המכתש העתיק ביותר בכדור הארץ התגלה בגרינלנד

לחוקרים שגילו את המכתש המכוסה כיום באדמה שהיתה קודם בעומק 25 קילומטרים, נדרשו שלוש שנים לשכנע את חבריהם, השוק הפרטי עשה זאת מהר יותר

המחשת אמן כיצד מטאוריט גדול הפוגע בים יכול להיראות בשניה הראשונה של הפגיעה. איננו יודעים אם האיזור שנפגע לפני 3 מיליארד שנה היה מכוסה במים או שהים היה בסמוך. Credit: Carsten Egestal Thuesen, GEUS

מכתש ברוחב 100 ק"מ התגלה בגרינלנד. הוא נוצר כתוצאה מהתנגשות של אסטרואיד גדול או כוכב שביט מיליארד שנים לפני ההתנגשות הידועה העתיקה ביותר עד כה על פני כדור הארץ.

המכתשים המרהיבים על הירח נוצרו בשל פגיעות אסטרואידים ושביטים לפני 3-4 מיליארד שנים. ההערכה היא שבשל מסתו וגודלו של כדור הארץ, הגבוהות יותר מזה של הירח, כדור הארץ סבל הפגזות חזקות אף יותר של גופים מהחלל. ואולם בשל האטמוספירה ששוחקת את כל תוואי הקרקע ותזוזת היבשות הגורמת לרעידות אדמה ולשינוי מתמיד של פני השטח, נעלמו העדויות למכתשי פגיעה מאירועים אלה. המכתש העתיק ביותר שהיה מוכר עד כה, הוא בן שני מיליארדי שנים. המדענים לא סברו כי ניתן למצוא עדות למכתשים עתיקים יותר.

כעת, חשף צוות של מדענים מקרדיף שבבריטניה, מהמכון הגיאולוגי של דנמרק וגרינלנד (GEUS) בקופנהגן, אוניברסיטת לונד בשוודיה המכון למדעים פלנטריים במוסקבה בסיוע חברת גאוס וקרן קרלסברג, שרידים של מכתש פגיעה בן 3 מיליארד שנים ליד איזור מניטסוק במערב גרינלנד.

המכתש, שקוטרו מוערך בכ-100 קילומטרים נוצר מפגיעת עצם בקוטר 30 קילומטרים. לשם המחשה, האסטרואיד שגרם להכחדת הדינוזאורים ולמעלה מ-80% מכל שאר המינים על כדור הארץ באותה תקופה (לפני 65 מיליון שנה) היה בקוטר 10 קילומטרים בלבד.
"תגלית זו תאפשר לנו לחקור את השפעת הפגזת המכתשים על כדור הארץ לפני 3 מיליארד שנה, ובכך להגדיל את טווח ההשפעה שלנו לזמנים שנחשבו בלתי אפשריים", אומר ד"ר איאן מקדונלד'ס מבית הספר למדעי כדור הארץ והאוקיינוסים בקארדיף, שהיה חלק מהצוות.

גילוי המכתש היה קשה כי מטבע הדברים למכתש לא נותר זכר. ואולם הפגיעה היתה כל כך חזקה עד שגל ההלם הגיע לעומק של 25 קילומטרים והעלה קרקע מעומק זה למעלה. נדרשו לחוקרים כמעט שלוש שנים של עבודת נמלים כדי להרכיב את כל ראיות המפתח. "התהליך היה די דומה לסיפור שרלוק הולמס", אמר ד"ר מקדונלד'ס. "לאחר שפסלנו את כל האפשרויות הקונבנציונליות נשארנו עם פגיעה ענקית כהסבר היחיד לכל העובדות."

רק כ-180 מכתשי פגיעה התגלו עד כה בכל רחבי כדור הארץ. 30% מהם מכילים אוצרות טבע חשובים של מינרלים או נפט וגז. המכתש הגדול ביותר הידוע והוותיק ביותר לפני המחקר הזה הוא מכתש בקוטר 300 ק"מ בשם Vredefort בדרום אפריקה, שגילו 2 מיליארד שנים והוא שחוק מאוד.,

ד"ר מקדונלד הוסיף כי "לקח לנו כמעט שלוש שנים לשכנע את עמיתינו בקהילה המדעית שאכן מדובר במכתש. אבל תעשיית הכרייה היתה הרבה יותר פתוחה. חברת החיפושים הקנדית כבר משתמשת במודל כדי לחקור את הקשר בין פגיעת אסטרואיד לריכוזי ניקל ומתכות מקבוצת הפלטינה במאניטסוק מאז סתיו 2011."

1. מאמר מעניין מאוד

"לשם המחשה, המכתש שגרם להכחדת הדינוזאורים…"

אסטרואיד ולא מכתש אמור להיות…

2. אם ידוע לנו שדי באסטרואיד בקוטר 10 ק"מ כדי לגרום לאירוע ההכחדה בסדר גודל שיהרוג את את הדינוזאורים, זה לא אומר שהיה אירוע הכחדה המוני לפני כ-3 מיליארד שנה, שתואם את זמן התרסקות האסטרואיד הנ"ל?
    האם אפשרי בכלל למצוא עדויות לאירוע הכחדה שכזה?
    המבינים בביולוגיה מוזמנים לענות!

3. לא.בן נר. שלום. לא נדרשת כאן עריכה ספרותית. זה לא רומן. אבל משפטים ארוכים שנמסים בחול כי אין להם מבנה תחבירי תקין…ועל כן אין להם פשר, ראוי שיעברו עריכה כראוי. אבי מחזיק כאן אתר מעניין, מרתק וגדוש. ועל זה מגיעות לו כל הברכות וכל העידוד. זה לא אומר שמותר לחפף בכתיבה. מקווה שהבנת גם אם אין כאן הרבה שגיאות כתיב, תחביר וסגנון.

4. אם הבנטה עת אמסר אסיתי אט שלי, עז מא עם יש כצט שגיעות, הטוחן לפני אקול,

5. לכל הדקדקנים שוחרי השפה התקנית, ההגהה והעריכה.
    אל תשכחו – זה לא אלבום מלחמה, ולא ספרות יפה.
    אני דווקא מוצא חן בשגיאות שהן בבחינת טעות סופר.
    הן לא משבשות את הרעיון- מחד, ומאידך- יש להן ניחוח של "רק יצא מהתנור".
    המערכת נמצאת במירוץ בלתי פוסק אחרי חומרים לכתבות בצד עיסוקים
    שונים נוספים ואילוצים תקציביים. לכן , אינני מצפה לעריכה והגהה ברמה ספרותית.
    המגוון והרמה המדעיים חשובים יותר.
    אבי, כל הכבוד ויישר כוח .

6. תודה לאבי בליזובסקי שמביא כתבות מעניינות אחרת החיים שלנו היו בין ביבי לאח הגדול

7. יש עורכת לשונית מתנדבת אבל לא תמיד אני מספיק לשלוח אליה את המאמרים לפני פרסומם. את המאמר הזה כתבתי אתמול בערב ומיד פרסמתי.

8. שלום. אני קורא נאמן של האתר החשוב הזה. אם יותר לי להעיר הערה קטנה, אבל חשובה: ראוי שהמאמרים יעברו עריכה לשונית והגהה בטרם פרסומם. במאמר הזה למשל יש לא מעט משפטים שהעברית לא יכולה לסבול, ועל-כן גם חסרי משמעות. תודה