ננו-טכנולוגיית דנ”א חדשנית ברפואה

כדור ננומטרי. צילום: אוניברסיטת מקגיל

צוות חוקרים מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת מק’גיל בקנדה השיג פריצת-דרך חשובה בפיתוח של ננו-צינורות – “כדורי קסם” שיוכלו יום אחד להעביר תרופות לתאים נגועים מוגדרים. המחקר מבוסס על “הוצאת” תוכנו הביולוגי של הדנ”א כך שבמקום שישא את הצופן הגנטי לחיים, הוא הופך לעין קופסא לעצמים קטנטנים בגודל ננומטרי.

באמצעות שיטה זו הצוות יצר את הדוגמאות הראשונות של ננו-צינורות דנ”א אשר נושאות בתוכן מטען, משנעות אותו ומשחררות אותו באופן מיידי ומלא כאשר מוסף גדיל דנ”א חיצוני למערכת. קוטרו של אחד ממבני דנ”א אלו הוא ננומטרים אחדים, אולם הוא עשוי להגיע לאורך רב של כעשרים אלף ננומטרים.

עד היום, ננו-צינורות דנ”א יוצרו רק ע”י גלגול יריעות דו-מימדיות של דנ”א לכדי גליל. בעזרת שיטתו החדשנית של צוות מחקר זה, ניתן לקבל ננו-צינורות בצורות מגוונות והן יכולות להיות חסומות או נקבוביות לשם אחסון חומרים בתוכן ושחרורם בזמן הרצוי. במצב זה חומרים כגון תרופות יוכלו להשתחרר באופן בררני כאשר פרודה מסוימת נוכחת. אחד מהיישומים העתידיים האפשריים של תגלית זו הינו טיפול במחלת הסרטן.

“אולם, אנו עדיין רחוקים מאוד מהרגע שבו נוכל לטפל במחלות באמצעות טכנולוגיה זו; המחקר שלנו הוא עוד צעד נכון בכיוון. חוקרים צריכים ללמוד כיצד לקחת את ננו-מבני הדנ”א האלו, כמו ננו-הצינורות שלנו, ולהחזיר אותם שוב לתחום הביולוגיה לשם פתרון בעיות בננו-רפואה, החל מהעברת תרופות ועד להנדסת רקמות ובניית ביו-חישנים,” מסבירה החוקרת הראשית.

ממצאי המחקר פורסמו החודש בכתב-העת המדעי Nature Chemistry.

1. “ומשחררות אותו באופן מיידי ומלא כאשר מוסף גדיל דנ”א חיצוני למערכת”