בדיקת קורונה חדשה מאתרת דנ”א נגיפי בתוך דקות

נגיף הקורונה. איור: Jimpstory

מיליוני אנשים נבדקו כבר לשם איתור נגיף הקורונה החדש, כאשר מרביתם עשו זאת באמצעות ערכת בדיקה הנסמכת על השיטה של PCR (Polymerase Chain Reaction, ‘תגובת שרשרת של פולימראז’). שיטה רגישה זו מגבירה את כמות הרנ”א של הנגיף החדש (SARS-CoV-2) שנלקח מתוך משטחי גרון או אף של נבדקים כך שניתן לאתר אפילו כמויות זעירות של הנגיף.

יחד עם זאת, ככל שהמגפה העולמית הולכת ומתפשטת, ‘סוס עבודה’ זה הנמצא במעבדות מראה סימנים של שחיקה. כעת, מדענים מדווחים על מחקר מסוג ‘היתכנות רעיון’ בכתב העת המדעיNano שבו הם מתארים את הפיתוח של בדיקת אבחון מדויקת יותר המתבססת על חישה פוטו-תרמית פלזמונית (plasmonic photothermal sensing). מומחי רפואה מסכימים כי האצת הבדיקות היא שלב קריטי לשם שליטה על ההתפשטות של הנגיף המדבק. אולם, קצב ונפח הבדיקות במדינות רבות, כולל בארה”ב, נמצאות בפיגור רציני, זאת בשל אספקה מוגבלת של ריאגנטים מסוימים והצטברות של דגימות הממתינות למכשירי PCR זמינים ועובדי מעבדה מיומנים. בנוסף, דווחו מקרים רבים של תוצאות בדיקות מסוג ‘שלילי/חיובי כוזב’. שיטות אחרות, כגון סריקה טומוגרפית ממוחשבת (CT), אינן מספקות תוצאות מהירות או בזמן אמת. החוקרת האמריקאית ג’ינג וואנג וצוות המחקר בראשותה הצליחו לפתח בדיקה מהירה ומדויקת יותר לאיתור נוכחות של נגיף הקורונה, בדיקה שתוכל להוות חלופה מעשית לבדיקת PCR.

תיאור סכמתי של השיטה: מקטעים מוגדרים של רנ"א נגיפי נקשרים למקטעים משלימים להם הנמצאים על גבי ננו-חלקיקי זהב המקובעים על פני משטח העובר חישה פלזמונית
תיאור סכמתי של השיטה: מקטעים מוגדרים של רנ”א נגיפי נקשרים למקטעים משלימים להם הנמצאים על גבי ננו-חלקיקי זהב המקובעים על פני משטח העובר חישה פלזמונית

החוקרים ביססו את הבדיקה שלהם על שיטה הנקראת בשם ‘תהודת פלזמון של משטח מקומי’ (localized surface plasmon resonance), המסוגלת לאתר יחסי גומלין בין מולקולות הנמצאות על גבי המשטח של ננו-מבנה מתכתי בתור שינוי מקומי של מקדם השבירה. החוקרים פיתחו גלאי דנ”א המזהה רצפים מוגדרים של רנ”א SARS-CoV-2 וקושר אותם לננו-חלקיקי זהב. כאשר מוסיפים קטעים מהגנום של הנגיף, מקטעי הרנ”א המחוברים לגלאים נקשרים למקטעים המשלימים שלהם (complementary) ומדמים מצב הדומה לסגירה של רוכסן. הצוות עשה שימוש בלייזר על מנת לחמם את ננו-החלקיקים כך שיהיה יותר קשה לחבר מקטעים בלתי מושלמים, ובכך לצמצם את התוצאות מסוג ‘חיובי כוזב’. למשל, ‘רוכסן’ של חומצות גרעין שחסר בו צמד של חומצות – עדות לחוסר התאמה מבנית – לא יישאר מחובר בתנאים אלו. בדרך זו, החוקרים יוכלו להבדיל בין שני הזנים הקרובים של נגיף הקורונה: SARS-CoV-2 אל מול SARS-CoV-1. התבחין הביולוגי החדשני של החוקרים הצליח לזהות כמויות של רנ”א נגיפי הנמצא במטושי ריריות בתוך דקות. הגם שיעילות ואמינות הבדיקה עדיין צריכות להיבחן במסגרת רנ”א נגיפי אמיתי שניטל מדגימות חולים, החוקרים אומרים כי היא תוכל לצמצם את העומס הנוכחי הקיים במסגרת בדיקות מבוססות PCR.

המאמר המדעי
מקור הידיעה

1. התרומה הכי גדולה תהיה עצירת הגלובליזציה, וההשתחוות לסין. פשוט לא יתכן שמעל 90% מהתרופות של ארה״ב מייוצרות במדינה עויינת.

2. התרומה הכי גדולה של הקורונה למערב היא המודעות לרחיצת ידיים. התרומה השניה היא המודעות במערב לתקצוב חסר של המערכת הבריאותית. ובסוף בסוף, כמו בכל מלחמה סטנדרטית – גם הפיתוחים הטכנולוגיים. משיטות מהירות ויעילות לזיהוי נגיף ועד זום