סיקור מקיף

“בנינו מערכת הכשרה שבה הבוגרים מכשירים את הצעירים הנכנסים לפרויקט דוכיפת 2”

כך אומרת בראיון לאתר הידען עלמה פרידן, תלמידת כיתה י”א החברה בצוות הפיתוח של דוכיפת 2 ששוגר היום לחלל * לדבריה, התלמידים עובדים כבר על פיתוח דוכיפת 3 שישוגר במסגרת פרויקט ישראל 70

עלמה פרידן, תלמידת כיתה י"א בביה"ס להנדסאים בהרצליה וחברה בפרויקט דוכיפת 2 במרכז למדעים בהרצליה. צילום: אבי בליזובסקי
עלמה פרידן, תלמידת כיתה י”א בביה”ס להנדסאים בהרצליה וחברה בפרויקט דוכיפת 2 במרכז למדעים בהרצליה. צילום: אבי בליזובסקי

“אנחנו מחנכים אחד את השני, פיתחנו שיטה שבה הבוגרים מעבירים את הידע לצעירים הנכנסים לפרויקט בכיתה ט'”. כך אומרת עלמה פרידן מכיתה י”א בתיכון הנדסאים וחברה בצוות דוכיפת 2 מאז כיתה ט’ בראיון לאתר הידען במהלך אירוע לרגל שיגור הלוויין דוכיפת 2 אתמול 19בהשתתפות התלמידים והוריהם . “כל שנה אנחנו מעבירים סדנאות, אנחנו מחנכים אחד את השני, זה מאוד שונה מהדרך הפרונטלית שבה מלמדים בבית ספר. אתה מלמד אנשים ולומד מאנשים כל הזמן. הצוותים אינם מחולקים לפי כיתות. בכל צוות יש תלמידים מכיתה ט, י, יא ו-יב. כל הזמן מעבירים את המידע, זה חלק מהאחריות שלנו כבוגרים יותר בפרויקט הזה. וכמובן אנו נעזרים במנטורים שהם אנשי תעשייה, דוקטורים אנשים עם המון נסיון אבל העבודה היא לחלוטין של התלמידים.”

לדבריה, יש חידוש גם בהיבט המדעי של המשימה: “אנו חוקרים איזור שכמעט ולא נחקר עד כה, כי הוא גבוה מדי עבור בלונים ומטוסים ונמוך מדי עבור לוויינים גדולים, לכן יוצא שאנחנו עושים משהו מיוחד, לא רק בונים לוויין, כי כבר בנינו לוויין אחד ואנחנו רוצים להשתדרג.”

מה עשית עם כניסתך לפרויקט דוכיפת 2 בכיתה ט’?

“כשהצטרפתי לפרויקט ממש קיבלנו את המסמכים הראשונים והיתה התרגשות כי רצינו לדעת מה זה הדבר הזה, והדבר דרש המון קריאה, והייתי צריכה להחליט באיזה צוות אני רוצה להיות. עכשיו אני נמצאת בצוות ה-PAYLOAD – המשימה המדעית של הלוויין  הייתי אחראית על הבדיקות של המטען הייעודי שלנו, היה צריך להבין המון פרטים טכניים. זה היה מאוד אינטנסיבי וחוץ מזה היתה לי קצת עבודה פיזית עם הלוויין בחיבור דברים.”

מה למדת בשלוש השנים הללו?

“חוץ מהמון המון ידע שמגיע לאיך מתנהלים בתוך פרויקט כזה איך מדברים עם אנשים, ידע טכני – כמות המושגים והידע על חלל, על לוויינים. חוץ מזה למדתי המון על האנשים פה, גם איך לעבוד עם אנשים מספר הפעמים שיצא לי להרצות בפני קהל, להתראיין לעיתונאים ואפילו להציג את הפרויקט אחד על אחד לאורחים חשובים ובנוסף יש גם את ההיבט של העסקים. עבדנו עם עוד בתי ספר אחרים ברחבי הארץ מעופרה ירוחם עאהד ואופקים. בפרויקט הזה התחרו 50 אוניברסיטאות מכל העולם ביניהם אחנו קבוצה ישראלית שהיא גם הקבוצה היחידה של תלמידי תיכון.

מה הסיכוי של פרויקט ישראל 70?

“אני חושבת שהסיכויים מאוד גבוהים עניין הכספים נסגר לחלוטין ומגייסים את כל בתי הספר. אחרי שהוכחנו עם שני הלוויינים שתלמידים יכולים לבנות ולהטיס לווינים כמו מהנדסי תעשיה אחרים, אנחנו יכולים להפיץ את הידע ברחבי הארץ כדי שגם הם יבנו. מדובר בלווינים כמו דוכיפת 1 שהוא פחות מורכב מדוכיפת 2, ואנחנו כבר מתחילים לפתח את דוכיפת 3 שיהיה יותר מורכב מדוכיפת 1 ודוכיפת 2″.

השיגור היה מאוד מרגש, הלב של פעם בחוזקה ולא יכולתי לישון עד שהשידור הסתיים בהודעה שהשיגור היה מוצלח. אבל עדיין לא סיימנו את זה, יש עוד את השלב של השיגור של הלווין עצמו לחלל. המחשבה והידיעה שמשהו שבניתי ונגעתי בו נמצא כרגע בחלל מרגשת. מדהים.”

ראו עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.