סיקור מקיף

השר ל"קיפוח" הערבה

אחרי ההצעות להקמת שדה תעופה בתמנע מגיעה יוזמה חדשה – להקים מסוף גבול בערבה שיפגע בנופים הייחודיים

מבט מכביש הערבה באיזור אליפז. מתוך ויקיפדיה
מבט מכביש הערבה באיזור אליפז. מתוך ויקיפדיה

אחרי ששר התחבורה הכריז על "הקמת שדה תעופה בינלאומי בתמנע"  השר לפיתוח הגליל והנגב שאולי כבר השלים את ה"פילוט לתעלת הימים"  יוצא ביוזמה ל"הקמת מסוף גבול מדרום לים המלח"…?
בהנחה שאפילו כלכלן זוכר מעט גאוגרפיה ראוי לציין כי מסוף רבין (‬ערבה), אמנם מצוי צפונית לאילת … אבל דרומית לים המלח, אבל הרי זו קטנוניות לשמה, אז למרות הבנתי החסרה בכלכלה הבה נבדוק את הצורך והמיקום של מסוף גבול נוסף לקיים.

נתחיל במיקום, מדרום לים המלח שוכנת מליחה (ביצתית) שרידים של מליחה יחודית ומיוחדת שנכחדת ב"עזרת" מפעלי ים המלח, צמוד למליחה מושב נאות-הככר ושטחי החקלאות המפוארים שלו, קשה להניח שהמושבניקים יוותרו על עמל שנים לטובת מסוף גבול, עוד דרומה נחל ערבה שבו נובעים מעיינות עונתיים ובחלקו שטחי חקלאות, ממערב גבעות חוור שמהוות נוף קדומים יחיד בעולם.
מושב עידן, חצבה, המושבים חצבה, עין-יהב, צופר ופאראן מהווים רצף של ישובים ששדותיהם כמעט ונוגעים זה בזה ביניהם שמורת שיזף, כלומר ישובים חקלאיים, שדות פורחים ושמורת טבע. דרומה לפאראן ועד לקיבוץ יהל מרחב שאורכו כ 50 ק"מ שרובו שיטחי אש, מה שמביא אותנו לערבה הדרומית …. למרחק מירבי של 70 ק"מ ממסוף רבין. כלומר המיקום היחידי בו לא תהיה פגיעה בישובים קיימים או בשמורות וסביבה יחודית נמצא במרחק מירבי של 100 ק"מ ממסוף קיים.

"מי צריך זאת ", עבור מי ולשם מה ייועד המסוף המוצע? עבור המוני המטיילים הישראלים שרוצים לעבור לירדן דווקא באמצע הדרך בין אילת לים-המלח? או לסרוגין עבור הבדווים שישוביהם הזמניים בערבה ולפתע כלה נפשם לבקר בישראל ? אולי עבור כ 200 פועלי-יום מעקבה שעובדים באתרי בניה באילת? או עבור התיירים ששוכנים במלונות בעקבה? לא לא ולא, לאחרונים יש את מסוף רבין והראשונים …. נו באמת.
נשארנו עם סחורות, אז אולי באמת אחרי שהירדנים סללו כביש שמטרתו הראשונית היתה להוביל אשלג לנמל עקבה (כביש הערבה הירדני נסלל בשנות השבעים במקביל לעבודות להפקת המינרלים מים המלח), אולי לפתע יחליטו הירדנים כי כדאי לשנע מינרלים מים המלח לצד הישראלי?

לירדנים שדות פוספט שנמצאים כ-100ק"מ צפון-מזרח מנמל עקבה, אולי ירצו ליצא את הדשן דרך נמל חיפה? מול חלקו הדרומי של ים המלח יש שני כבישים מפותלים שעולים להרי מואב, אחד לעיירה כרך והשני לטפילה, בכרך יש מצודה צלבנית, בטפילה יש שמן-זית, שני "מוצרים" ש"ללא ספק" זקוקים לקשר עם ישראל? יתכן שלשר יש מידע עלום שאינו מצוי בידי הדיוטות, שאם לא כן לא ברור מה הצורך במסוף המוצע?

