סיקור מקיף

סוף הזיכרון

מדעני מכון ויצמן הצליחו למחוק במהירות זיכרונות ארוכי-טווח בחולדות. “זוהי תקיעת מקל בגלגליו של מנוע מולקולרי זעיר המתחזק את הזיכרון”


מה מתרחש במוחנו כאשר אנו לומדים וזוכרים? האם המידע הנלמד נצרב כשינוי פיסי ברשתות עצביות, מעין כתב חרוט על לוח שעווה? פרופ' ידין דודאי, ראש המחלקה לנוירוביולוגיה במכון ויצמן למדע, ושותפיו למחקר, גילו באחרונה שתהליכי איחסונו של זיכרון ארוך טווח בקליפת המוח הם דינמיים הרבה יותר, ומחייבים פעולה תמידית של מעין 'מנוע מולקולרי', המשמר את השינוי שחוללה הלמידה ברשת העצבית. נראה שאם מפסיקים את פעולתו של המנוע הזעיר הזה,שעותקים ממנו מצויים בכל תא עצב, חדל הזיכרון מלהתקיים. הממצאים, שפורסמו באחרונה בכתב-העת המדעי Science, מערערים את התפיסה המקובלת באשר ליציבותם של זיכרונות ארוכי-טווח ולדרך שבה הם נשמרים במוח, ועשויים לסלול דרך לטיפול עתידי חדשני בהפרעות זיכרון.
פרופ' דודאי ותלמידת המחקר רעות שמע, יחד עם פרופ' טוד סקטור מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת מדינת ניו-יורק (SUNY), אילפו חולדות להירתע מטעמים מסוימים. לאחר מכן, הזריקו חומר שחוסם חלבון מסוים לתוך האיזור בקליפת המוח שמשמר את זיכרונות הטעם. החלבון שבו מדובר הינו סוג של אנזים, כלומר מולקולה שפעולתה גורמת לשינויים מבניים ותיפקודיים בחלבונים אחרים, המשמשים לה כחלבוני מטרה. כאשר פעולת האנזים משותקת, חלבוני המטרה צפויים לחזור למצבם מלפני השינוי. פרופ' דודאי ושותפיו למחקר יצאו מנקודת הנחה שהאנזים המדובר מהווה כעין 'מנוע' הפועל ללא הרף כדי לחדש את השינויים שיצרה הלמידה בחלבונים שבתאי העצב שבקליפת המוח. לכן, אם יחסמו את פעולתו של המנוע (האנזים), יימחקו השינויים בחלבונים הללו ועמם יימחק הזיכרון. וכך אומנם קרה: לאחר הזרקה חד-פעמית של המעכב לתוך קליפת המוח, החולדות שכחו במהירות את מה שלמדו על הטעם. הטכניקה פעלה על זכרונות של טעמים שונים זמן רב אחרי שהזיכרונות הללו נוצרו. יתר-על-כן, כל הסימנים העידו שהזיכרונות נמחקו כנראה ללא שוב.

“השיטה שבה פעלנו דומה לתקיעת יתד בגלגליו של 'מנוע מולקולרי' שצריך לפעול ללא הרף כדי לשמר את הזיכרון,” אומר פרופ' דודאי. “כאשר 'המנוע' הזה מפסיק לפעול, נראה שהזיכרונות חדלים מלהתקיים”. במלים אחרות, הזיכרון אינו תוצאה של שינוי חד-פעמי ברשתות העצביות, אלא תהליך דינמי שהמוח צריך לתדלק ולתחזק אותו ללא הרף.
ממצאים אלה מעלים בין השאר את האפשרות שבעתיד אפשר יהיה לפתח גישות תרופתיות חדשות להגברת הזיכרון וייצובו.

12 תגובות

  1. עידן שגב על הנסיון של קבוצת מדענים מכל העולם לבנות מוח אנושי שלם ופועל בתוך מחשב:
    http://www.youtube.com/watch?v=L0AR1cUlhTk

    שתי הרצאות מדהימות ומרתקות של ראש פרוייקט פרופ’ הנרי מרקרם:

    http://ditwww.epfl.ch/cgi-perl/EPFLTV/home.pl?page=start_video&lang=2&connected=0&id=365&video_type=10&win_close=0

    http://neuroinformatics2008.org/congress-movies/Henry%20Markram.flv/view

    קורס מרתק בעברית בנושא המוח האנושי:
    http://www.youtube.com/view_play_list?p=D8C99F67C81778E8

    ולקינוח:

    http://www.themedical.co.il/Article.aspx?itemID=1868

    https://www.hayadan.org.il/the-singularity-is-near-2106084/

    וזה ממש על קצה המזלג, אין ספק שהתחום הזה הולך לגרום למהפיכה עולמית בעשורים הקרובים.

  2. לכולם,
    העתיד הולך להיות שלא יצטרכו יותר בני אדם (במובן הביולוגי), כיוון שרשתות ניורונים קוונטיות מלאכותיות יחליפו אותנו ויהיו הרבה יותר חכמים מאיתנו.

  3. לדני אני רואה שקשה לך עם העובדה שיום אחד (בעוד עשרות או מאות שנים …מי דיבר על מחר?) אפשר יהיה למחוק זיכרון להוסיף או לערוך אותו מחדש בסדר אחר !
    זה מה שכנראה הולך לקרות אם ירצו בכך..אבל גם האינטרנט הפחיד פעם אנשים ולפניו המחשב ולפניהם הטלוויזיה שלא ידעו איך לעכל אותה..עם הרדיו היה יותר קל !
    שלא לדבר על שילוב של כרטיסי זיכרון בתוך הראש או אפשרות להתחברות לזיכרון חיצוני ישירות לזיכרון האישי בראש רצוי בתשדורת אבל ייתכן גם עם איזה פתח USB מאחורי האוזן או בתוך אחת השיניים או באף !!
    זה הולך להיות העתיד אם לא יעלו על משהו יותר מתוחכם ! אדם הולך ליד בית ויכול מייד לראות בדמיונו את תכולת הבית המשודרת החוצה או כל מידע אחר כנ"ל לגבי מסלולי נסיעה כשיגיע לאיזור לא מוכר לו בבקשת זיכרון ישודר אליו זיכרון מוכן שיהפוך את המקום "למוכר" ויאפשר לו לנסוע חופשי כאילו הוא נוסע במסלול זה כל יום וכאן תהליך המחיקה הוא חיוני , כי מי ירצה לסחוב עליו זיכרון לטווח קצר שאין בו תועלת מעבר לרגע מסויים? לכן מייד בגמר הצריכה יהיה ניתן למחוק את אותו זיכרון ולפנות מקום בזיכרון האנושי שנפחו בוודאי יוגדל עם הזמן!!
    זה כמובן רק חלקיק מהיישומים המתאפשרים ..כמובן בעתיד הרחוק אולי רחוק מאד לדורות הבאים !!

  4. תוכן הניסוי רחוק מאוד מלהצדיק את הכותרת הסנציונית.
    א’ מי קבע שמדובר במחיקת זיכרון ולא ביצירת זיכרון חדש (נניח)?
    ב’ מי קבע שמדובר במחיקה ולא בהפיכת הזיכרון ללא נגיש זמנית (כלומר ייתכן שהזיכרון שכביכול נמחק עוד יצוץ מחדש מתישהו)
    ג’ והדבר הכי חשוב: זיכרון פרימיטיבי של טעמים אינו דומה לזיכרון אנושי שנוצר ע”י ספיגת חוויות ויזואליות, תחושתיות או שמיעתיות ועיבודן במוח לזיכרון לטווח ארוך. העדפות לטעמים שונים צרובות אצלנו בגנים כך שלא מדובר בהכרח בזיכרון. ניסויים הראו למשל שעוברים ברחם מעדיפים טעם מתוק על פני טעם מר. זה בטח לא מפני שיש להם זיכרון טראומטי מאכילת מעדן חלב מקולקל.בקיצור, קצת פחות סנסציות ופבריקציות ומעט יותר אמות מידה מדעיות לא יזיקו.

    אין למחקר הזה שום חשיבות בעיניי, ומי שמצפה למצוא מחר בבוקר על המדף צנצנת גלולות למחיקת טראומת כישלון בטסט, זובור בצבא או נפילת טילים במלחמה יכול לשכוח מזה (ללא גלולה)…

  5. הזיכרון במוח זה בעצם הקשרים. זה אומר שאם אתה מוחק את כל הקשרים במוח, אתה מגיע למצב שיש לך בנאדם – צמח (זאת אומרת שאין לו אינטילגנציה) אפילו לתינוק יש הגדרות בסיסיות באינטילגנציה שהוגדרו ברחם, ויש מצב שלבנאדם כזה כל המרכזים במוח יתהפכו. ז"א שהכל יהיה מבולגן אצלו, והוא יחשוב בצורה אחרת לגמרי מאדם רגיל.
    מכיוון שיש 10 בחזקת 15 קשרים זה כאילו יש 10 בחזקת 15 נתונים שניתן לשמור

  6. החשש בפני היישומים של המדע מוצדק ברמת העיקרון אבל בכל זאת זה הזכיר לי את הסיפור על הרוצח הסידרתי שקראתי השבוע, שרצח אנשים "בהשראת לוח השחמט", אינני זוכר היכן זה היה, הוא רצח כ-60 בני אדם לאורך השנים במטרה להגיע ל-64 כמספר המשבצות בלוח. האם לוח השחט או משחק השחמט אשם ברציחות?

  7. טוב, שני דברים:
    1) זה מרתק. (כמו שכולם פה אומרים – כשנגיע לשלב של לעבוד עם הזיכרון האנושי – זה יהיה מגניב !)
    2) לאלי מהתגובה הראשונה – זה אכן עוד אמצעי מסוכן. אבל בעידן שבו יש מגוון כל כך גדול של דרכים להשמיד בני אדם – אני לא הייתי מודאג מאד אחת.

  8. צריך לזכור מדובר בלמידה אסוציאטיבית, סוג אחד של למידה מתוך מגוון של למידות אחרות שבעלי חיים מסוגלים לחוות בתגובה להתרחשויות שונות בעולם החיצוני. הזיכרון המדובר מקשר טעם חדש לתחושה של סלידה מהטעם בעקבות מניפולציה עוקבת. הקינאז (אנזים) המדובר שפעולתו עוקבה גרם לחיות לשכוח את הטעם החדש שקושר למשהו רע, החיה הפסיק להירתע מהטעם החדש.
    מה שנמחק הוא הזיכרון האסוציאטיבי החדש שהחיה למדה.
    דרך אגב אפשר לפגוע באישיות עצמה בדרכים שונות כמו למשל שתיית אלכוהול (בתגובה למגיב השני)או פגיעה פיזית ויש כמובן דוגמאות רבות של אנשים שאישיותם השתנתה עקב פגיעה פיזית או ארוע כמו שבץ באזורים מסויימים במוח.

  9. כדאי לחזור אחורה בארכיון ל29.6 למחקרם של דר’ הנרי מרקרם ודר’ מישה צודיקס ממכון ווייצמן מאותה מחלקה נוירוביולוגית על תהליך הלמידה והתהוות מסלולים במוח אותם הם חיפשו! ייתכן כי במחקר הנוכחי יש תשובה לחלק מהשאלה ..כי אם מחקו זיכרון למידה ! סביר שכדאי להתחקות אחר תהליך המחיקה כדי לעלות על מסלול הלמידה בזיכרון !!
    וכן זה מחזיר לתמונה את הרעיון שלי של הטמנת זיכרון במוח כדי לחסוך בזמן למידה..זה אומר שהעכבר ייזהר ממה שרוצים גם מבלי שעבר תהליך הזכרה! כמובן אם זה יקרה ע”י חומר שיחדור למוח (אולי ע”י נגיף מחדיר?) אזי נפתחות כאן שיטות להרחקת מזיקים ממקומות בהם אין הם רצויים !!
    הג’וק לא ייכנס לבית כי בזיכרונו שוורצנגר מחכה לו עם חמוש מכף גרל ועד ראש !! הג’וק יזיע רק מלראות משקוף ..ומייד יברח על נפשו ! כנ”ל שאר יתושים שלא הבינו עד היום את הרמז ושאר אוייבים (מישהו אמר ערבים?) !!
    כל הכבוד למכון וייצמן שעוד יגרום לבוש להזיע כהוגן ויבין (כפי שציינתי במאמר ההוא) שתאי גזע זה המתאבן כאשר יסבירו לו מה רוקחים במכון וייצמן לחולל בשונוי הזיכרון!!
    מה שכן נפתחת גם האפשרות להפוך אנשים למאמינים וכך לחסוך אלפי דרשות מיוזעות ..וליצור את פרדוקס הזיכרון הנרכש !! כי המדע עשוי לפתח שיטה שתחסל אותו בעתיד ותאפשר לשלוט בבני אדם כמו שטכנולוגיית המידע איפשרה להקים דיקטטורות ענקיות דוגמת גרמניה !!
    לא צריך להיבהל יותר מדיי כי עובדה שאותה גרמניה נמחקה ועכשיו אנחנו בידיהם האמינות של 11 משפחות השולטות למעשה בנעשה בישראל וכן שאר עשירי עולם שקובעים גם ככה מה יקרה ואיפה ! אז לא להתרגש יותר מדיי !
    וכמובן מהצד השני נפתחות אפשרויות רבות פי כמה של השתלות זיכרון לצרכים שונים (בהסכמה ובתשלום)..וכאן באמת השמיים הם רק הגבול הראשון..כולל למשל הרגשת החוויה של ארמסטרונג בהליכה על הירח כאילו הייתם שם !! והשתלת זיכרון מתקופות שונות בהיסטוריה כאילו הייתם שם בשילוב אפקטים ועוד עוד ועוד ..נפתחות אינסוף אפשרויות חיוביים ושליליים !! הולך להיות מעניין בעתיד !!
    אפשר לבקר במחלקה לנויורוביולוגיה בוייצמן? מחלקת העתיד?

  10. מה זה האדם אם לא זכרונותיו?
    בלי זיכרון איך יידע מה שייך לו ומה עבר עליו !
    לא הובהר אם נמחק כל הזיכרון ארוך הטווח של העכבר או רק זה הקשור בטעם ! ואם כן איך הצליחו למקד את ניטרול הזיכרון הספציפי הזה ??

  11. אפשר למחוק זכרונות של בני אדם, אך לא את האישיות עצמה (שהיא הקשרים עצמם במוח).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.