תאי גזע לפיתוח קוצבי לב ביולוגיים

מאמר חדש מפנה זרקור להבטחות ולמגבלות הגלומות בשיטות חדשות המבוססות על טכנולוגיות של תאי גזע ותכנות-מחדש לשם הפיתוח של קוצבי לב ביולוגיים העשויים להחליף בעתיד את קוצבי הלב האלקטרוניים

תצלום המראה דוגמאות לתאים קוצבי לב פרטניים [באדיבות: Vasanth Vedantham]
[תרגום מאת ד"ר נחמני משה]

על אף העובדה כי קוצבי הלב הקיימים היום מהווים התקנים אלקטרוניים מצילי חיים, הם מוגבלים בשל טבעם המלאכותי. למשל, החלקים שלהם עלולים להיכשל או להידבק בזיהומים. בנוסף, ההתקן מחייב תחזוקה קבועה, חייבים להחליף אותו מדי פעם בפעם, והוא מסוגל לווסת את הפעילות הטבעית של קצב הלב רק בקירוב. מאמר חדש שפורסם זה מכבר בכתב-העת המדעי Trends in Molecular Medicine מפנה זרקור להבטחות ולמגבלות הגלומות בשיטות חדשות המבוססות על טכנולוגיות של תאי גזע ותכנות-מחדש לפיתוח של קוצבי לב ביולוגיים העשויים להחליף בעתיד את קוצבי הלב האלקטרוניים.

"באופן תיאורטי, קוצבי לב ביולוגיים, המורכבים מתאים פעילים חשמלית, יכולים להשתלב בתוך הלב ולספק וויסות טבעי של קצב הלב ללא צורך בנוכחותם של התקני חומרה", אומר הכותב הראשי של המאמר Vasanth Vedantham מאוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו. על מנת לפתח קוצבי לב ביולוגיים, אחת מהגישות היא להכווין את תאי הגזע כך שיעברו התמחות בתור תאים קוצבי לב, כאלו הנמצאים באופן טבעי בצומת הסינוס והעלייה של הלב. תאים אלו מושתלים לאחר מכן לתוך הלב הבלתי תקין לשם השבת הפונקציה הרגילה של קוצב הלב. גישה מבטיחה נוספת היא לתכנת-מחדש תאים תומכים, כאלה שכבר נמצאים בלב, למשל, פיברובלסטים (רקמת חיבור), ולהמיר אותם לתאים קוצבי לב לשם החזרת התפקוד התקין של הלב.

החוקר מציין כי ניסויים ראשוניים בקנה מידה נרחב בבע"ח באשר לקוצבי לב ביולוגיים הצמיחו תוצאות מבטיחות, אולם עדיין יש צורך במחקר נוסף עד שקוצבי לב ביולוגיים יהפכו לפתרון קליני מעשי. למשל, החוקרים עדיין צריכים להבין טוב יותר את המנגנונים האחראיים להתפתחותם והשתמרותם של תאים קוצבי לב בצומת הסינוס והעלייה של הלב. בנוסף, החוקרים יצטרכו לשפר את השיטות המשמשות להעברתם של התאים ליעדים הנדרשים בתוך הלב, וכן להבין את השחזור של תאים פרטניים מוגדרים לשם אפיון וניתוח פונקציונאלי מפורט.

"קוצבי לב ביולוגיים חייבים להיות בעלי ביצועים ברמה הגבוהה ביותר על מנת שיוכלו להחליף את קוצבי הלב האלקטרוניים", מסביר החוקר. "לאור העובדה כי אפילו מצב של מספר שניות ללא קצב לב עלול להוביל להשלכות רפואיות חמורות, קוצבי לב ביולוגיים יצטרכו להפגין ביצועים איתנים ואמינים במיוחד. עדיין נותר לקבוע אם אפשרות זו תיתכן מבחינה טכנית. למרות האתגרים הללו, תחום מחקרי זה אמור להפגין התקדמות מהירה בשנים הקרובות", מוסיף ואומר החוקר הראשי.