סיקור מקיף

דוכיפת 3 שנמצא כעת בשלבי פיתוח; יהיה חלק מלהק לווייני תלמידים וסטודנטים ישראלים של סוכנות החלל הישראלית

כך אומרת בראיון לאתר הידען שרון משאל, רכזת מגמת הלוויינים במרכז המדעים הרצליה במהלך אירוע בו הציגו התלמידים מהרצליה ומשער הנגב את ההתקדמות בפיתוח מערכות הלוויין

תלמידי מרכז המדעים בהרצליה ותלמידי שער הנגב באירוע הצגת התקדמות פיתוח הלוויין דוכיפת 3. צילום: אבי בליזובסקי
תלמידי מרכז המדעים בהרצליה ותלמידי שער הנגב באירוע הצגת התקדמות פיתוח הלוויין דוכיפת 3. צילום: אבי בליזובסקי

במרכז המדעים בהרצליה שתלמידיו שיגרו בעבר את שני לווייני דוכיפת, עמלים כעת על בניית הלוויין השלישי בסדרה דוכיפת 3, ננו לוויין בגודל U3 שישמש לוויין צילום. בשבוע שעבר התקיים בהרצליה מפגש סקר התכנון, ובו הציגו התלמידים את התקדמות פיתוח מערכות הלוויין.
כזכור דוכיפת 1 נמצא כבר ארבע וחצי שנים בחלל, ואפילו דוכיפת 2, שנועד להתחכך באטמוספירה העליונה, עדיין נמצא במסלול שנה וחצי לאחר שיגורו.

לדברי שרון משאל, רכזת מגמת הלוויינים במרכז המדעים בהרצליה ורכזת הפרויקט, דוכיפת 3 כבר יהיה חלק מלהק לוויינים שייבנו על ידי תלמידי בתי ספר בכל רחבי הארץ, במסגרת תכנית של סוכנות החלל הישראלית. “כל בית ספר יבנה לוויין אחד, יהיה להם פרוטוקול משותף והם יטוסו בלהק – קונסטלציה. כל בית ספר יבנה לוויין למשימה אחרת – צילום, תקשורת ועוד. בנוסף, יבנו סטודנטים באוניברסיטת תל אביב שני לוויינים במסגרת המרכז החדש להנדסת חלל ולוויינים זעירים שהוקם לאחרונה באוניברסיטת תל אביב. ”

“במפגש נמצאים צוותים של בתי הספר שהתחילו את התוכנית. המפגש היום עוסק במצב התוכנה ובשלב הבא נבדוק את מוכנות תחנת הקרקע. אנו עובדים על מערכי קליטה ייחודיים לדוכיפת 3 וכן מכינים את הלוויין לקראת בדיקות תנאי הסביבה וכמובן לקראת השיגור. העבודה מתחלקת בין תלמידי מרכז המדעים הרצליה לבין תלמידי שער הנגב. בכל אחד מהמרכזים פועלים צוותים שונים, ייעודיים למשימות מסויימות מתוך סך המשימות בפרויקט. עם זאת, מתבצע שיתוף פעולה שוטף בין התלמידים מהרצליה לתלמידים משער הנגב. אחת לחודשיים אנחנו נפגשים למפגשי סקירה, פעם בהרצליה ופעם בשער הנגב.”

כיצד מתבצע שיתוף הפעולה?
משאל: “ישנן שתי תחנות קרקע ושני חדרים נקיים. הלוויין נודד בחודשים האחרונים בין שני בתי הספר, תקופה בהרצליה ותקופה בשער הנגב. כל אחד מהצוותים עושה את המשימות שלו אם זה העלאת תוכנה או בדיקת החומרה. התלמידים מתמודדים עם אתגרים הנדסיים כמו בתעשיה. פעמים רבות גם אנחנו (המדריכים) לא יודעים מה התשובה וצריכים לחקור זאת ביחד עם התלמידים. צוות המנטורים מורכב ממהנדסים מנוסים מתעשיית החלל ומהאקדמיה שכולם נותנים יד ונוטלים חלק בפרויקט, הם מנחים את התלמידים ועוזרים להם לצבור ידע וניסיון. גם התלמידים הבוגרים הופכים לאט לאט להיות מנטורים של הצעירים והידע עובר כך מדור לדור ונוצרת לנו מורשת ידע רחבה.”

“תלמידי שער הנגב חיים במציאות לא פשוטה ולמרות הקשיים איתם מתמודדים הם מגיעים באופן קבוע למעבדה ומוכיחים שגם תחת איומי הרקטות ובלוני התבערה ניתן לקיים תכנית חינוכית מדעית פורצת דרך.”

שרון משאל, רכזת מגמת הלוויינים במרכז המדעים הרצליה. צילום: אבי בליזובסקי
שרון משאל, רכזת מגמת הלוויינים במרכז המדעים הרצליה. צילום: אבי בליזובסקי

מתי התחלתם לעבוד על דוכיפת 3?

משאל: “התחלנו לעבוד על הפיתוח של דוכיפת 3 לפני כשנתיים. ישנם תלמידים שנמצאים כבר שנה שלישית בתוכנית, העובדים יחד עם תלמידים שהגיעו בשנה שעברה והשנה. המטרה שלנו היא לשמר את המורשת בבית הספר כך שתיווצר המשכיות. שזה לא יהיה פרויקט שמתחיל, נגמר וזהו. דוכיפת 3 הוא פרויקט מאוד מורכב בגלל המטען הייעודי שלו”.

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.