חוקרים בטכניון פיתחו טכנולוגיה ננומטרית לטיפול ממוקד בגידולים סרטניים בקיבה

תרופה ננומטרית לסרטן - איור המתאר את מבנה מערכת ההובלה ואת פעילותה בגידול. איור: מאיה בר זאב, הטכניון
תרופה ננומטרית לסרטן – איור המתאר את מבנה מערכת ההובלה ואת פעילותה בגידול. איור: מאיה בר זאב, הטכניון

מחקר שנערך בטכניון ומתפרסם בכתב העת Oncotarget מציג טכנולוגיה חדשנית לטיפול עתידי בסרטן הקיבה. הטיפול החדש מבוסס על פלטפורמת הובלה שפותחה בטכניון ועל שילוב של תרופות אנטי-סרטניות וחומר נוגד-עמידות, המבטל את עמידותו של הגידול לתרופות. הוא פותח במסגרת עבודת הדוקטורט של מאיה בר-זאב, במכון ראסל ברי לננוטכנולוגיה בטכניון (RBNI) בהנחיה משותפת של פרופ’ יואב ליבני מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון ופרופ’ יהודה אסרף, דיקן הפקולטה לביולוגיה וראש המעבדה לחקר הסרטן ע”ש פרד וישקובסקי.

הטיפול החדשני יינתן בשתייה ולא בהזרקה לווריד, וכך יוכל החולה ליטול את הטיפול בעצמו ובביתו. עובדה זו עשויה לחסוך את ההידבקויות המיותרות של חולי סרטן, שמערכת החיסון שלהם חלשה ממילא, בחיידקים העמידים לאנטיביוטיקה הנפוצים בבית החולים.

פלטפורמת ההובלה הייחודית פותחה במעבדותיהם של פרופ’ ליבני ופרופ’ אסרף בטכניון, ועיקרה: אריזת התרופה בבטא-קזאין (Beta-casein). קזאינים הם החלבונים העיקריים המצויים בחלב במבנים המכונים “מיצלות” (Micelles). תפקידן הטבעי של מיצלות הקזאין הוא העברת סידן, זרחן וחלבון מהאם לתינוק דרך חלב האם. לבטא-קזאין מבנה מרחבי ייחודי המקנה לו שתי תכונות חיוניות: יכולת כליאה של חומרים שאינם מסיסים במים (קרי חומרים הידרופוביים) ועיכול יעיל בקיבה.

במחקרים קודמים שבוצעו במעבדתו של פרופ’ ליבני הוצג לראשונה הפוטנציאל של מיצלות הקזאין להובלה אוראלית של ויטמינים ותרופות שאינם מסיסי-מים. בסדרת מחקרים משותפים עם פרופ’ אסרף נחקר הבטא-קזאין ככלי הובלה ננומטרי לתרופות כימותרפיות אנטי-סרטניות. מאחר שפלטפורמה זו מובילה ביעילות את התרופה אל הקיבה ושם משחררת אותה מעריכים החוקרים כי היא תהיה יעילה במיוחד במחלות קיבה ובפרט בסרטן הקיבה – אחד מסוגי הסרטן האלימים והקטלניים ביותר.

הממצאים הנוכחיים מבוססים על שורה של ניסויי מעבדה מוצלחים והוכחת יעילות המערכת בתאי סרטן קיבה אנושיים העמידים לתרופות. כעת עומדת קבוצת המחקר לבחון את יעילותה של המערכת בניסויים בחיות מעבדה. על פי ההשערה, השילוב בין התרופות האנטי-סרטניות לנוגדי-העמידות על גבי הפלטפורמה הננומטרית החדשנית צפוי להשיג שיפור ניכר ביעילות הטיפול בסרטן הקיבה, לרבות בתאים שפיתחו עמידות נגד ספקטרום רחב של תרופות אנטי-סרטניות.

1. מה זה “תאים שפיתחו עמידות”?
    עדיף לדייק כי זה קצת מטעה. למשל לנסח “תאים ששרדו את התרופות הקודמות והתרבו”.