לראשונה אותר בכדור הארץ מכתש פגיעה כפול

המכתשים במערב שבדיה נוצרו כתוצאה מפגיעה של שני מטאוריטים בו זמנית לפני 458 מיליון שנה * באותה תקופה סבל כדור הארץ מפגיעות מטאוריטים רבות מרסיסים שנוצרו בהתנגשות שני אסטרואידים גדולים

המחשה של פגיעת המטאוריטים שגרמה למכתש הכפול הייחודי בשבדיה. Credit: Don Dixon/Erik Sturkell/University of Gothenburg

חוקרים מאוניברסיטת גטבורג שבשבדיה גילו עקבות של שני מכתשי פגיעת מטאוריטים בצפון שבדיה. הפגיעה הכפולה של הסלעים מהחלל התרחשה לפני 458 מיליון שנה. מדובר בפגיעה של סלע גדול במיוחד שיצרה מכתש בקוטר של 7.5 קילומטרים ואילו הפגיעה השניה יצרה מכתש קטן בהרבה.

“שתי הפגיעות התרחשו בו זמנית לפני 458 מיליון שנה ויצרו את שני המכתשים” אומר אריק סטורקל, פרופסור לגיאופיזיקה באוניברסיטת גטבורג. “פגיעה כפולה כזו איננה תופעה נפוצה, למעשה זו הפעם הראשונה שהוכחה פגיעה כפולה בכדור הארץ.” אמר סטורקל.

המכתשים נמצאים בקרבת העיירה ברונספלו (Brunsflo) הנמצאת כ-20 קילומטרים דרומית לעיר אוסטרזונד (Östersund) בצפון שבדיה. זהו מכתש ענק שקוטרו 7.5 קילומטרים ואילו המכתש השני נמצא במרחק של 16 קילומטרים מהראשון וקוטרו 700 מטרים.

יומטלנד היתה באותו זמן מתחת למי הים, בעומק של 500 מטרים בנקודה שבה פגעו שני המטאוריטים בו זמנית.
“הנתונים מחפירות שביצענו הראו כי אותו רצף קרקע נמצא בשני המכתשים והמשקעים שמעל שכבת הפגיעה הם בני אותו גיל. במילים אחרות, זו הוכחה לכך שמדובר בפגיעה סימולטנית” אומר סטורקל.

הפגיעה גרמה להתרוקנות האיזור ממי הים שכיסו אותו בעת הפגיעה, ובמשך 100 שניות היו בורות אלה יבשים לחלוטין. לאחר מכן שבו מי הים וכיסו את האיזור, וסחפו עימם שברים נוספים מהמטאוריטים מעורבים בחומר שנפלט במהלך הפיצוץ ולחומר שנקרע מקרקעית הים על ידי גלי הצונאמי העצומים.

עידן המטאוריטים

שני המטאוריטים שפגעו בכדור הארץ לפני כ-458 מיליון שנה אינם היחידים שפגעו באותה התקופה. “לפני כ-470 מיליון שנה, שני אסטרואידים גדולים בחגורת האסטרואידים שבין מאדים לצדק התנגשו זה בזה ורסיסים רבים מהם נזרקו למסלולים חדשים. רבים מהם התרסקו על כדור הארץ כמו השניים שהתגלו ביטאלנד, אומר סטורקל.

1. רמי אם המכתשים נוצרו מפגיעת מטאור אזיי כל שצריך זה לא לכתוב תזה מדעית זה פשוט לחפש את מרכז הפגיעה ולמצא אבנים או חומרים שמתאמים לחומרים שנמצאים במטאורים

הבעיה עם התאוריה שלך היא שיש שהצורה לא מתאמיה לפגיעה של מטאור אחד עיגול והשני אליפסה כך שאם זה היה אותו מטאור שהתפרק היינו צריכים לראות את אותה הצורה

2. לדעתי (ובניגוד לדעה המקובלת ) כך נוצרו בתחילה המכתשים בארצנו בירדן עין אל באשה ובסיני. אותה זווית פגיעה של שביט או מטאוריט שהתפרק. בירדן הוא נמצא קצת צפונה עקב תנועת לוח ערב שמאלה. כתבתי בזמנו תזה על כך שלא נתקבלה. עוד יגיע היום שדעתי תתקבל אולי אפילו לא בזמני…..שנה טובה

3. אכן, שומייקר לוי 9 התפרק ללפחות תשעה חלקים ואלו פגעו בצדק אחד אחרי השני ב- 1994.
    יש להניח שגם האסטרואיד הזה התפרק בקרבת כדור הארץ. החוקרים טוענים שהאסטרואיד הזה היה שבר שהועף בהתנגשות אסטרואידים בחגורת האסטרואידים. כפי הנראה יש הברה פגיעות נוספות המתוארכות לאותה תקופה.הם גם טוענים שמקום הפגיעה היה 500 מטר מתחת תפני הים – ושהאסטרואיםים “ייבשו” אות האיזור לגמרי בשעת הפגיעה. זה בהחלט מחזה שהיה שווה לראות אותו – אבל לא מקרוב מדי.

4. אולי מדובר על אסטרואיד אחד שהתפרק זמן קצר לפני הפגיעה לשני גושים נפרדים ? זה לא נשמע לי אירוע נדיר כל כך, זכור לי שגם האסטרואיד המפורסם שהתנגש אז במאדים התפרק זמן קצר לפני הפגיעה לכמה גושים.