה לפרוס את רשת 5G דווקא בתקופת הבידוד (הנה ההקשר לקורונה) כאשר לא ניתן להתקבץ להפגנות או לקיים דיון ציבורי נוקב בעניין כי השיח הציבורי עסוק בקורונה.