ET התקשר? שוב טעות במספר – אות מהחלל התברר שוב כרעש רקע

אסטרונומי רדיו רוסים דיווחו לפני כשבוע על גילוי אות חריג מכוכב הדומה לשמש, שנחשד כשידור מציוויליזציה תבונית מאחד מכוכבי הלכת המקיפים כוכב זה. תצפיות מעקב לא גילו שום עדות לכך שהאות הגיעה ממקור מלאכותי בחלל העמוק אלא ממקור טבעי, או מלוויין תוצרת כדור הארץ שחצה את שדה התצפית של טלסקופ הרדיו

חייזרים. איור: shutterstock

האם חזר על עצמו השבוע סיפור אות ה”‘וואו” המפורסם משנת 1977, שנחשד בהתחלה כאות מתרבות תבונוית מהחלל החיצון והתברר כרעש רקע.
בסוף השבוע שעבר, פרסם האסטרונום פול גילסטר פוסט ובו נמסר כי “אות חזק” נקלט בידי אסטרונומי רדיו רוסיים מאיזור סביב הכוכב HD 164595, הדומה בגודלו ובמבנהו לשמש. האות לכדה את תשומת הלב ושני מצפי SETI מיהרו לבצע תצפיות מעקב באמצעות מערך טלסקופי הרדיו אלן בקליפורניה והטלסקופ האופטי בוקט (Boquete) צפו במערכת.

ואולם דאג ואקוץ’, נשיא METI METI International (Messaging Extraterrestrial Intelligence) אמר ליוניברס טודיי כי מערך הטלסקופים אלם לא זיהה שום עדות לטכנולוגיות חייזריות בתדרי הרדיו.

“השלב הראשון במעקב אחר אות SETI הוא לצפות באותו תדר גל שבו התגלתה האות לראשונה.” אומר ואקוץ’. “כעת נותר לחפש בחלקים אחרים של הספקטרום האלקטרומגנטי.”

בסופו של דבר נמסר מצוות SETI@Home כי אינם מתרשמים מהמאמר של אסטרונומי הרדיו הרוסים. “משום שהמקלטים שימשו למדידת רוחבי פס גדולים, אין שום דבר ב”אות” שיבדיל אותו משינויים טבעיים בתדרי הרדיו כגון התפרצויות כוכבים (כמו השמש שלנו), מרכזי גלקסיות פעילים, מיקרו עידוש או מקורות רקע. גם אין שום דבר שיכול להבדיל בין האות לבין אות רדיו מלוויין שחלף בשדה הראיה של הטלסקופ. בסך הכל הנושא לא מעניין מנקודת המבט של SETI.
גם איש סט”י הותיק סת’ שוסטק ספקן בפוסט שפרסם באתר, with a post about this event on the SETI website.

מה שעורר את העניין באירוע מלכתחילה היתה העובדה ש- HD 164595 דומה מאוד לשמש, אם כי מעט קטן ממנה. גיל הכוכב מוערך בכ-6.3 מיליארד שני, וידוע שיש לו לפחות כוכב לכת אחד, HD 164595 b עולם בגודל של נפטון-רהב המקיף אותו כל 40 יום.

אם היה מסר כזה, הוא נוצר לפני 95 שנים כלומר בשנת 1920 לפי לוח השנה של כדור הארץ, הרבה לפני עידן החלל. לסיכום, קובע גליסטר: “איש אינו טוען כי מדובר בפעולה של ציויליזציה תבונית חוץ ארצית, אך המערכת עצמה שווה מחקר נוסף.

לידיעה באתר יוניברס טודיי

1. שמעתי שהאות היה בתדר 11 גיגה הרץ. איזה שידור בכדור הארץ פועל בתדר כזה. אם יש אז משהו שלא מספרים עליו והתגלה בטעות כמו שחשדו במטוסי B-2 שטסו מעל אזור 51 כעב”מים.