נוסיף ונזכיר כי מול יוטבתה יש שער בגדר דרכו עוברים הלוך ושוב תלמידי יוטבתה ותלמידי הישוב הבדווי שממול, מדריכים חקלאיים ואחרים, כולם עוברים לשם שיתוף פעולה פורה בין הישובים משני עברי הגבול, עוברים ללא דרכונים וללא מסוף גבול רשמי, כלומר כאשר מתעורר צורך ורצון ניתן למצוא פתרונות ללא כותרות ביומונים.

מאחר ועד כאן היתה רק ביקורת שלילית הנה הצעה, יואילו שר התחבורה והשר לפיתוח לשלב ידיים (וכוחות) ובמקום להעלות רעיונות הזויים וחסרי פשר או צורך יעשו למען הקיים: ידאגו ויעשו למען אותם מאות תיירים שכל בוקר עוברים במסוף טאבה, עוברים או יותר נכון "מבלים" שעות (3 עד 6 שעות) בהמתנה מעצבנת במעבר שאינו מאויש כיאות ומשאיר רושם עגום, מרגיז ופוגע בכל מי שמנסה לעבור, מנסה פעם אחת ומבטיח שלא יעבור שנית,

מאות תיירים (כל בוקר) שיעדם ירושלים וה"וויה דולורוזה" עוברים את דרך היסורים במעבר גבול שמבייש את קיומו. יואילו השרים ויעשו למען איוש דלפקי בדיקה, איוש שיאפשר תיפעול נכון יעיל ומכובד של מסוף הגבול בטאבה! יואילו השרים ובמקום להכריז על … מיזמים מיותרים, יעשו למען הרחבת מסוף רבין (ערבה) ושיתוף פעולה עם הירדנים, ולמרות הפחדים של מלונאי/תיירני אילת, יפעלו לסלילת מסלול גישה למטוסים משדה התעופה (עקבה) למסוף הגבול.

זאת גם זאת ייתר את הצורך במיזמים יקרים ומזיקים, שיפור השירות במסוף טאבה, או הסכמים עם ירדן על שיתוף בשדה התעופה, לבטח יביא כותרות ביומונים, ואחרי כן יש להניח כי תימצא הדרך ‫"‬להנציח" את מעשי השרים המכובדים.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

5 תגובות

  1. לאסף,
    יש לי דעות משלי – כמו שיש לך. אתה מקבל במה מפוארת לפרסמן ואני מקבל במה פחות מפוארת כדי להגיב עלייהן. אני חושב שדווקא מהמתנגדים שלך אתה יכול ללמוד הכי הרבה. לא כל מה שאתה מציע הוא תמיד הדבר הנכון בערכו המוחלט. קבל בברכה ביקורת גם אם היא תמיד שלילית (למרות שזה לא נכון שהיא תמיד שלילית).

    על המושגים של נחוץ ובר קיימא יש ויכוח. אם לדעתך זה נחוץ ובר קיימא להחזיק חקלאים עשירים שמספקים פלפלים טעימים על חשבון שטח מדברי קדום ובעצם כך להרוס את הסביבה – אני בטוח שתמצא מתנגדים גם לזה. כמו כן הקמת ישובים או תשתית בכל מקום טבעי אחר שעוד לא נהרס.

    רוצה לומר, לכל אג'נדה תהיה התנגדות מסיבות שונות. לי, בניגוד לשרים או בעלי הון, אין שום דבר להרוויח באף אחד מהמקרים בהם אני מתנגד לדבריך. אינני איש פוליטי וההון העצמי שלי מסתכם במינוס מעמיק בבנק. אז ברור מכאן שהמניע הנסתר והעלום שידוע לי ולשרי הממשלה הוא לא אחד. אני בסך הכל אדם בעל יכולת קריאה ביקורתית עם קצת הבנה במדעי החי והסביבה וקצת פז"מ בנגב.

