מחקר: האדם אימץ התנהגות “מודרנית” כבר לפני 70 אלף שנים

בחינת כלים שנמצאו באפריקה סותרת הנחות לפיהן החשיבה המופשטת התפתחה ב”פרץ יצירתיות” לפני 40 אלף שנה

מאת ג’ון נובל וילפורדת ניו יורק טיימס

מדענים סבורים כי האדם אימץ דפוסי התנהגות מודרניים כ-30 אלף שנה קודם למה ששוער עד כה. זאת, בעקבות מחקר ארכיאולוגי חדש המנתח ממצאים שהתגלו במערה בדרום אפריקה לפני כעשור.

המחקר על הממצאים, שהתגלו במערת בלומבוס השוכנת כ-300 ק”מ מזרחית לקייפטאון, הופך על פיהן הנחות יסוד ישנות. עד כה סברו המומחים שדפוסי התנהגותו של האדם המודרני אומצו בתהליך פתאומי מאוחר, מעין “התפרצות יצירתית”, שאירעה באירופה לפני 40 אלף שנה.

המחקר החדש מספק ראיות חותכות לכך שבני האדם ששכנו במערת בלומבוס לפני יותר מ-70 אלף שנה לא רק היו דומים לאדם המודרני מבחינה אנטומית, הם גם גילפו כלי עבודה וכלי נשק בעלי חודים משוננים מעצמות בעלי חיים. מלאכת העיצוב של כלים מעצמות היתה מיומנות מתקדמת בהרבה מהמיומנות שנדרשה כדי ליצור כלים מאבן. שוכני המערות אף חרטו על חלק מהכלים סמלים אמנותיים, ועיטורים אלה מהווים ביטוי לחשיבה מופשטת ויצירתית, וכן עדות לקיומה של שפה מדוברת.

“נהגתי לתמוך בהנחת ‘ההתפרצות היצירתית'”, אומר ריק פוטס, מנהל תוכנית “מוצא האדם” במכון סמיתסוניאן שבוואשינגטון. “אך עכשיו נראה לי שהנחה זו שגויה. ישנן עדויות שהמודרניות התפתחה בתקופה קדומה בהרבה, ובאורח הדרגתי יותר, באפריקה”.

הכלים העתיקים ביותר שנמצאו עד כה באפריקה היו בני 25 אלף שנים, ואילו הומו סאפיינס, האדם בעל תכונות אנטומיות מודרניות, התפתח באפריקה לפני כמאה אלף עד מאה חמישים אלף שנה. רובן המכריע של העדויות להתנהגות יצירתית – כגון עיצוב אמנותי של כלים וציורי מערות – נמצאו באירופה, אחרי מעבר הומו סאפיינס לשם מאפריקה לפני 40 אלף שנה.

אם השערות החוקרים נכונות, הרי שהממצאים החדשים מצביעים על כך שכשהומו סאפיינס הגיע לאירופה מאפריקה, הוא היה לא רק בעל נתונים אנטומיים שלמים, אלא גם מצויד בדפוסי ההתנהגות אנושית מודרנית בני 30 אלף שנים לפחות.

המחקר פורסם על ידי קבוצת ארכיאולוגים בראשות כריסטופר הנשילווד, ארכיאולוג במוזיאון דרום אפריקה שבקייפטאון. החוקרים פירסמו את הממצאים בגיליון הנוכחי של כתב העת “.” Journal of Human Evolution

“אנחנו בטוחים לגמרי בגיל הממצאים”, אמר אמר הנשילווד. “מדובר בתעשיית ייצור כלים, לא בחפצים מזדמנים”.

התפתחות התרבות האנושית-מפה