    הביקורת היא דבר חיובי – תמיד! גם היא מנסה להרוס את כל היסודות שאותם אתה מנסה להעביר. ביקורת תמיד עדיפה על שתיקה. זה מקדם דיון וזה מקדם התעמקות ברעיונות שלך. שים את האגו הפרטי בצד והתיחס ברמה הכי מקצועית שמצופה ממך.

    בברכת חברים,
    עמי בכר

  2. לעמי,
    כדי להגיע מהמרכז לעמן יש מעברים על הירדן שמאפשרים הגעה …. בשעתיים !
    ליד אילת יש שדה תעופה גדול וטוב, יש צורך ביזמה שתביא לשימוש בו !
    ברכבת אכן יש צורך ,
    "כל פיתוח בערבה הוא מבורך." כמו כל פיתוח מבורך בתנאי שהוא נחוץ ! ובר-קיימא !
    מאחר ובאופן כמעט קבוע יש לך ביקורת שלילית על דברי …. כדאי ללמוד את הסיבה ,
    או שאולי השרים המכובדים חולקים אתך את המידע העלום ?
    שאינו ידוע לציבור ?

  3. אדםאדום,
    התאוריות בהחלט יפות וגם המפות מקסימות – אכן אזור קטן. כעת צא ולמד מה תנועת המבקרים או כמות התושבים בנגב ביחס לגדלו. תאוריה ופסיכולוגיה צריכות להשתלב. כשייראה שקל להגיע לשם – יגיעו לשם. כשייראה שבשביל להגיע לעמאן לא צריך ליסוע 6 שעות לאילת ולעלות עוד כמה שעות צפונה ואז לחזור באותה דרך – יהיו יותר מעברים. לפעמים מה שנראה לא ירוק הוא מה שמביא את הירוק. גם טיולי אופניים ושבילי ג'יפים לא בהכרח מעשירים את מגוון מיני החרדון הים תיכוני ואת הסממית החברונית המצויה. אבל זה שהשבילים הללו קיימים אומר שבאים מבקרים ומתקרבים לטבע ובדרך הזו מרגישים אותו יותר וחשים צורך לשמור עליו למענם ולמען עתיד ילדייהם.

  4. לעמי בכר. להקטין את המרחקים כדי שיהיה יותר קל לבקר ולגור שם?
    סבתא שלי היתה אומרת שיש לנו מדינה בגודל של יריקה. המרחקים בישראל בין מקום למקום הם מגוחכים, ודאי נכון הדבר באופן יחסי למרחקים השוררים ברוב מדינות העולם.
    ישנם אנשים רבים, שעובדים באזור ת"א ולא יעברו לעבוד באזור רחובות, המצויה במרחק 40 דקות נסיעה גם בבוקר "כי זה רחוק". זו פסיכולוגיה, הדברים הללו נמצאים בראש.
    אפשר להגיע מאזור המרכז לערבה הצפונית תוך שעתיים של נסיעה. זה שטויות, זה כלום.
    האם מסוף בדרום ים המלח יגביר את תנועת התיירות מישראל לירדן או להיהפך? אשרי המאמין.
    אני מסכים איתך שצריך לפתח את אזור הערבה. אני לא מסכים עם כל מה שהירוקים עושים שהם שמים מקלות בגלגלים בכל מקום שרוצים לפתח. יש בהחלט מקומות שאם התנגדותם היתה מצליחה, כל עם ישראל היה ממשיך לסבול. כדוגמא עיקרית ניתן להביא את כביש 6, שאוי לנו אם לא היה נסלל במקרה והירוקים היו מצליחים במאבקם. אבל במקרה הזה הירוקים צודקים ולא רק מסיבות" ירוקות" אלא גם מסיבות כלכליות גרידא, מסוף בערבה הצפונית נשמע כמו רעיון הזוי לחלוטין.

  5. כל פיתוח בערבה הוא מבורך. הן מבחינת הקשר עם העם הירדני והן בהבאת הפרפריה למרכז. צריך שם נמל תעופה, צריך עוד מסופים, צריך רכבת וצריך באופן כללי להקטין את המרחק מגוש דן לערבה כדי שיהיה הרבה יותר קל לבקר שם ולגור שם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן